Blogin arkisto

Miksi juuri naiset ovat loistavia yrittäjiä?

Share |

Keskiviikko 29.10.2014 - Anja Kadziolka


anjakadziolka.jpgTörmäsin vähän aikaa sitten artikkeliin, jossa listattiin syitä siihen, miksi juuri naisista tulee hyviä yrittäjiä. Tässä syyt, omilla lisäyksilläni.

1. Naiset ovat hyviä kommunikoimaan.

Erityisesti digitaalisessa markkinoinnissa tämä on huomattava etu. Koska olemme sosiaalisia, se näkyy myös verkossa. Digitaalisessa markkinoinnissa erityisesti vuorovaikutustaidot nousevat esiin. Ja verkossakaan niitä ei pysty teeskentelemään. Artikkelin mukaan naisten hyvät kommunikointikyvyt on todistettu tutkimuksillakin. Kommunikointitaidot johtavat myös siihen, että naisilla on laajat verkostot yrittäjinä.

2. Naisten omistamat yritykset ovat perheystävällisiä

On tärkeää, että työnantaja suhtautuu hyvin vanhemmuuteen. Naiset ymmärtävät, että kipeät lapset tarvitsevat vanhempiaan ja että lapset täytyy hakea päiväkodista tiettyyn aikaan. Vaikka paljon puhutaankin siitä, että vanhemmuuden kustannukset kaatuvat juuri naisten yritysten niskaan, sillä naiset perustavat yrityksiä naisvaltaisille aloille ja palkkaavat siis naisia. Yrittäjänaiset ry ajaa vanhemmuuden kustannusten jakamista, joka auttaisi niin naisvaltaisten alojen pärjäämistä kuin naisten työllistämistä.

3. Naiset ovat hyviä kuuntelijoita

Artikkelin mukaan on tutkittu, että jos ryhmässä on naisia, ryhmän yhteisöllinen älykkyys on kokonaisuudessaan korkeampi. Naiset ovat avoimia ja yhteistyökykyisiä.

4. Naiset perustavat yrityksen, jotta voisivat yhdistää perheen ja työn paremmin

Artikkelin mukaan varallisuus ei ole yrityksen perustamisessa päällimmäinen syy, josta syystä moni naisten johtama yritys jää pienemmäksi. Toki on myös naisyrittäjiä, joilla on suuri kunnianhimo kasvaa ja menestyä, muuttaa maailmaa.

Joskus yrityksen perustaminen tulee mieleen juuri silloin, kun hoitovapaalta pitäisi palata vanhaan työpaikkaan, joka ei enää tunnukaan enää niin mieluisalta. Lisäksi on vaikea viedä lasta kokopäiväiseen hoitoon ihan kylmiltään, äidit monesti toivovat ”pehmeää laskua” lapselle, joka oikeastaan tuntuu vielä vähän liian pieneltä menemään päiväkotiin. Omassa yrityksessä ei ole sidottu työaikoihin, joten oman lapsen kannaltakin se tuntuu järkevältä vaihtoehdolta.

5. Naisomistajat tekevät todennäköisemmin positiivista tulosta

Artikkelin mukaan naiset eivät ota suuria riskejä, ja tyytyvät alhaisempiin tuottoihin. Tutkimuksia tehdään siitä, onko miesten suurien riskien ottamisella jotain tekemistä testosteronin kanssa.

6. Naiset eivät pelkää pyytää apua.

Artikkelin mukaan joillain miehillä on vaikeuksia pyytää apua silloin kun on kyse heidän omasta yrityksestään. Ylpeys käy tielle. Useimmilla naisilla ei ole vaikeuksia myöntää, että he eivät tiedä kaikkea. Artikkelin mukaan tämä voi auttaa rakentamaan vahvan jalustan yritykselle.

Itse luulen, että naiset perustavat yrityksen usein siksi, että se on mahdollisuus toteuttaa unelmansa ja tehdä sitä mitä rakastaa.

Artikkelin on kirjoittanut mies, joka varmasti ajatteli kehuvansa naissukupuolta, mutta itse en ole varma. En itse pidä lokeroinnista, ja olen sitä mieltä, että vaikka naiset ja miehet ovat erilaisia, eroavat ihmisten ominaisuudet paljon myös saman sukupuolen sisällä. Uskon, että naisyrittäjissä on monia, joilla on aikomuksia kasvaa ja palkata työntekijöitä. Kukaan tuskin varmasti tietää, miksi naisten yritykset jäävät usein pieniksi. Itse luulen, että naiset perustavat yrityksen usein siksi, että se on mahdollisuus toteuttaa unelmansa ja tehdä sitä mitä rakastaa.

Uskon myös, että juuri tästä syystä naisilla on todella suuret mahdollisuudet menestyä juuri nyt, digitaalisena aikakautena. Koska digitaalinen markkinointi on vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, on se naisille tilaisuus. Olemmehan sosiaalisia ja empaattisia. Avoimuus on digitaalisen toiminnan kulmakivi, ja sitäkin moni meistä on luonnostaan.

Lisäksi: koska perustamme yrityksen usein siksi, että voisimme toteuttaa unelmamme, on meillä suurista yrityksistä eroava tilaisuus tuoda esiin intohimomme, persoonallisuutemme ja omat lahjamme. Sisältömarkkinoinnissa innostus omaan asiaan on korvaamatonta, ja se, että innostus näkyy myös tuottamassamme sisällössä innostaa myös muita. Siksi uskon, että nimenomaan digitaalisessa markkinoinnissa juuri pienillä yrityksillä, ja naisyrittäjillä, on loistava tilaisuus menestyä!

Herättikö kirjoitus ajatuksia? Kommentoi tähän!

Anja Kadziolka
Kirjoittaja on yrittäjä ja kahden lapsen äiti
www.mamaonbis.fi

Avainsanat: Anja Kadziolka, naiset yrittäjinä, yrittäminen, yrittäjä, naisyrittäjä


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini