Yritysten on kohdistettava huomionsa asiakkaisiin05.11.2012 Suomen ensimmäinen sisältöstrategiaa käsittelevä teos rinnastaa verkossa viestivät yritykset medioiden kaltaisiksi julkaisijoiksi. Ensimmäinen suomalainen sisältöstrategiaan keskittyvä ammattikirja Strateginen ote verkkoon – tavoita ja sitouta sisältöstrategialla (SanomaPro) antaa yrityksille työkalut jatkuvan kommunikoinnin ja aidosti asiakaslähtöisen verkkoviestinnän toteuttamiseen. Teoksessa kirjoittajat, sisältötoimisto Vapa Median perustajat Ida Hakola ja Ilona Hiila, väittävät, että yritysten on tehtävä täyskäännös verkkotoimintojen suunnittelussa. – Teknisten uudistusten tai uusien kanavien käyttöönoton sijaan yritysten tulisi kiinnittää resursseja asiakkaiden tutkimiseen. Vain ymmärtämällä millaisista sisällöistä ja ilmiöistä kohderyhmät ovat kiinnostuneita, voivat yritykset tehdä asiakkaat tavoittavaa ja sitouttavaa viestintää verkossa, sisältöstrategi Ilona Hiila toteaa. Teoksen mukaan verkko ja sosiaalinen media ovat tehneet kaikista verkossa toimivista yrityksistä julkaisijoita eli tahoja, jotka julkaisevat sisältöä jatkuvasti eri kanavilla. Koska jatkuvan kommunikoinnin perinteitä ei mediatalojen ulkopuolelta löydy, kokee suuri osa yrityksistä verkkoviestinnän haastavaksi toimenpiteeksi, joka ei tuo haluttuja lopputuloksia. – Jos yritys puhuu vain itsestään, loppuvat aiheet ja yleisön kärsivällisyys nopeasti. Toisaalta verkkoviestinnän on tuettava liiketoiminnallisia tavoitteita eikä sisältöjä kannata tehdä huvin vuoksi. Sisältöstrategiassa yhdistetään verkkoyleisöjen kiinnostuksen kohteet ja yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet tehokkaaksi sekä tavoittavaksi verkkoviestinnäksi, sisältöstrategi Ida Hakola kertoo. Lisätietoja: strateginenote.fi |