Yrittäjän strategiatyö - tee näinKeskiviikko 24.9.2014 - Anja Kadziolka Kun yrityksen toiminta lähtee käyntiin ja päivittäinen puurtaminen vie mennessään, unohtuu helposti, mitä strategisia linjauksia alussa tehtiin. Monesti liiketoimintasuunnitelmat tehdään rahoituksen hakemista varten, eikä tehtyyn suunnitelmaan enää myöhemmin palata. Monikymmensivuinen, määrämuotoinen tekstitiedosto ei nimittäin käytännössä toimi suunnittelun tukena. Suurille yrityksille on tarjolla monenlaisia strategiatyökaluja, mutta en tiedä, miten ne istuvat pienelle yritykselle. Kyse on sinun omasta suunnittelutyöstäsi ja siitä, miten sen mieluiten teet. Koska yritystoiminnan alkumetreillä on vielä paljon uutta opittavaa, voi pidempien linjojen ja suurien visioiden hahmottaminen olla vaikeaa. Ensikertalaisen suunnitelmat voivat muuttua moneen kertaan matkan varrella. Niin kävi minulle. En tiedä, miten paljon on yhä totta siinä liiketoimintasuunnitelmassa, jonka lähes kuusi vuotta sitten kirjoitin. Tuskin paljon muuta kuin yrityksen nimi ja yhtiömuoto. Alkuperäisen suunnitelman esiinkaivamisessa en näe mitään järkeä. Tänä kesänä kirjoitin alusta lähtien uuden suunnitelman, jonka toteuttamista jatkan omalla tavallani. Esimerkiksi Plannerissa. Strategiatyö jää yrittäjällä helposti kiireen jalkoihin, vaikka se on yksi tärkeimpiä tehtäviämme. Strategiassa ei ole kyse vain korulauseista, vaan siitä, miten yritys pääsee tavoitteisiinsa. Strategiset päätökset ohjaavat jokapäiväistä toimintaamme ja usko tai älä: lopulta helpottavat ajanhallintaa. Kerron kohta miten. Visio – tästä unelmoin."Rakastan tehdä tätä, ja tämä on se mihin haluan keskittyä. Tästä tulen tienaamaan elantoni ja enemmänkin. Liikevaihtoni on kolmen vuoden kuluttua näin paljon. Asiakkaita minulla on näin paljon. Yritykseni toimii näin monessa maassa." Tätähän mietimme koko ajan. Suunnittelemme ja kaavailemme tulevaisuutta mielessämme, piinaamme visioillamme puolisoitamme ja ystäviämme TAI pidämme visiomme visusti salassa muilta. Mutta osaammeko konkreettisesti kertoa heille tai itsellemme, miten pääsemme sinne? Kun visio on kirkas mielessäsi, se antaa työn tekemiselle merkityksen, motivoi tekemään enemmän ja OIKEITA asioita. Asioita, jotka vievät sinut lähemmäs visiotasi. VINKKI: Mieti, minkälaisissa etapeissa voisit edetä visiotasi kohti. Mitä toteutat seuraavan vuoden aikana? Etene tasaisesti ja varmasti. Suunnittele pitkällä tähtäimellä, äläkä odota saavuttavasi kaikkea seuraavan puolen vuoden aikana. Missio – tätä teen.”Olen perustanut yrityksen siksi, että haluan auttaa niitä, jotka ovat tässä ja tässä tilanteessa. Koska minulla on heille ratkaisu.” Missio kertoo, miksi yrityksesi on olemassa. Missio on se, mitä sinun tulisi viestiä niin yrityksen työntekijöille kuin asiakkaille ja muille sidosryhmille. Yrityksen avulla saat elantosi ja tienaat rahaa, mutta se ei ole yrityksen olemassaolon syy. "I am always asking myself how I can improve the lives of my customers, my colleagues, my shareholders, my family, and my friends." — Martha Stewart VINKKI: Kun mietit, minkä ongelman asiakkaltasi konkreettisesti