Blogin arkisto

Et voi millään hinnalla ostaa muiden luottamusta, mutta voit rakentaa sen ilmaiseksi

Share |

Maanantai 22.4.2013 - Heikki Luoma


heikkiluoma.jpgSuunsoittaja … vastuuton … teknokraatti … vilpillinen…

Noilla sanoilla kuvataan henkilöä, joka on epäonnistunut luottamuksen luomisessa.

Miten uskottavia puheet ovat?

Moni pienen yrityksen toimitusjohtaja on valittanut minulle, että hänen yrityksellään on ongelmia uskottavuudessa.

Uskottavuutta on asiansa osaamista, mutta se on myös sitä miten me toimimme, reagoimme ja puhumme asiastamme.

Hyvät asiantuntijat välittävät uskottavuutta mm aavistamalla tarpeita ja puhumalla tarpeista, joista ei tavallisesti puhuta.

Uskottavan henkilön sanoihin uskotaan. Uskottavuudessa epäonnistuvaa kutsutaan suunsoittajaksi.

Uskottavuuden kanssa painiskelevan pieni yritys saattaa väittää olevansa johtava alallaan. Vaarana on silloin, että yritystä pidetään suunsoittajana.

Uskottavuuden lisäämiseksi keksi miten voit kertoa totta niin paljon kuin mahdollista. Älä valehtele. Älä edes liioittele ja vältä kertomasta asioita, joita toiset voisivat pitää valheina.

Kerro minkä kokoinen yrityksesi on (totuus), mutta kerro myös mitä etuja ja hyötyä koosta on.

Luottamuksen kasvattamisen yksi osa on luotettavuus. Se on sitä, että muut uskovat sinun käyttäytyvän yhdenmukaisella tavalla.

Antamalla lupauksia ja pitämällä ne, kasvatat luotettavuuttasi. Muut voivat luottaa siihen mitä teet. Luotettavan vastakohta on vastuutuuton. Sellaiselta henkilöltä voi odottaa melkein mitä tahansa ennalta ennustamatonta toimintaa.

Luotettavuuden lisäämiseksi lupaa asioita ja sitten toteuta ne. Lähetä muille etukäteisaineistoa, varmistu, varmista ja vahvista asioita, tavoitteita ja tapahtumia.

Älä pelkää. Korkeassa asemassa olevat ihmiset arvostavat suorapuheisuutta, mutta ei liian aikaisin. Jonkun on otettava kuitenkin ensimmäinen askel ja se olet sinä!

Vilpillinen on henkilö, joka suuntautuu pelkästään oman etunsa ajamiseen muiden kustannuksella.

Vältä sitä. Anna toisen täyttää tyhjä tila. Kysy mitä on toisen henkilön asian takana ja tee avoimia kysymyksiä. Avoimiin kysymyksiin ei voi vastata vain yhdellä sanalla kyllä tai ei, vaan vastauksen on oltava kuvaileva ja kertova.

Annos kunnioitusta ja kuuntelua vie pitkälle. Hyvä kuuntelija kuulee myös sen mitä ei ole sanottu kuten hyvä lukija lukee rivien välistä.

Asiakassuhteiden solmimisessa vastusta luottavaisesti liian aikaista asiakkaan pyyntöä ratkaisusta pysymällä kuuntelumoodissa ja yhteisessä ongelman määrittelyssä. Ota itsellesi suurin osa vastuusta kun kommunikaatio ei toimi.

Omalla alallani luottamuksella on suuri merkitys. Puheitteni on oltava uskottavia eli totta. On tehtävä se minkä lupaan ja se minkä teen, on oltava asiakkaani eduksi ja hyödyksi. Usein asiat joista keskustelen asiakkaitteni ja asiakkaani henkilökunnan kanssa ovat sellaisia, joista ei ole puhuttu ennen. Ilman luottamusta sellaisista ei puhuttaisi.

Arvostan jos haluat antaa palautetta kirjoituksestani alla olevaan kommenttikenttään.

Heikki Matias Luoma
Actional Oy
www.actional.fi

Avainsanat: Heikki Luoma, johtajuus, johtaminen, käyttäytyminen, luotettu neuvonantaja, luottamus, motivaatio, toteutus


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini