Kaikille itsetietoisille pässeille ja muille Euroopan omistajille sekä häiriköille ja häiriintyneille!Sunnuntai 31.8.2008 - Ahti Pontinen Kaikki te, jotka teette reklamaatioita yritysten ja ihmisten toiminnasta tai vaikkapa laskuista. Vaikka suurin osa teistä toimiikin korrektisti, tietoonne saatettakoon, että on aiheellista reklamoidessanne kertoa reklamaation aihe sekä odottaa, että siihen saa vastinetta.
Te pässit olette tulleet päivä päivältä röyhkeämmiksi. Yrittäjätoverini ovat kertoneet, että entistä useammin saavat palautetta tyyliin: ”Tuotteenne on ihan paska, olen tehnyt ilmoituksen asiasta kuluttaja-suoja-asiamiehelle.” Nimimerkillä?? Hei haloo! Ei selviä, kuka on kyseessä ja mistä itse asiassa on kyse. Näin ollen ei odotetakaan vastausta asiaan. Vai onko kyseessä jonkinlainen järjestäytynyt häirintätoiminta? Vai onko kyseessä nykyinen tapa toimia ja nykyinen asenne miten asioissa toimitaan. Eikö nykyajan ihmisellä ole mitään tapoja ja jos ei, niin miksei? Tapojen puutteesta kertovat myös joidenkin tarinat siitä, että lähestymistapa muun muassa työtodistusta tai muuta todistusta pyytämässä olevalta entiseltä työntekijältä, joka ei ole lähtenyt omasta tahdostaan, voi olla esimerkiksi seuraavantyyppinen: Lähettäkää työtodistus heti tai ilmoitan asiasta viranomaisille. Hei haloo kertaa kaksi! Ei kovin yleistä, muttei tavatontakaan. Olettamus, että normaalikäytäntöön liittyvään pyyntöön pitää liittää jotakin erittäin negatiivista – ellei jopa uhkaavia ilmaisuja – kertoo asennoitumisesta. Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Lieneekö asiassa osansa sillä, mitä uutisoidaan? Riitatapauksia, joissa työntekijä on voittanut työsuhderiidan, kerrotaan ammattiliittojen lehdissä. En ole nähnyt yhtäkään tapausta, joka olisi ollut toisinpäin! Tosiasia on kuitenkin se, että näitä tapauksia on moninkertainen määrä. Tapaukset, joissa yritykset ovat toimineet kyseisellä tavalla, kaivetaan esiin iltapäivälehtien, TV-ohjelmien ja muiden tiedotusvälineiden julkaisemana. Toisinpäin tapauksia näkee minkäänlaisessa uutisoinnissa äärimmäisen harvoin. On uskomatonta, miten koulutustaustasta ja sosiaalisesta asemasta riippumatta joitakin ihmisiä eivät hyvät tavat koske ollenkaan. Mikä siinä on, että normaali kommunikointi on estoista, vaikeaa tai jopa mahdotonta –vai pitäisikö sanoa avutonta? Miksi itsekeskeisyys ja itsekkyys ovat lisääntyneet jopa kommunikoinnissa? Kerro, teen palautteen perusteella asiasta lisäkolumnia. Ahti Pontinen.Pontinen on nimimerkki, jonka kirjoituksia on julkaistu lukuisissa medioissa. ahti.pontinen@hotmail.com |
Avainsanat: Mielipidekirjoitus, Reklamointi, ahti pontinen, asiakas ei ole aina oikeassa, häiriintyneet, ammattivalittajat |
|
27.2.2008 19.46
Tiskin takana
Nykyajan ihmiset osaavat pitää puoliaan. Toista oli ennen, kun herran pelossa elettiin. Käytöstavoista tietysti pitää olla, mutta kyllä palvelua ja laatua pitää osatakin vaatia. Vaikka reklamoimalla. |
28.2.2008 12.22
Viaton?
Joo, mutta onhan epäasiallisuus myös lisääntynyt? Ylipäätään oman edun tavoittelu, ahneus, itsekkyys, huijaus? |
28.2.2008 18.49
Avuton en ole
Onko se lisääntynyt, vai puhutaanko siitä enemmän? Ja mitä epäasiallisuus tai oman edun tavoittelu oikeastaan ovat? |
29.2.2008 12.27
Ahti M. Pontinen
Miksi sitten ei kirjoiteta tapauksista, joissa työntekijä yrittää vain rahastaa ja häviää jutun? Niitäkin on. |
29.2.2008 15.31
Millainen on minun loppuni
Olisikohan näissä kommenteissa jonkin verran ironiaa mukana? |
29.2.2008 15.32
Avuton en ole
Mihin tutkimuksiin viittaat? |
4.3.2008 18.47
Ahti M. Pontinen
Mm. Suomen Yrittäjät ovat teetättäneet tutkimuksia siitä, mitä yrittäjät arvostavat eniten ja mitä haluavat jne... |
28.3.2008 10.41
Hihhuli-Hilda
Työntekijän pahaolo purkaantuu usein työnantajalle. Kuluttajan pahaolo purkaantuu palvelun tarjoajalle, jos ei muuta reittiä löydä. Minun kokemuksieni mukaan harvoin on kyse faktoista ja todellisista asioista, näiden raivokkaiden ja epäasiallisten ihmisten kohdalla. Halutaan vaan purkaa sitä pahaa oloa, ja "syyttömät" saa sen niskaansa. Ei tietenkään aina, mutta jos esim. tuotteessa on oikeasti vika, niin asiallinen reklamaatio korjaa asian, ja valittaja saa hyvitystä. Reklamoijan ei tarvitse hyökätä hullun kiilto silmissä ja moukari kädessä palveluntarjoajaa vastaan. |
23.11.2008 13.49
Ismo
Sairaita ja häiriintyneitä ihmisiä kyllä liikkuu ihan kaikkialla keskuudessamme. Nytkin vähän aika sitten puhelin sattui soimaan kun olin menossa tavaratalon vessaan ja kun olin vessan oven aukaisemassa puhelin kädessä ja astin sisään, yksi ihan normaalin näköinen ( paitsi käytös ja silmät ) tyypi rupes ihan hulluna huutaan, että tää on vessa, että tännekö tulit puhumaan + muuta älytöntä + paskaa. Tyyppi oli melko uhkaavan oloinen ja näköinen. |
Johan oli tekstiä !