Blogin arkisto

Älä nöyryytä itseäsi asiakkaan silmissä - ehkä matematiikan oppitunnilla olisi kannattanut olla hereillä?

Share |

Perjantai 21.6.2013 - Juha Ahola


juhaahola.jpgOletko löytänyt postimerkkejä alle 10 eurolla 100 kappaletta? Minäpä löysin. =D Kävin taannoin läheisessä K-marketissa ja pyysin 100 kappaletta postimerkkejä. Kassööri etsi merkkejä tovin aikaa ja löydettyään laskeskeli laskukoneella summan sadalle merkille, joksi sai 7,50 euroa. Huomautin myyjälle ystävällisessä hengessä, ettei vaan tullut pilkkuvirhe? 75 euroa on eri asia kuin 7,5 euroa (postimerkkien hinta vuonna 2012 oli 75 senttiä/kpl, ei 7,5 senttiä/kpl). Halvalla olisivat lähteneet postimerkit. Myyjä oli siis laskimen kanssa aivot narikassa (perstuntumaa hinnasta ei ollut) tai yleisesti ottaen matemaattiset taidot olivat hänellä köykäiset.

Toinen hauska tilanne oli vastikään, kun toimistotarvikemyyjä soitteli promotellen tuotevalikoimaansa. Hän selitti mm. tuotteiden toimituseristä. Kysyin yllättäen ihan peruskysymyksen, montako tuotetta 2 erää sisältää niin toisessa päässä luuria oli hyvin hiljaista (myyjä oli aiemmin kertonut, että yhdessä laatikossa on 8 tuotetta ja yhdessä erässä on 5 laatikkoa).

Itse laskin nopeasti mielessäni, että yhdessä erässä on 5 x 8 tuotetta eli 40 tuotetta ja 2 erässä on tällöin 80 tuotetta. Myyjä alkoi muutaman sekunnin hiljaisuuden jälkeen änkyttämään ääneen tuotteiden määrää. Kotvan pohdinnan ja pienten avustavien kommenttieni jälkeen myyjän laskelma osui kohdalleen.

Jos olisin vielä tuohon heittänyt haasteen hintavertailusta niin luulempa, että myyjällä olisi ollut matematiikan opettajaa ikävä. Ajatellaanpa, että kilpailija pakkaisi 10 tuotetta yhteen laatikkoon ja yksi erä sisältäisi 6 laatikkoa. Lisäksi hinnoittelu olisi eräkohtainen puhumattakaan prosenttialennuksista esim. useamman erän ostaessa. Siinäpä olisi kyseiselle myyjälle haaste.

Mitä otamme tästä opiksi? Varmista osaamisesi yhteen- ja vähennyslaskussa, kerto- ja jakolaskussa sekä prosenttilaskennassa. Lisäksi oman toimialaan sekä tuotteisiin/palveluihin ja kilpailijoiden hinnoitteluun on syytä olla takapuolituntumaa. Mitä parempi tietämys, sitä parempi kyky perustella oma tuote/palvelu.

Mikäli matematiikan oppitunnit jäivät heikommalle hapelle, kannattaa opetella omiin tuotteisiin/palveluihin liittyvät laskelmat huolellisesti. Eiku pänttäämään!

Myyntityössä matemaattiset taidot ovat edellytys työskentelylle.

Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi

Avainsanat: Juha Ahola, facebook-markkinointi, myynti, myynti ja markkinointi, myyntityö, osaaminen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini