Matkailualan aktiviteettien suunta ylöspäin talouden vastatuulesta huolimatta18.12.2012 Matkailuyritysten näkemykset lähitulevasta ovat taantumasta huolimatta positiiviset. Viime talvena (11/2011–4/2012) yöpymiset ulkomailta lisääntyivät 11,4 prosenttia edellisestä talvesta. Kasvu jatkui aina syksyyn 2012 saakka. Loppuvuoden hiipumisesta huolimatta kehitys näyttää pitkällä tähtäimellä myönteiseltä, jos kysyntä Venäjältä vahvistuu nykyvauhtia. Se vetää ostosmatkailun imussa myös majoitus-, ravitsemis- ja ohjelmapalvelukysynnän nousuun. – Matalasuhdanteella ei ole ollut merkittävää vaikutusta matkailukysyntään. Kuluttajat keskittyvät tässä tilanteessa omaan ja perheensä hyvinvointiin. Esimerkiksi hiihto- ja kuntokeskusten sekä urheilulaitosten liiketoiminta on kehittynyt suhdannenotkahduksista riippumatta, muistuttaa Matkailun ohjelmapalvelut -toimialaraportin koonnut toimialapäällikkö Anneli Harju-Autti Lapin ELY-keskuksesta. Raportti julkistettiin 13.12. matkailualan asiantuntijaseminaarissa Jyväskylässä. Raportti kattaa erityisesti vapaa-ajan ohjelmapalveluiden ja muita aktiviteettien, kuten liikunnan ja käyntikohteiden toimialat. Liiketoimintakokonaisuus tuottaa vuosittain yli 800 miljoonaa euroa. Alat työllistävät Suomessa lähes 7 200 työntekijää liki 2 200 toimipaikassa. Yhä useampi venäläinen tulee Suomeen myös omatoimisesti. Houkutteleva tarjonnan esittely internetissä korostuukin yhä enemmän myös venäläismatkailijoiden kohdalla, kertoo tutkimus- ja kehitysjohtaja Kristiina Hietasaari Matkailun edistämiskeskuksen kansainvälistymiskatsauksessa. Sosiaalinen media antaa loistavat mahdolliset tuotekehitykseen ja samanhenkisten "kuluttajaheimojen" mukaan ottamiseen. Venäläiset ovat Euroopan aktiivisin kansa sosiaalisessa mediassa. Matkailun ja elämystuotannon osaamiskeskusohjelman teettämän selvitysten mukaan lomakohdettaan valitessaan venäläinen luottaa ennen kaikkea tuttaviensa suosituksiin. – Jyväskylän alueella on lähdetty aktiivisesti rakentamaan uudenlaisia tuotteita ja markkinointiratkaisuja, jotka vastaavat venäläismatkailijoiden tarpeisiin, toteaa kehitysjohtaja Miikka Raulo Matkailun ja elämystuotannon OSKEsta. Palvelumuotoilun käyttö on syventänyt ymmärrystä matkailijoiden tarpeista, arvostuksista ja toimintamalleista ja luonut mahdollisuuksia kannattavalle kasvulle. Uutta kysyntää hyvinvoinnista ja kulttuuristaPelkkä urheilusuorite kuten golf, laskettelu tai kuntosalikäynti ei enää riitä, vaan niiden ympärille on rakennettava monipuolisia oheispalveluita, jopa viihdekeskuksia, jotka myös parantavat kohteen ansaintalogiikkaa ja asiakastyytyväisyyttä. Suomeen syntyy niin paikallisista kuin matkailun tarpeista uusia kohteita. Näitä ovat esimerkiksi lasten kuntoklubin kaltainen liiketoimintakonseptointi ja Angry Birds teemapuistot. Myös kulttuurimatkailu on kehittymässä tuotteistettuna liiketoimintana. Pääosa luontoaktiviteetteja tuottavista yrityksistä on pieniä, "yhden miehen yrityksiä". Niiden rinnalla toimii muutama suurempi safariyritys, jotka usein verkottavat tuotantoprosessinsa pienten toimijoiden kanssa. Ohjelmapalvelu ala työllistää erityisesti nuoria. Teksti: TEM |