Jatketaan vielä hiukan hyvä pomo, paha pomo asiaa. Luin aamulla pikavuorossa Antti Apusen ja Jari Jarantaisen Sisäisen markkinoinnin opasta. Ja siellä puututtiin samaan asiaan kuin omassa hyvä, paha pomo kirjoituksessa.
Jatketaan vielä hiukan hyvä pomo, paha pomo asiaa. Luin aamulla pikavuorossa Antti Apusen ja Jari Jarantaisen Sisäisen markkinoinnin opasta. Ja siellä puututtiin samaan asiaan kuin omassa hyvä, paha pomo kirjoituksessa.
Oppaassa sivulla 14 Jari Parantainen kyselee sitä, että onko edellyttäminen epäkohteliasta. Ja tulee siihen päätelmään, että monikin duunari olisi onnesta mykkänä, jos joskus seurattaisiin tuloksia ja vaadittaisiin niien toteutumista. Muulloinkin kuin kerran vuodessa.
Tämä on yksi niistä haasteista joita pitää harjoitella. Eli edellyttää työltä sitä, että yhteiset tavoitteet saavutetaan ja keskustellaan siitä miksi niin kävi tai ei käynyt. Eli edellytetään tavoitteiden saavuttamista. Ja aktiivisesti arvioidaan niiden toteutumista. Silloin vastoinkäymisistäkin tulee arkipäivää eikä nenä ole koko ajan mutrussa.
Kun kaikki ovat tottuneet edellyttämiseesi, niin virhe tai epäonnistuminen on vain arkinen asia muiden joukossa. Jari Parantainen Sisäisen markkinoinin oppaassa.
Tämä on se asia, joka on muuttunut siitä kun aloitin työt. Silloin oli tärkeää, että asiat on tehty oikea aikaisesti ja loppuun. Nykyään on monessa työpaikassa tärkeää se, etä kaikilla on kivaa. Ja jos vaaditaan, niin silloin monelta menee niin sanotusti herne nenään.
Ja niinkuin Parantainen edelleen sanoo. Monikin haluaa selvät sävelet eli myös sen että edellytetään ja vaaditaan. Ja myös sen, että saa palautetta niin hyvässä kuin pahassakin. Jos ei tiedä mitä edellytetään ja vaaditaan, niin paha niitä on toteuttaa.
Kuhan vain pohdin, Kari…
Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.
www.karivahtolammi.com