Blogin arkisto

Matka sinne ja takaisin 2

Share |

Torstai 20.2.2014 - Pasi Rahikka


pasirahikka.jpgTänään on jälleen yksi niistä päivistä. Tunnen välitöntä tarvetta avautua sinulle. Tiiviisti. Ystäväni ystävä, joka on ystäväni...tai no annetaan olla, menee jo lähtökohtaisesti liian vaikeaksi. Sori!

Siis. Kokeilen uudestaan. Ystäväni kysyi ystävältäni, että miten minä olen aina kiireetön.

Annapas olla. Ennenkuin mennään ihan asian ytimeen, tai siihen mitä minkä luulen olevan ytimessä, otetaanko jotain tukevaa? Minulla on tukeva hessumukillinen tummaa Juhla-Mokkaa. Tällä kerralla jätän maidon väliin. Nyt mennään mustalla. Sinä? Vettä? Tai ihan mitä vaan, sillä eihän millään muulla ole väliä, kuin sillä, että teet niinkuin sinulle tuntuu parhaalta. Minä juon kahvia.

Ystäväni kysymys oli aiheellinen. Ja hyvä. Hänellä on yleensä aina kiire. Heillä molemmilla on usein kiire. Samaan paikkaan. Jonnekin. Entä sinä? Onko sinulla kiire yleensä, vai harvemmin? Miksi?

Kiireetön. Mielenkiintoista. KVG?

KIIREELLINEN

Kiireellisyys liitetään sairaanhoitoon, tai vammojen hoitamiseen. Joko vammat vaativat kiireellistä hoitoa, tai eivät. Jos kiireellinen vamma hoidetaan kiireellisesti potilasta ei saada pelastettua. Jos potilas hoidetaan kiireellisenä kiireettömästi. Potilas jää eloon.

Saatko kiinni?

Lääkärit eivät hoida potilaitaan kiireellä, koska silloin sattuisi virheitä. He ottavat kiireellistä eli nopeaa hoitoa vaativat tapaukset haltuun nopeasti, tekevät tilannearvionsa ja alkavat hoitaa kiireettömästi ja varmasti potilaan vammoja yksi kerrallaan. Kunnes tavoite on saavutettu. Kaikki on hyvin.

Näin ei käy aina. Mutta onneksi yleensä...No nyt lähdin taas hieman kauas näissä jutuissani. Yritän päästä takaisin ladulle. Laitan lapasen kouraani. Otan lusikan kauniiseen käteeni. Jaksatko vielä kuunnella?

AIKATAULUSSA

Muistatko viimeviikkoisen kahvihetkemme kun juttelimme hyvästä buugista? Minusta kiireettömyys liittyy hyvään buugiin, joka liittyy ajanhallintaan, joka liittyy...matkaan sinne ja takaisin. Nyt kerron sinulle salaisuuden.

Yhdeksän vuotta sitten tulin myöhässä asiakastapaamisiin. Se ei haitannut. Minua. Voin vain veikata lopputuloksia, joita olisi syntynyt, jos olisin toiminut toisin. Silloin se ei haitannut, hommat menivät mallikkaasti tästä huolimatta. Hommani olivat nousseet minulla niin "sanotusti huppuun". Kuvittelin olevani tärkeä. Ja hommat tuntuivat onnistuvan. Jossain vaiheessa kaikki muuttui. Kerron tästä ehkä sitten joku toinen kerta, jos sinua kiinnostaa?

Mutta entä sinä. Kerropa. Tuletko sinä tapaamisiin ajoissa? Entä lopetatko ne ajoissa?

Nykyään minua ärsyttää silloin kun kohtaan sellaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä kelloa. Kokouksiin tullaan viime minuuteilla juuri ennen sovittua aloitusaikaa. Kokoukset lopetetaan sovitun ajan jälkeen. Ei olla aikataulussa. Ei kunnioiteta muiden aikatauluja.

Oletko sinä koskaan huomannut sitä miten viiden minuutin myöhästyminen aamulla kertautuu kahdeksikymmeneksi minuutiksi iltapäivällä? Tai enemmän.

KIIREETÖN

Minä olen. Aikataulussa. Tai sen edellä, siis pyrin olemaan. Yleensä. En tosin onnistu siinä aina. Mutta pyrin siihen. Miksikö? Koska muuten minulla olisi kiire. Ja se vaikuttaisi kiireellisten asioiden hoitamiseen. Siis niiden juttujen, jotka on hoidettava välittömästi. Ja se vaikuttaisi myös niiden juttujen hoitamiseen, jotka on hoidettava. Aikataulussaan.

Just call me Jack. I'll be Back -- Asiakkaat ja takaisin.

Pyrin kiireettömyyteen nykyään siten, että varjelen kalenteriani lähes mustasukkaisesti. Sieltä löytyy aina aikaa TÄRKEILLE ASIOILLE. Sieltä löytyy aina aikaa ASIAKKAILLE. Ja sieltä löytyy aina aikaa YSTÄVILLE. Töissä minun aikataulujani ohjaa asiakas. Entä sinun?