ratkaiset, mieti samalla, miten muotoilisit sen lupaukseksi markkinoinnissasi? Arvot – näistä en tingi."Rahaa ei säästetä ympäristön kustannuksella. Alihankkijoilta ei vaadita niin alhaisia hintoja, että he menevät nurin. Henkilöstön hyvinvoinnin lisäksi täytyy heidän perheidensä hyvinvointi ottaa huomioon." Minkälaisia arvoja itse pidät tärkeinä? Arvot ovat sellaisia asioita, joista et tingi. Perustat yritystäsi koskevat päätöksesi näihin asioihin. Kun arvosi ovat kohdallaan ja noudatat niitä, voit olla ylpeä itsestäsi. Myös sidosryhmäsi arvostavat sitä, että pidät kiinni periaatteistasi. Pidä huoli siitä, että arvot näkyvät niin käytännössä kuin viestinnässä. Kun arvot ovat selkeät, on päätöksien tekeminen helpompaa. Työntekijöiden palkkaaminen helpottuu. Sitoutat asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Imagosi vahvistuu. Sinuun luotetaan. VINKKI: Arvojen tulisi olla sellaisia, joiden varassa yrityksen toiminta on ja joista ei ole varaa tinkiä. Mieti, mitä jos Body Shop päättäisikin yhtäkkiä käyttää koe-eläimiä kosmetiikan testaamiseen, vastoin arvojaan? Eikö se romuttaisi koko liiketoiminnan perustan? Missä nyt ollaan? Tee Swot-analyysi.Kun mietit sitä, mihin yrityksesi on menossa, sinun täytyy luonnollisesti miettiä myös sitä, missä yrityksesi on nyt. Jotta voisit kehittää itseäsi, työntekijöitäsi ja yritystäsi, sinun täytyy tuntea itsesi, yrityksesi toimiala ja markkinat, työntekijäsi vahvuudet ja tilanteesi. Swot-analyysi on kaikille tuttu. Siinä mietitään yrityksen sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä: vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Monelle kaavamaiselta ja jäykältä tuntuva analyysi on hyödyllinen, kun sitä osaa ajatella tavoitteellisesti. Tavoitteena on miettiä, mihin sinun tulisi nyt suunnata rajalliset resurssisi. VINKKI: Voit tehdä Swot-analyysin itsestäsi, yrityksesi maineesta tai henkilöstösi vahvuuksista. Tavoitteena on painottaa vahvuuksia, vahvistaa heikkouksia, hyödyntää mahdollisuuksia ja varautua uhkiin. Heitä kaavamaisuus metsään ja ota maanläheinen ote tähän tehtävään. Mitä voit tehdä yrityksesi kilpailuaseman parantamiseksi?! Henkilöstön vahvuudet yrityksen vahvuuksiksi.Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara. Tunnista työntekijöidesi henkilökohtaiset vahvuudet ja ohjaa heitä toimimaan niiden kanssa tehokkaammin. Kehityskeskustelut eivät ole turhia, vaan niissä pitäisi miettiä yhdessä työntekijän kanssa sitä, miten hänen lahjojaan ja osaamistaan voisi parhaiten hyödyntää. Missä hänen intohimonsa on ja miten yritys voisi hyötyä siitä? Mitä paremmin hyödynnät työntekijöidesi omia vahvuuksia, sitä parempia työntekijöitä he ovat. Mitä parempia työntekijöitä sinulla on, sitä vahvempi yrityksesi on. VINKKI: Tämä pätee myös sinuun itseesi: mitä vahvempi itse olet, sitä vahvempi yrityksesi on. Tunnista siis heikkoutesi ja vahvista niitä. Tunnista vahvuutesi ja keskity niihin. Keskittymällä siihen, missä olet vahvimmillasi, voi yrityksesi menestyä parhaiten. Anja Kadziolka |
Avainsanat: Anja Kadziolka, yrittäminen, yritys, yrityksen perustaminen |