Ostaminen vaatii osaamista10.12.2012
Kuinka paljon voi säästää yrityksen ostomenoissa? Ostomenot voivat olla jopa 80 prosenttia liikevaihdosta. Liiketuloksen kannalta on valtavan suuri merkitys kuinka yrityksessä ostot osataan hoitaa. Yksi ostotoiminnan perimmäisiä harhaluuloja on ostamisen näennäinen helppous. – Kerrot vain yhteistyökumppanille mitä haluat, pyydät tarjouksen, valitset kokonaisedullisimman vaihtoehdon ja teet tilauksen. Toimitukset tapahtuvat sovittuun aikaan ja laskutus sovitun maksuehdon mukaan. Näin homma toimii periaatteessa, eikö niin, kyselee Timo Nieminen ostopäällikkö ValueSourcelta. Juha-Matti Alve toimitusjohtaja ValueSourcelta lisää, että ostotoimessa voi tulla kuitenkin monta mutkaa matkaan. – Entä jos tilattu tuote tai palvelu ei vastaa tarkoitustaan tai toimitus ei tapahdu ajallaan? Kokonaishinta onkin jotain aivan muuta, kuin tilaaja oli kuvitellut ja laskenut tuotekustannuksiin, lisää Alve. Ostamisen helppouden harhaluuloKun tarkastellaan ostoprosesseja, globaaleja toimittajamarkkinoita ja vaatimuksia havaitaan, että ostaminen on ammattilaisten työtä aivan siinä missä myyminenkin. Myyjiä on vuosikymmenet koulittu viimeisimpään tehokkaaseen ja asiakaslähtöiseen toimintatapaan, kun taas ostajat ovat saaneet tyytyä oston peruskursseihin, jos niihinkään. Olisiko aika tarttua tähän ja nostaa myös oston profiilia? Nieminen väittää, että ostajien ammattitaidon arvostaminen on vähäisempää kuin myyjien. – Todellisuudessa ostoista vastaavat ihmiset ovat avainasemassa. Ostotoimen ammattimaisuudella ja suunnitelmallisuudella luodaan yrityksen kannattavuuden lähtökohdat. Jos ostetaan puutteellisilla tiedoilla ja taidoilla, voidaan saada aikaan suurtakin vahinkoa, joka näkyy yrityksen liiketuloksessa negatiivisena, sanoo Nieminen. Miksi sitten ostotoimen rooli ei ole avainasemassa? Ymmärrys ostomenojen suuruudesta on johtoryhmätasolla vielä rajallista. Kuinka moni tietää yrityksensä ostomenojen jakauman tuotannollisiin ja ei-tuotannollisiin ostomenoihin? Entä kuinka monta yhteistyökumppania yrityksellä on? – Ostotoimet kiinnostavat johtoryhmää yleensä vasta sitten, kun hinnat nousevat tai on jokin ongelma esimerkiksi materiaalien saatavuudessa tai laadussa, tarkentaa Nieminen. Kuinka paljon voi säästää?Yritys hankkii jopa 80 prosenttia liiketoimintansa resursseista ulkopuolelta. Silti monesti keskitytään vain sisäisten resurssiensa hallintaan, jonka osuus on noin 20 prosenttia kokonaisuudesta. – Otetaan esimerkiksi kahden miljoonan euron liikevaihdon yritys. Kun ostomenoissa saavutetaan säästöä kymmen prosenttia, on ostomenojen osuus liikevaihdosta 80 prosenttia. Säästöä syntyy 160 000 euroa, joka näkyy suoraan liiketuloksessa, sanoo ostopäällikkö Nieminen. Miksi säästömahdollisuuksia ei hyödynnetä? – Ensin on selvitettävä yrityksen ostotoiminnan nykytila kokonaisuudessaan. Tämän voi yritys tehdä itse tai antaa ammattilaisten hoitaa. Vasta sen jälkeen voidaan tarttua yksittäisiin epäkohtiin. Lista on pitkä ja ostojen analysointi on ammattilaisen hommaa, tietää Alve. Hän muistuttaa, että ostotoimen kevyt järkiperäistäminen tuo asiakkaille säästöä jo noin 10-15 prosenttia. Monet yritykset ovat saavuttaneet jopa 60 prosentin säästöjä ostomenoissaan. Ensin tulee tietää, mistä kehitys ja säästäminen aloitetaan. Myös osaamistason nostaminen ja ostohenkilöstön koulutus kannattaa. Olisiko nyt oikea aika tarttua ostotoimen kehittämiseen ja kotiuttaa säästöt? |