Kun lähden matkalle sinne, siis asiakaskäynnille, pyrin aina lähtemään hyvissä ajoin etukäteen, jotta olen perillä ajoissa. Hoidan hommani. Lopetan ajallaan, tai mieluummin etuajassa. Silloin minulla ei ole kiire. Minulle jää aikaa tärkeille asioille. Ystäville.

RESPEKTI JA RENTOUS

Kiireettömyys. Itselleni kiireettömyys siis tarkoittaa hyvin yksinkertaisesti sitä, että kun koen jonkun asian tärkeäksi minulla on aina aikaa sille. Ainakin hetki. Vähän pidempäänkin tarvittaessa.

Koetko sinä, että sinulla on usein kiire hoitaa kaikkia niitä juttuja, joita kulloinkin hoitelet? Jos on. Niin voisin yrittää tähän loppuun antaa muutaman vinkin. Siis sellaisen, joita itse käytän apunani. Ehkä niistä on hyötyä sinullekin.

  1. Älä buukkaa kalenteriasi liian täyteen. Varaa jokaiselle päivälle "suunnitteluaikaa". Merkitse jokaiselle päivälle varttitunti itsellesi. Ihan mihin tahansa kohtaan. Tämän avulla voit tarvittaessa sammuttaa tulipaloja, joiden sammuttaminen voisi muuten sotkea koko loppupäiväsi.
  2. Lähde matkallesi tai asiakaskäynnillesi viisitoista minuuttia aikaisemmin. Mietitkö nyt, että ei onnistu? Ei sinun aikatauluillasi? Haastan sinut. Muistatko mistä on helpointa aloittaa? Niinpä niin! Omasta ajastasi. Aloita ajanhallinta omasta ajastasi (ja aamusta). Huomenna. Herää viisitoista minuuttia aiemmin. Lähde matkallesi sinnepäin vartin aiemmin.
  3. Kun olet kokouksessa huolehdi itse omasta osuudestasi. Suunnittele lopettavasi oma esityksesi ja puheesi viisitoista minuuttia ennen kokouksen merkittyä lopetusaikaa. Sanotko, että mahdotonta? Miten niin? Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on puoliksi tehty. Suunnittele. Harjoittele. Toteuta. 

Et välttämättä onnistu yhdessäkään näistä ensimmäisellä yrittämällä, mutta ole huoleti. Suunta on jo kohdillaan. Kunnioita omaa aikatauluasi ja omaa aikaasi ja kunnioita muiden aikaa vielä tätäkin enemmän.

En ole oikeasti ihan varma kuulutko sinä oikeasti niiden yyberkiireisten ihmisten joukkoon, mutta jos joskus ahdistaa, niin valitse joku noista vinkeistä. Yksi riittää. Voit vartin sijasta aloittaa viidellä minuutilla. Se tuntuu vähältä. Silti se riittää. Ai miksikö? Koska jos toistat tämän jutun seuraavan kolmen viikon ajan olet saanut itsellesi vartin lisää jokaisen päivään, ja yli tunnin lisäaikaa työviikkoosi. Olet rennompi. Ota rennommin.

Toivon, että nämä jutut joita sinulle nyt tänään kerroin jäävät meidän väliseksemme. Toisaalta. Jos luulet, että näistä vinkeistä olisi hyötyä jollekin Ystävällesi tai Kollegallesi, niin laita juttu eteenpäin. Unohdinko jotain?

Laita viestiä, jos voin auttaa jotenkin, jossakin. Nähdään jälleen viimeistään ensiviikolla. Jollei jo aiemmin?

Pasi Rahikka

Alkuperäinen kirjoitus

Pasi Rahikka on perheellinen surffausta rakastava ratkaisu- ja palvelumyynnin ekspertti Lohjalta. Hän on menestynyt urallaan lukuisissa eri myynnin ja myynnin kehityksen tehtävissä. Pasi on saanut kiitosta aurinkoisena ja energisen innostavana asiansa osaavana ammattilaisena, jolla on käytännön kokemusta ja menestystä useilta eri toimialoilta sekä kuluttaja- ja yritysmyynnistä että myös yrittäjänä. 

Hänen positiivinen ja ennakkoluuloton asenteensa ongelmien ratkaisuun yhdistettynä käytännön osaamiseen ja tekemiseen ovat keskeisiä elementtejä, joiden avulla hän voi auttaa yrityksiä myymään enemmän. Pasi osaa myös sosiaalisen liiketoimintamedian valjastamisen myyntiä aikaansaavaksi työkaluksi. Pasin värikäs blogi toimii monille inspiraation ja käytännön työkalujen lähteenä.

Avainsanat: Pasi Rahikka, asenne, ajattelu, muutos, ajanhallinta


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini