Blogin arkisto

Unelmointi on hyväksi, mutta usein Nike-slogan on parempi

Share |

Maanantai 2.6.2014 - Heikki Luoma


heikkiluoma.jpgTiedäthän Niken, tossuvalmistajan sloganin Juts Do It! Tee se mitä pitää tehdä.

Aivotutkijat sanovat, että unelmointi on aivoille hyväksi. Unelmoidessa aivot ovat vapaalla ja lepo on tarpeen, jotta jaksaa myös painaa.

Unelmoi! Se on ihan oikein.

Mutta pelkkä unelmointi ei riitä. Jossain vaiheessa on jotain käsinkosketeltavaa ja konkreettista tapahduttava.

Usein riittää, että tekee jotakin. Jos olet jumissa, etkä tiedä mitä tekisit niin ryhdy vain tekemään jotakin, lähes sama mitä, ja saatat huomata, että se jokin johtaa tulokseen tai uuteen parempaan ideaan, jonka voit tehdä.

Tee jotakin on perustaso.

Moni haluaa olla tehokas. Se on ihan ok, mutta tehokkuus ei ole tärkeintä, koska tehokkuus tarkoittaa, että teet paljon lyhyessä ajassa, pienillä kustannuksilla tai muulla voimavarojen käytöllä.

Tehokkuutta tärkeämpää on vaikuttavuus. Kuinka paljon se mitä teet vaikuttaa siihen mitä haluat saada tulokseksi, tai joku muu, esimiehesi, puolisosi, kollegasi, haluaa tulokseksi.

Vaikuttavuutta ei voi arvioida ilman tulosta. On tiedettävä mihin pyrkii ja vasta sitten voi arvioida kuinka paljon se mitä tekee vaikuttaa tavoitteen saavuttamiseen.

Olen lukenut kymmeniä myyntiä käsitteleviä kirjoja. Moni kirja on kuvannut, miten myyjä yksinkertaisesti soittaa potentiaalisille asiakkaille tuloksesta välittämättä.

Se sopii erinomaisesti opetteluvaiheeseen. Myyjä oppii myymään. Hän käyttää asiakkaitaan opettajinaan. Kuulee kaikki vastaväitteet, asiakkaiden epäröinnit ja kilpailutekijät ja voi kehittää niihin kaikkiin sopivat vastaukset.

Se on Niken sloganin mukaista: Just Do it!

Opetteluvaihetta seuraa kuitenkin oppineen vaihe. Silloin osaat arvioida millaisia tuloksia saat jos teet tietyllä tavalla. Oppimaton ei siihen pysty.

Tehokkuusajattelu voi johtaa siihen, että on paljon asiakaskontakteja, mutta vähän myyntiä. Moni myynnin esimies johtaa myyjiä tehokkuusajatteluun, koska esimies ajattelee, että ilman asiakaskontaktia ei synny myyntiä. He ovat oikeassa.

Ilman asiakaskontaktia EI synny myyntiä, mutta eivät huomaa, että kyse on vain siitä, että tehdään jotakin ja paljon.

Fiksuinta on pohtia miten tekeminen vaikuttaa ja tehdä sellaisia asioita, joilla on suuri vaikutus. Sellaisten asioiden keksiminen on kullan arvoista. Ne asiat ovat innovaatioita, joilla parhaimmillaan valloitetaan koko maailma.

Unelmoi, tee jotakin, toimi tehokkkaasti ja tee vaikuttavasti ovat asioita, joilla on oma paikkansa ja aikansa, mutta väärään aikaan ja paikkaan pistettynä ne eivät toimi.

—-

Arvostan jos haluat antaa palautetta alla olevaan kommenttikenttään tai lähettämällä s-postia.

Heikki Matias Luoma
Actional Oy
www.actional.fi

Avainsanat: Heikki Luoma, tavoitteet, tehokkuus, unelmointi, vaikuttavuus


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini