Erilaista yrittämistä - Klamydia ja Kråklund Records13.02.2008 Yleinen käsitys on, että yrittäjä tekee pitkää päivää ja lomailee niukasti. Musiikkialalla se pitää paikkansa vielä paremmin kuin muualla. – No eihän me olla normaalin liikemiehen näköisiä alkuunkaan, mutta kyllä me silti tienaamme leipämme yrittämällä, tokaisee Vesku Jokinen, Klamydian perustajajäsen, biisinikkari ja solisti. – Eläkettäkin kertyy koko ajan. Punkbändi Klamydian tavaramerkkinä pidetään hulvatonta huumoripunkia, mutta repertuaariin kuuluu myös lukuisia yhteiskunnallisesti kantaaottavia ja vakavia biisejä. Tähän mennessä levyjä on myyty jo yli puoli miljoonaa kappaletta, mikä on Suomen mittakaavassa varsin merkittävä määrä. Klamydia on pitänyt pintansa jo kohta kaksikymmentä vuotta eikä suosiolle näy loppua. Uusin, elokuussa julkaistu pitkäsoitto singahti suoraan virallisen listan kakkoseksi ja pysyi listalla pitkään. Keikkailun lisäksi muusikkoyrittäjiä työllistää levy-yhtiö Kråklund Records. Bändin jäsenet yhtä lukuun ottamatta hoitavat päivätyökseen levy-yhtiötä ja sen lisäksi keikkoja on 60–70 vuodessa. Enempään ei aika kerta kaikkiaan riitä. Keikkaa pukkaa…– Levymyynti ja oheistoiminnot tuottavat paremmin kuin keikkailu, toteaa Vesku. – Keikkoja pitäisi tehdä semmoiset satakunta vuodessa, jos sillä pelkästään aikoisi elää.Tosin ensi vuonna Klamydia viettää aikaansa tien päällä normaalia enemmän – onhan kyseessä 20-vuotisjuhlavuosi. Klamydia on siis aloittanut syksyllä -88 ja levy-yhtiö perustettiin -91. Nimi on kuulemma tyhmä vitsi: – Meillä oli biisi nimeltään Kråklund pojkar, joka kertoo ruotsinkielisistä skinheadeistä. Nimeä mietittäessä yksi meistä sitten heitti, että Kråklund Records – no mehän naurettiin ja pantiin se firmalle nimeksi. Klamydian lisäksi Kråklundin tallissa on useita eri bändejä ja jakelussa parinkymmenen yhtyeen tai artistin levyjä. Liikevaihto on 2,5 miljoonaa euroa vuodessa. Yhtiön nettikaupassa on myynnissä lisäksi erilaiset oheistuotteet: fanivaatteet, cd:t, DVD:t ja muut musiikkiin liittyvät tuotteet. – Perustimme nettikaupan jo hyvin varhaisessa vaiheessa – silloin kun netti alkoi toden teolla tulla. Hyvin sekin on pyörinyt. Uskollinen fanikunta selättää soittolistatMusiikkibisnes on viime vuosina muuttunut – paljon. Aiempina vuosina levymyynti tuotti selvästi nykyistä paremmin.– Levystä tulee nykyään hyvin äkkiä vanha. Ennen vanhaan levyä pystyi myymään toisen, kolmannen ja joskus vielä neljännenkin aallon. Nyt tulee yksi aalto ja se on melkein siinä. – Me pääsimme aloittamaan silloin, kun tällä tuli vähän helpommin rahaa. Kyllä minua säälittää nämä nykyajan kakarat, jotka aikovat ruveta musiikilla tienaamaan leipänsä. Kyllä se on nyt kovan takana. Vesku Jokinen suomii myös rajusti nykyistä julkisuusbuumia: – Kaiken maailman tekojulkkikset big brothereista sun muista alkaen luovat sellaista kuvaa, että se julkisuus itsessään tuo rahaa ja on jonkinlainen ammatti. Musiikkimaailmassa pitää kuitenkin jotain oikeasti osatakin pysyäkseen pinnalla pitkään – pelkkä tv:stä tuttu naama ei riitä. Puhumme myös nykyisin vallalla olevasta radioiden soittolistakäytännöstä: – Mehän olemme olleet radiosoittoboikotissa melkein aina ja melkein kaikilla asemilla. Kyllähän ne radiosoitot vaikuttavat – ihmiset ainakin tietävät, että uutta levyä on pukannut… – Toisaalta meillä on onneksi ollut hyvin uskollinen kuulijakunta. Vaikka sitä radiosoittoa ei ole niin hirveästi ollut, niin silti he löytävät levyt ja ostavat niitä. Tässä suhteessa Klamydia on hyvänä esimerkkinä nuoremmille tulokkaille. Jos homma toimii ja on vahvalla pohjalla, ei tarvitse olla median lemmikki pärjätäkseen. Pohjalaisbuumi menossaPohojalaisuus on myös oleellinen osa Klamydiaa. Suurin osa bändiä on kotoisin Vaasasta. Uusimmalla lätyllä on ”kotiseutubiisi” On hianoo olla Pohojanmaalla.– Pohjanmaa onnistui, kuten muutkin biisit. Joskus tulee hyviä, joskus huonoja ja joskus hyvin huonoja biisejä. Olen itsekin tyytyväinen, että ”perkele tulipa ralli”. – En silti arvannut, että se menisi noin hyvin läpi muuallakin kuin Pohjanmaalla. Olihan se tietoinen riski, että rupesimme sitä tuuppaamaan ensimmäisenä joka paikkaan. Eihän me millään voitu tietää, mitä helsinkiläiset/ savolaiset/ hämäläiset siitä tuumaavat. – Se näyttää kuitenkin hyvin sen, että kun jotakin tekee suurella sydämellä, niin kyllähän jengi aistii sieltä sen aitouden. Musiikissa ja viihteessä näkyy muutenkin olevan jonkinlainen pohjalaisuusbuumi. Klamydian lisäksi Lauri Tähkällä ja Duudsoneilla menee lujaa. Klamydia sai myös vuonna 2001 Vaasan kaupungin kulttuuripalkinnon. Tapaus herätti armottoman kalabaliikin, jota kesti monta viikkoa. Mielipideosastoilla oltiin tulisieluisesti niin puolesta kuin vastaankin ja juttu meni jopa STT:lle ja iltapäivälehtiin saakka. – Olihan se Vaasalta rohkea veto ja päättäjiltä hyvin ennakkoluulotonta toimintaa. Minun mielestäni me kyllä se ansaittiin – onhan me tehty aika lailla Vaasankin puolesta työtä. Ne, jotka pitivät mediassa meidän puoliamme, olivat myös hyvin onnellisia. Punkilla on meneillään ainakin kolmas tuleminen ja Klamydia ratsastaa mukana. Ja aikoo pysyä kyydissä jatkossakin. Mistä löytyy tsemppi? – Kyllä se juttu on yleisön ja meidän välinen vuorovaikutus. Kun näkee, että jengi on innoissaan, niin tarttuuhan se itseenkin. Punk on mun juttu ja tämä on ainakin vielä ihan oikeasti kivaa – eihän me tätä muuten tehtäisi. Enemmän erilaisesta yrittämisestä sivuilla www.kraklund.com. |