Blogin arkisto

Mittatilaus tehdään tilauksestasi

Share |

Torstai 3.7.2014 - Pasi Rahikka


By Chris Brogan

teepannut.jpg

Nyt sinun on ekaksi istuttava alas, ennen kuin kerron sinulle mitä teetä juon tänään. Tämä on Samovarin Apinan keräämää Oolongin Teräsrouvan Lohtua. Oikeasti en pysty edes kuvittelemaan mistä tämä on tehty. 

Kokonaisuus syntyy näistä käsin käärityistä “pötkylöistä”, kun en parempaakaan termiä keksi. Opin juuri (kantapään kautta), että VÄHEMMÄLLÄKIN pääsee TODELLA PITKÄLLE. Tämä on herkullista ja pehmeää. Entä mitä sinä juot?

Termi “mittatilauksena” tarkoittaa yksinkertaisesti “tuotetaan tilauksesta”. Voisin jopa sanoa, että “räätälöity” tarkoittaa samaa asiaa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jotain tuotetaan rajoitettu erä ja tarkemmin määriteltynä. Voisit sanoa, että valtaosa kaikesta Kickstarter.com :ssa tarjotusta on juuri tällaista “mittatilaustavaraa”. 

Tsekkaapa vaikka nyt tämä analogisen levysoittimen projekti. Jos katsot videon (2 minuuttia) tajuat välittömästi, että tälle ei ole kovin isoja markkinoita. Mutta eihän markkinan edes tarvitse olla kovin iso. Kickstarterin kantavana ajatuksena on “jos saat projektillesi rahoituksen voit tehdä tuotteesi”. Kysyntä siis maksetaan ennakolta ostajien toimesta. Omasi ei kelpaa kenellekään? Voi, voi.

Mittatilausbisneksen nousu

Mitä enemmän tarkastelen sitä mitä teemme Human Business Works -yrityksessämme, joka myy työkaluja ja apua sinun kaltaisillesi ammattilaisille, sitä enemmän havahdun huomaamaan sen seikan, että emme enää palvele massoja. Palvelemme sinua. Ja sanomalla “sinä”, oletamme muutamia juttuja sinusta.

Oletan, että pohjimmiltaan pidät suhdepohjaisesta liiketoiminnasta. Oletan, että tykkäät sekoittaa virtuaalimaailmaa todelliseen maailmaan ja näet mahdollisuuksia siinä, että voit toisinaan ylittää maiden rajoja toimissasi (tai aina). Oletan, että sinä oikeasti välität toisista ihmisistä ja, että sinä et ole pelkästään heidän rahojensa perässä. Kuulostaa yhtään sinunlaisellesi?

Tämän lisäksi oletan vielä senkin, että olet sellainen ihminen, joka tykkää tulla nähdyksi niiden ihmisten seurassa, joiden kanssa olet kontakteissa. Pidät huomiosta. Ja luulenpa, että osin tästä syystä saatat olla myös minunkin kontaktini, eli sillä haluat poimia joitakin ideoita omaan suhdepohjaiseen toimintamalliin ja liiketoimintaasi, tai ainakin käytät niitä juttuja hyväksesi, joista on sinulle ja liiketoiminnallesi hyötyä.

Joten tässä suhteessa, Rob Hatch ja minä vietämme enenevässä määrin aikaamme sinun kanssasi puhumiseen. Käytämme enemmän aikaamme opetellaksemme sen mikä toimii niissä valmennuksissa, joita tarjoamme. Tulemme ohittamaan paljon “valtavirtaan” kuuluvia juttuja, koska haluamme palvella yhteisöämme paremmin, haluamme palvella sinua paremmin.

Ajattelepa kuinka arvokasta tämä on meille. Meidän ei tarvitse “mainostaa” niin usein, koska juttelemme kanssasi. Meidän ei tarvitse luoda geneerisiä tuotteita ja palveluita, koska haluamme tehdä sitä mitä sinä olet kertonut haluavasi meiltä. Voimme pyytää SINUA myymään OMILLE ystävillesi kumppaniohjelmamme kautta, koska oletamme, että jos me tykkäämme sinusta, tykkäämme myös niistä ihmisistä joiden kanssa sinä hengailet.

Tuleeko tästä aalto vai lammikoita?

En ole 100% varma sopiiko tämä laajempaan trenditarkasteluun, mutta tässä on silti monia kiinnostavia juttuja. Valtaosa ihmisistä toteuttaa tuotteitaan valtavirtakonsepteilla, erityisesti jos kyse on jostain luovuutta vaativasta jutusta. Ohjaaja-filmintekijä Kevin Smith sanoi, että hänellä on paljon hauskempaa Smodcastinsa kanssa, kuin yhdenkään elokuvansa kanssa, ja samalla hän saa enemmän vastinetta vaivannäölleen ja nauttii elämästään.

