Blogin arkisto

Tuntuuko blogin perustaminen ylivoimaiselta?

Share |

Keskiviikko 19.11.2014 - Anja Kadziolka


anjakadziolka.jpgBlogin perustaminen on teknisesti helppoa, mutta moni kokee käytännön kirjoittamistyön ylivoimaiseksi. Koska itse näen, miten tärkeä osa yrityksen markkinointia blogi on, jaksan jatkuvasti muistuttaa läheisiä yrittäjiäystäviäni sen perustamisesta. Monella se on ollutkin jo mielessä, mutta…

Hirveä kynnys kirjoittaa se ENSIMMÄINEN artikkeli.

En kehtaa, en uskalla. Mistä ihmeestä kirjoitan?

En saa aikaiseksi. Ei kukaan sitä lue kuitenkaan.

Blogin perustaminen aiheuttaa ristiriitaisia tunteita. Pelätään sitä, että joku lukee, mutta myös sitä, että kukaan ei lue. Mutta suurin hidaste blogin perustamiselle on siinä, että sitä ei vain tule tehtyä. Kyse voi olla ajan, mutta suurelta osin motivaation puutteesta. Mistä motivaatiota sitten löytyisi?

Yrittäjät monesti jo tietävät, mitä hyötyä blogin kirjoittamisesta ja digitaalisesta markkinoinnista voi yritykselle olla, mutta kynnys aloittaa blogi on korkea. Varsinkin jos kirjoittaminen ei suju itseltä luontevasti. Halutaan kirjoittaa täydellistä tekstiä, halutaan heti tuhat seuraajaa ja että ei ainakaan nolaisi itseään.

Oletko ajatellut miten itse luet blogiartikkeleita?

Vilkuillen, eikö totta?

Totuus on se, että blogisi lukija ei analysoi jokaista sanaasi suurennuslasin kanssa, kuten ehkä itse teet. Hän vilkuilee otsikot, scrollaa silmillään tekstin läpi ja jos mikään lause ei kiinnitä hänen huomiotaan erityisesti, hän unohtaa koko artikkelin. Vaikka olisit paljastanut siinä sielusi.

Lakkaa siis ajattelemasta mitä muut sinusta ajattelevat. Usko itseesi, olet fiksu ja upea ja persoonallisuutesi on ansainnut päästä esiin blogissasi!

Itsensä julkaisemisen pelko on ymmärrettävää, mutta mieti myös sitä, miten paljon verkossa on tavaraa. Se, että joku tarttuisi sinun tekstiisi suurennuslasin kanssa, on kovin epätodennäköistä. Suurempi pelko voisi olla ennemminkin se, että kukaan ei tykkää artikkeleistasi.

Muista myös, että sinun ei tarvitse kirjoittaa henkilökohtaisesta elämästäsi, jos et halua. Blogin tarkoituksena on tuoda esiin asiantuntemustasi ja tarinoita tuotteidesi käyttäjistä. Näin rakennat brändiäsi ja saat enemmän näkyvyyttä tuotteillesi ja palveluillesi.

Kaksi ratkaisua tyhjän sivun syndroomaan

Blogin perustaminen voi tyssätä myös tyhjän sivun syndroomaan: tekstiä ei synny, mielikuvitus ei riitä, tai sitten ajatuksia on liikaa eikä tiedä, mistä niiden purkaminen pitäisi aloittaa. Näihin yksi ratkaisu on blogisuunnitelman tekeminen: kohderyhmään ja avainsanoihin keskittyminen ja eri aiheiden listaus. Jos taas ajatuksia ja intoa on liikaa, voi olla hyvä että perustat useamman kuin yhden blogin. Jos siis haluat kovasti kirjoittaa monenlaisista asioista: perusta henkilökohtaisille asioille oma ja yritykselle oma bloginsa.

Hiljennä sisäinen kriitikkosi ja paina Julkaise-painiketta!

Tärkein tehtäväsi alussa on päästä ylitse omasta kriittisyydestäsi. Hiljennä sisäinen kriitikkosi ja paina Julkaise-painiketta. Älä mieti liikaa. Parhaat tekstit syntyvät nopeasti. Viilaaminen on se, millä ne pilataan. Jos tunne ja ajatus välittyy tekstissä, kirjoitusvirheillä ei ole väliä. Sitä paitsi, voit aina myöhemmin korjata tekstiä, jos siltä tuntuu. Tieto siitä, että alussa moni lukija ei löydä sivuillesi, on helpotus, sillä se antaa sinulle aikaa hioa tekstejäsi ajan kanssa ja kehittyä kirjoittajana.

Miksi blogin perustaminen on yrittäjälle välttämätöntä?

Jos motivaatiosi ei riitä blogin perustamiseen, mieti tätä: blogi on verkkomarkkinointisi sydän, joten jos haluat markkinoida yritystäsi verkossa, blogin perustaminen on todella tärkeää, välttämätöntäkin. Kuten digitaalisen markkinoinnin kurssilaisille opetan: blogin tulisi kuulua jo yrityssivujen perussisältöön.

Miksikö?

Blogillasi on monta tehtävää. Yksi niistä on kiinnostaa kohderyhmääsi tulemaan sivuillesi, toinen on kerätä sähköpostilistaa ja kolmas se, että pääset näkyviin Googlessa.

Se siitä motivaation puutteesta. Kukapa yrittäjä ei näitä asioita haluaisi? Tavoite on se, mikä saa liikkeelle.

Seuraava askel on siis blogisuunnitelman tekeminen. Siihen taas liittyy koko sisältöstrategian pohtiminen: kohderyhmäsi motivaatio ja kiinnostuksen kohteet, aihealueet, avainsanat, joilla haluat Googlessa löytyä ja myös se, mistä kaikesta itse tiedät ja olen kiinnostunut kirjoittamaan.

Jotta motivaatiosi kirjoittamiseen pysyisi yllä, sinun täytyy olla intohimoinen asiastasi. Jos olet intohimoinen bisneksestäsi, pitäisi aiheita löytyä.

Anja Kadziolka
Kirjoittaja on yrittäjä ja kahden lapsen äiti
www.mamaonbis.fi

Avainsanat: Anja Kadziolka, blogi, bloggaaminen, markkinointi


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini