Bisnesguru Tom Peters: "Suihkuverho ratkaisee!"03.10.2013
Yhdysvaltalainen johtajuusajattelija ja kirjailija Tom Peters muistutti kuulijoitaan 27. syyskuuta Fordic Business Forumissa Jyväskylässä yksityiskohtien tärkeydestä. – Kun Hilton-hotelliketjun perustajalta Conrad Hiltonilta kysyttiin, mitkä olivat tärkeimmät opetukset urasi aikana, hän vastasi: "Muista laittaa suihkuverho ammeen sisäpuolelle", Peters kertoi. – Asiakas tulee ensimmäisen kerran, koska hotelli on hieno. Uudelleen hän tulee, koska suihkuverho oli ammeen oikealla puolella. Rahaa kertyy, kun asiakas tulee takaisin 20 kertaa ja kertoo hotellista ystävilleen. Kyse on yksityiskohdista toteutuksessa, hän selitti. Yksi kysymys nosti myyntiä 15 %Toinen esimerkki pienistä ratkaisevista asioista oli yksinkertainen kysymys, jonka yksi työntekijöistä esitti Walmart-kaupassa: "Mitä jos kärryt olisivat isompia?" Kärryjä isonnettiin, ja myynti kasvoi sen ansiosta 15 prosenttia. – Pienetkin ideat ratkaisevat. Uusien ajatusten ei tarvitse olla valtavia; ne voivat olla myös "cool stuff", jotka on tehty hyvin. Tom Peters kannusti yrittäjiä myös muistuttamalla, että virhe voi olla tie menestykseen. – Jos tekee virheen ja korjaa sen, tulee menestys. Virheen voi tehdä vaikka 25 kertaa, kunnes näkee mikä toimii. Joka yrittää eniten asioita, saa tuloksia. – Sanotaan, että "Pelaajat eivät pelaa voittaakseen, vaan tullakseen paremmaksi." Jos saat tämän metodiksi bisnekseesi, voit muuttaa maailmaa. Minna Lehrbäck Kuva © Nordic Business Forum |