Blogin arkisto

Yrittäminen

Share |

Keskiviikko 11.1.2012 - Marko Pyhäjärvi


Yksi hienoimpia juttuja yrittämisessä on yhteisöllisyys. Aina kun tapaan uusia yrittäjiä huomaan, että meidän välille syntyy nopeasti keskusteluyhteys ja tavanomaista tiiviimpi suhde. Ei, ei "sellainen" suhde sentään, vaan toista osapuolta arvostava ja kunnioittava suhde. Yrittäjät lähtökohtaisesti arvostavat toisia yrittäjiä. Ehkä se johtuu siitä, että jokainen vakavissaan liiketoimintaa rakentava yrittäjä sitoutuu tiukasti haasteeseensa, ja toinen yrittäjä tiedostaa sen. Yrittäjät tietävät millaista on olla yrittäjä sekä hyvinä, että vaikeina aikoina, ja jokainen samaa polkua tallaava on hengenheimolainen. Ei lienee ihme, että kun aina kun meille tulee kylään yrittäjäkavereita kuuluu joka kerta vaimon ja lasten tervehtimisen jälkeen ensimmäinen kysymys "noh, mites bisnes?" Se on juuri se yhteinen "juttu" joka meitä yhdistää.

Minusta on helvetin hienoa olla yrittäjä, ja minusta on helvetin hienoa, että minulla on sähköpostilistani kautta yhteys hengenheimolaisiini. Arvostan ja kunnioitan teistä jokaista sillä tunnen luissa ja ytimisssä kaiken sen ilon ja surun mitä yrittämiseen ajoittain liittyy. Välillä tämä toihu suorastaan vituttaa, mutta onneksi 90 prosenttia ajasta fiilis on täysin päinvastainen. Muun muassa tästä kontrastista ja vaihtelusta syntyy se mikä minut tälle tielle toi ja tällä tiellä pitää.

Uusi vuosi on alkanut. Viime vuosi oli  meille  hyvä vuosi liiketoiminnan kasvaessa. On ollut sairaan hienoa saavuttaa tavoitteita vaikka paljon on vielä saavuttamatta, mutta edetään askel tai harppaus kerrallaan. Toivottavasti tämä vuosi ollut hyvä myös sinulle, ja jos jostain syystä näin ei ole käynyt, ei muuta kuin pää pystyyn ja uuteen nousuun tänä vuonna. Never give up!

On monia syitä miksi me olemme saavuttaneet tavoitteitamme, mutta ehkä yksi yli muiden on se, että me kyseenalaistamme kaikkea jatkuvasti. Meillä on tapana kyseenalaistaa toistemme tekemisiä, valintoja, ratkaisuita, jne. Internet-markkinoinnissa ja yrittäjyydessä menestyminen vaatii oppimista, ja kyseenalaistaminen on oppimisen edellytys. Kaiken jatkuva kyseenalaistaminen johtaa uusien asioiden kokeilemiseen, oppimiskokemukseen ja optimointiin. On ihmisiä joita kyseenalaistaminen ärsyttää, mutta jos haluat oppia markkinoimaan verkossa paremmin kuin muut, on parempi alkaa kyseenalaistamaan eri asioita.

Lue lisää kilometrin pituinen blogi: http://fiercermedia.fi/yrittaminen/tyokalut-joilla-meidan-bisnes-rullaa-ja-kasvaa/1834

Marko Pyhäjärvi
Internet-markkinoija, Fiercer Media

Avainsanat: Marko Pyhäjärvi, yrittäminen, yhteisöllisyys, tavoite, tavoitteet, oppiminen, menestys


Kommentit

11.1.2012 15.08  Hevimies

Hyvä kirjoitus, nykyään on trendikästä kutsua kyseenalaistamista muutosvastaisuudeksi.

11.1.2012 22.38  Mr. Dynamit

Niin totta. Ihmiset luovuttavat nykyään niin helposti ja yrittävät onko toisaalla ruoho vihreämpää. Ei se missään ole, ellei itse sitä tee.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini