Kilometrikorvausuudistuksesta päätetään tänään28.11.2012 Kilometrikorvausasia toisessa käsittelyssä eilen tiistaina ja tänään keskiviikkona. Kilometrikorvausuudistuksesta päätetään tänään 28.11.2012. SMKJ on pettynyt uudistuksen muotoon ja aikatauluun. – Eduskunnan valtiovarainvaliokunta antoi asiasta mietintönsä tällä viikolla ja sen mukaisesti asia menee eteenpäin meille ankaralla mallilla. Asiaan ei siis tullut toimintamme kautta muuta muutosta kuin suuremman leikkauksen siirtymäaika vuoden 2014 alkuun ja mietinnön kaneetti, jonka mukaan muutoksen vaikutuksia on seurattava, koska "muutos on monessa suhteessa merkityksellinen", toteaa SMKJ:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen. – Olemme pettyneitä siihen, että esittämämme vaihtoehtoinen muutosmalli, joka toisi suoraan rahaa valtiolle, ei saanut ymmärrystä osakseen. Valtiovarainministeriön mallin verotuotto-oletukset ovat edelleen hämärän peitossa ja perustuvat pitkälti oletuksiin. Erinomaisen erikoista on, että perustelemamme näkemykset verotuotto-oletusten hataruudesta on ymmärretty ja otettu huomioon, mutta silti asia menee ankaralla leikkurimallilla eteenpäin. Valtiovarainvaliokunnan mietinnönkin mukaan "Esityksen verotuottovaikutus riippuu ratkaisevasti siitä, miten muutos otetaan huomioon työnantajan ja työntekijän välisissä sopimuksissa. Esityksessä on päädytty erilaisten olettamien jälkeen arvioon, jossa verotuotot kasvaisivat noin 20 milj. euroa ensi vuonna ja 45 milj. euroa vuonna 2014. Lukuihin liittyy merkittäviä varaumia." Jo nyt tiedetään, että ensimmäisissä tämän syksyn työehtosopimusneuvotteluissa vaatimukset verovapaan tason ylittävistä (eli aikaisemman tasoisista kaikki kustannukset korvaavista) kilometrikorvauksista eivät ole menneet lävitse. SMKJ:n näkemyksen mukaan nuo valtiovarainvaliokunnankin mainitsemat varaumat tulevat siis toteutumaan ja erityistä merkittävää tuloa ei valtiolle tätä kautta tule. – Leikkaukset päinvastoin tukahduttavat toteutuessaan taloudellista toimeliaisuutta ja vähentävät työnteon kannattavuutta, ne eivät tue talouskasvua ja niillä on merkittäviä työtä ja yrittäjyyttä rajoittavia negatiivisia vaikutuksia. Ne eivät olisi tarpeen, kun osaamme jo aavistaa, mikä on maan talouskehitys vuosina 2013–2014, Häkkinen arvioi. Myös oppositiopuolueet toteavat asiasta antamassaan lausunnossa, että "Kilometrikorvauksen heikentäminen voi myös hidastaa autokannan uusiutumista, millä olisi puolestaan autoveron tuottokertymää pienentävä vaikutus. Tämän vuoksi on syytä epäillä, että esityksen verotuottoarvio on ylimitoitettu." Linkkejä eduskuntaan: Ensimmäinen käsittely Hallituksen esitys eduskunnalle kilometrikorvausta koskeviksi muutoksiksi verolainsäädäntöön Hallituksen esitys HE 88/2012 vp Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 28/2012 vp Teksti: www.smkj.fi |