Sellaiset autofirmat kuten Mini, Kia ja Scion on rakennettu tämän saman ajatuksen ympärille jos vuosia sitten (olkoonkin, että useimmille nämä näkyvät mielenkiintoisina valtavirrasta-räätälöintiin -vivahduksina). Julkaisubisnes menee yhä useammin tähän samaan suuntaan. Esimerkkinä, kuulin juuri, että kirja, jonka haluan kirjoittaa ei ole sitä mitä kustantajani haluaa myydä. Joten. Julkaisen kirjani itse. Ei tunnu missään. Ei ongelmaa.

Uskon, että tässä on pohjimmiltaan kyse reaktioista massatuotannon ylivoimaiseen samuuteen. Kun laskeuduin taannoin Abu Dhabiin, ensimmäinen kauppa, jonka näin oli Starbucks. WalMart-ajattelun taustalla on se, että meidän ei tarvitse käyttää omaa päätämme erilaisten tuotteiden ja erien välillä vertailuun. Ostaminen on yhtä helppoa kuin kärryn täyttäminen. Emme kysy “kuka tämän on valmistanut?” lähellekään yhtä usein kuin kysyimme aiemmin. Voimme täyttää vaatekaappimme mistä tahansa putiikista miettimättä sen enempää koko asiaa, tai mitä meidän pitäisi ostaa sieltä.

Minusta tämä kaikki on merkkejä siitä, että uusien liiketoimintamallien aalto voi olla nousemassa. Tämä voi olla juuri se hetki kun mahdollisuuksia voi syntyä. Jotkut isoistakin firmoista on näillä samoilla jäljillä. Oletko esimerkiksi nähnyt Coca Colan uusia automaatteja, jotka tarjoavat sinulle itsellesi mahdollisuuden omien satojen erilaisten sekoituksesi tekemiseen? Tämä peli ei tule olemaan vain pieniä ja uusia yrityksiä varten, olen varma siitä.

Valitsetko mittatilauspolun?

Tämä vaikuttaa olevan joko/tai valinta, jonka SINÄ teet liiketoiminnassasi. Haluatko myydä “kaikille” vai haluatko myydä Kevin Kellyn 1000:lle tosifanille? Valitsetko sen, että teet tuotteesi ja palvelusi yhteisösi toiveiden mukaan? Ehkäpä jopa yksilöiden toiveiden mukaan? Vai teetkö jotain, jota voidaan massatuottaa, jolloin se voidaan myös massakorvata? (Olen selkeästi puolueellinen tässä jutussaa). Jakeletko valtavirtaan vai etsitkö omat kanavasi?

Sinun ajatustesi kuuleminen olisi minusta erittäin kiehtovaa. Jos viitsit/jaksat/haluat, kommentoi. Kuulisin mielelläni sinun ideoitasi omista lähtökodistasi sekä mahdollisena asiakkaana että oman liiketoimintasi kulmasta ajateltuna.

Niin, voit laittaa myös ajatuksiasi sähköpostilla. Niin, tämä olen oikeasti minä itse. (Kaikkien aikojen lempikysymykseni:)).

--Chris...

 

Pasi Rahikka

Alkuperäinen kirjoitus

Pasi Rahikka on perheellinen surffausta rakastava ratkaisu- ja palvelumyynnin ekspertti Lohjalta. Hän on menestynyt urallaan lukuisissa eri myynnin ja myynnin kehityksen tehtävissä. Pasi on saanut kiitosta aurinkoisena ja energisen innostavana asiansa osaavana ammattilaisena, jolla on käytännön kokemusta ja menestystä useilta eri toimialoilta sekä kuluttaja- ja yritysmyynnistä että myös yrittäjänä. 

Hänen positiivinen ja ennakkoluuloton asenteensa ongelmien ratkaisuun yhdistettynä käytännön osaamiseen ja tekemiseen ovat keskeisiä elementtejä, joiden avulla hän voi auttaa yrityksiä myymään enemmän. Pasi osaa myös sosiaalisen liiketoimintamedian valjastamisen myyntiä aikaansaavaksi työkaluksi. Pasin värikäs blogi toimii monille inspiraation ja käytännön työkalujen lähteenä.

Avainsanat: Pasi Rahikka, mittatilaus, bisnes, räätälöinti


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini