Myös ystävyyssuhteissa tulee tilanteita, että tuntuu tarpeelliselta antaa palautetta. Tietyt tilanteet voivat eskaloida tarpeen antaa palautetta ja tässä kiteytetysti muutamia muistutuksia, miten kritiikkiin/palautteeseen olisi hyvä suhtautua niin antajan kuin vastaanottajan roolista.
Myös ystävyyssuhteissa tulee tilanteita, että tuntuu tarpeelliselta antaa palautetta. Tietyt tilanteet voivat eskaloida tarpeen antaa palautetta ja tässä kiteytetysti muutamia muistutuksia, miten kritiikkiin/palautteeseen olisi hyvä suhtautua niin antajan kuin vastaanottajan roolista.
Palaute on kuitenkin luottamuksen rakentamisen kannalta tärkeä työkalu. Näin voidaan saada myös avoimuutta lisättyä, jolloin Joharin ikkunassa (yllä kuva) yhteinen kenttä, avoin alue, kasvaa.
Alla olevaa listaa voisi pohtia itsetutkiskelun merkeissä, mitkä ovat kompastuskiviäsi ja mitkä puolestaan vahvuusalueella.
Ajoitus on tärkeä huomioida, milloin palautetta lähtee antamaan, jotta maaperä ja tilanne on otollinen käsitellä asiaa.
Tärkeä muistaa: ”Palautteen pitää aina auttaa palautteen saajaa”
Kun annat kritiikkiä/palautetta
- Älä vetoa toiseen ihmiseen
- Älä toista itseäsi
- Kritisoi vain sellaisista asioista, joille voi tehdä jotain
- Kritisoi yksi asia kerrallaan
- Älä varoita etukäteen tulevasta kritiikistä
- Älä pyydä anteeksi sitä, että kritisoit
- Vältä pilkkaamista
- Älä käytä sanoja aina ja ei koskaan
- Ellet kehu koskaan, et voi odottaa ymmärrystä kritiikistä
Kun saat kritiikkiä/palautetta
- Näytä, että kuuntelet
- Katso silmiin
- Älä yritä löytää virheitä vastapuolesta
- Älä anna kuvaa, että lannistut kritiikistä
- Älä heittäydy pelleksi
- Älä vääristele kritiikkiä
- Pysy asiassa
- Näytä, että ymmärsit
Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi