Sir Richard Bransoninin resepti menestykseen: keskity intohimoosi, älä mieti liikaa rahaaTorstai 27.9.2012 - Heikki Ikonen
Loppuunmyydyn Nordic Business Forumin supertähti oli tänä vuonna monialayrittäjä ja miljardööri Sir Richard Branson, joka esiintyi tapahtuman päätteeksi perjantaina. Bransonin aloitti erikoisen uransa tyhjästä, myymällä levyjä. Alasta tuntumaa saatuaan musiikista innostunut nuorukainen perusti Virginia-levymerkin. Se lähti lentoon Bransonin napattua talliinsa nuoren Mike Oldfieldin, jonka Tubular Bells ei muille kelvannut. Hiukan myöhemmin Virginiaa siivitti Sex Pistols. Musiikkibisneksen ohessa Virginia-perheeseen kuuluu nykyään neljäsataa yritystä, joista Bransonille rakkaimpia ovat lento- ja avaruusmatkailuyhtiöt. Bransonin haave on ihmisten kuljettaminen avaruuteen niin halvalla, että siihen on varaa mattimeikäläiselläkin. Nyt matka maksaa parisataa tuhatta euroa, mutta hän lupaa hinnan tulevan alas rutkasti lähivuosina. Työstään nauttiva ihminen on tehokasJo tausta kertoo, että aivan tavallinen bisnesraketti Branson ei ole, ja sitä todisti hänen esiintymisensäkin. Kun raha-aateliset usein ovat tukehtua itsetietoisuuteensa ja tärkeyteensä, letkeästi ja poikamaisesti takellellen puhunut kyysikymppinen Branson toi mieleen parikymppisen soulkitaristin, jota haastatellaan hänen ensimmäisen levynsä tehtyä läpimurron. Branson sanoi luoneensa kaikki yrityksensä intohimosta kyseiseen alaan tai tuotteeseen, raha ei ole hänelle keskeinen motiivi. Branson on niin vilpittömän sydämellisen oloinen, että hänen tapauksessaan väitettä ei ole vaikea uskoa. Johtamistyyliäänkin Branson luonnehti humaaniksi: hän haluaa ihmisten viihtyvän työssään ja työyhteisössä. Se on taloudellisestikin järkevää, koska tyytyväinen henkilöstö työskentelee motivoidusti ja haluaa yritykselleen menestystä. Linjansa ansiosta Bransonin tarvitsee kertomansa mukaan riidellä hyvin harvoin ay-liikkeen kanssa. Ristiriidat hoituvat 97-prosenttisesti yhtiön sisäisissä neuvotteluissa. Haastattelu ei ole paras luentomuotoKun yritykset kasvavat, Branson hajauttaa organisaatioita, jotta niiden henkilöstö pysyisi riittävän pienenä. Silloin ihmiset tuntevat toisensa, ja kaikki tuntevat kuuluvansa työyhteisöön. Tämäkin tähtää työntekijöiden tyytyväisyyteen. Virginia-konsernilla on hyvä maine paitsi asiakkaiden myös työntekijöiden keskuudessa. Bransonin mukaan taloon on helppo rekrytoida pätevää väkeä, koska tulijoita riittää yli tarpeen. Selkää miinus sympaattisen Bransonin vierailussa oli, että useimmat varmaan odottivat häneltä luentoa, jonka sijaan Bransonia haastatteli bisnesvalmentaja Jari Sarasvuo. Kysymykset kaartelivat ummet lammet - kuten hänen oma esityksensäkin, sen puoleen. Sarasvuo puhuu paljon, mutta sanoo vähän. Jäsentyneeksi Bransonin osuutta ei voi kehua. Koulutustilaisuus siitä ei tullut mieleen, enemmänkin rockkonsertti. Lisäksi ison osan ajasta haukkasivat Virginia-konsernin mainosvideot. Kohtuullisen kallista mainosaikaa maksavan seminaarivieraan näkökulmasta. Teksti: Heikki Ikonen Nordic Business forum järjestettiin edellisten vuosien tapaan vuonna Jyväskylässä Nordic Business Forumin 20- 21.9. 2012 pääteemana oli kasvu. Kasvun alateemoina ovat bisneksen kasvu, henkilökohtainen kasvu ja hyvinvoinnin kasvu. Kansainvälisinä päätähtinä vuonna 2012 olivat Virgin Groupin perustaja multimiljardööri Sir Richard Branson, kirjailija-luennoitsijatDaniel Pink ja Brian Tracy, sekä juuri TIMEn maailman 100:n vaikutusvaltaisimman listalle yltänyt valovoimainen professori Hans Rosling. lisäksi seminaarissa oli kaarti kotimaisia esiintyjiä mm. Jari Sarasvuo ja Esa Saarinen. Nordic Business Forum 2013 -seminaarin päätähtinä nähdään mm. kirjailijat Malcolm Gladwell ja Tom Peters, Wikipedian perustaja Jimmy Wales sekä professorit Lynda Gratton ja Vijay Govindarajan. Seminaarin päätähdeksi saapuu General Electricin legendaarinen pääjohtaja Jack Welch. |
||
Avainsanat: Heikki Ikonen, nbf, Nordic Business Forum, Richard Branson, Jari Sarasvuo, seminaari |
||
|
||
29.9.2012 9.11
Ruusu
Kerrankin humaani johtajuus yhdistetään taloudelliseen järkevyyteen! Tavalliselle työntekijälle on päivänselvää, että työn tulokset kasvavat, jos työpaikalla on hyvä olla. Bransonin kaltaista miljardööriä ei viitsi edes kadehtia, vaan toivoo vain vastaavan ajattelun leviävän laajemmaltikin. |
||
29.9.2012 14.08
Branson on todellakin poikkeuksellinen
On myös selvää, että Branson on sattunut syntymään oikeaan paikkaan oikeaan aikaan ja saanut niin vahvan alun, että se poikkeuksellista. Tämä on siivittänyt eteenpäin ja maine on vienyt sananmukaisesti lentoon. Yhtä selvää on että tuskin Branson nyt sentään ihan sellainen pyhimys on kuin hänestä annetaan ymmärtää, mutta loistavasti hän on pystynyt mainetta luomaan ja pitämään. Yksinään Bransonkaan ei olisi olisi tähän pystynyt. |
||
24.11.2012 10.09
Veikko Vallin
;) Eikös se ollut niin, että kaikki julkisuus on hyvästä, jos vaan nimi on kirjoitettu oikein; Bransonin brändi on Virgin... ei Virginia kuten tekstissä sanotaan... Brändi on kaikki kaikessa, sen Bransonkin on osoittanut, mahtavaa työtä häneltä! Hänen nimikin on lähes brand son... brändipoika siis! |
||
Taitaa olla niin omalaatuinen miljardööri.että normaali pulliainen ei voi oppia juuri mitään kun ei voi tuoksi persoonaksi ryhtyä