Talousrikollisuuden hyökyaalto - vai sensaatiojournalismin?Maanantai 30.3.2009 klo 8.00 - Heikki Ikonen Lehdistössä on uutisoitu laajasti Suomen Asiakastieto -yhtiön tiedotetta, jonka mukaan peräti 600 liiketoimintakiellossa olevaa henkilöä toimii vastuuasemissa yrityksissä - vaikka laki kieltää sen. Luku on hurja jo senkin vuoksi, että liiketoimintakieltoon tuomittuja on Suomessa kaikkiaan 900. Tuomio määrätään pääsääntöisesti talousrikosten nojalla. Liiketoimintakiellosta päättää aina tuomioistuin, ja sitä valvoo poliisi. Pullisteleeko suomalaisten yritysten johto siis tunnettuja talousrikollisia - vieläpä oikeuslaitokselle keskisormea iloisesti heilutellen? Tiedustelin asiaa Pirkanmaan poliisilaitokselta, eikä totuus ei ole rikoskomisario Juha Siljamäen mukaan lainkaan näin synkkä. Yritykset, joissa liiketoimintakieltoon tuomittuja henkilöitä on vastuuasemassa, ovat valtaosin toimintansa lopettaneita. Tuomitut näkyvät tilastoissa, koska yrityksiä ei ole poistettu rekistereistä. Viranomaiset eivät voi poistaa tuomittuja tällaisten yhtiöiden vastuuasemista, koska asia kuuluu yritysoikeuden piiriin, eli yhtiöiden on tehtävä se itse. Yritysten vastuutehtävissä toimii jonkin verran henkilöitä, jotka ovat kärsineet tuomioistuimen asettaman määräaikaisen liiketoimintakiellon. Yleensä tuo aika on 3-7 vuotta. Sen jälkeen henkilö voi toimia yrityksissä kuten kuka tahansa kansalainen. Liiketoimintakieltoon asetettujen rekisteristä poistaminen on kuitenkin tuomitun omalla vastuulla, ja toimenpide on maksullinen. Sen vuoksi monelta jää asia hoitamatta. Kun yritys perustetaan, kaupparekisteri tarkastaa vastuuhenkilöiden liiketoimintakelpoisuuden, samoin vastuuhenkilöiden vaihtuessa yrityksessä. Liiketoimintakielto ei estä työsuhteista työskentelyä yrityksissä, ainoastaan toimitusjohtajuuden ja hallituksen jäsenyyden. Poliisi valvoo liiketoimintakieltoa, Siljamäki korostaa. Jos liiketoimintakiellon rikkomista epäillään, asia tutkitaan ja viedään syyttäjälle. Jos Suomen Asiakastiedon rekistereistä löytyy toimivia yrityksiä, joiden vastuuhenkilöt ovat liiketoimintakiellossa, poliisi puuttuu asiaan. Useimmissa löytämissäni uutisissa tiedotteen taustaa ei ollut pengottu tai suhteutettu mitenkään, vaan se oli julkaistu sellaisenaan. Miksi yksityisen yrityksen kaupalliseen hyötyyn tähtäävä markkinointi läpäisi median niin tehokkaasti ilman lähdekritiikkiä? Ilmeisesti siksi, että se oli mukavan provosoivaa materiaalia, jonka sai vielä ilmaiseksi. Miksi latistaa myyvä pikku sensaatio tylsillä tosiasioilla, varsinkin jos niiden eteen täytyy tuhlata kallista työaikaa? Laadukas tiedonvälitys ei toimi näin. Uutistoimistoilta tulevaan materiaaliin voi ja on pakko luottaa, mutta yritysten tiedotteisiin täytyy aina suhtautua kriittisesti. Niitä ohjaa aina oma etu - Suomen Asiakastieto kampanjoi itselleen asiakkaita. Sillä on siihen kaikki oikeus, mutta tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä tuskin on toimia yksittäisten yritysten kuuliaisena juoksupoikana. Tällainen uutisointi synnyttää mielikuvan, että koko yrityskenttä vilisee tuomittuja talousrikollisia, joiden laittomuuksiin oikeuslaitos ei edes yritä puuttua. Suomen Asiakastieto tällaisesta käsityksestä hyötyy, tuskin muut. Heikki Ikonen |
Avainsanat: Heikki Ikonen, Suomen Asiakastieto, liiketoimintakielto, tuomio, talousrikos, oikeuslaitos, yritysoikeus, kaupparekisteri, uutisointi |
|
30.3.2009 16.29
Kalastaja
Kirjoittaja sortuu itse samaan, mistä syyttää mediaa. Sensaatiota tavoitteleva otsikko kuin suoraan iltapäivälehden lööpistä eli se siitä asiallisuudesta. Suomen Asiakastieto julkaisi ao tiedotteen jo 4.2.2009 eikä asia mielestäni saanut mediassa mitään hyökyaaltomaista näkyvyyttä. Asiallisen käsittelyn kylläkin. Jos yritys taitavasti hyödyntää luotettavaa imagoaan, sitä täytyy siitä onnitella. Mikäli tämän asian tiimoilta halutaan etsiä vastuullisia, niitä ovat vastuuttomat yrittäjät, jotka eivät huolehdi rekisteritietojensa oikeellisuudesta. Eivät media tai sen edustajat. |
30.3.2009 17.02
Alullepanija
Hyvä Kalastaja: Saa kait kirjoittaja käyttää samoja keinoja? Jutun juju lienee kuitenkin siinä, että ei oo oikein niinku journalismiä, että kaikki sanomalehdet ja tv-uutisetkin julkaisee tuon yrityksen tiedotteita ihan kuin uutistoimiston uutisjuttuina. Kaikki kunnia asiakastiedolle. Onhan totta että se on tehnyt sissimarkkinointia erittäin hyvin. Ehkä Suomen parhaalla tavalla oman itsensä kannalta. |
30.3.2009 17.05
Pätkä
Haluaisin huomauttaa, että eivät nuo rekisterissä olevat enää oo yrittäjiä jos se määritellään niin, että on hallituksessa....mikä motivaatio heillä olisi asiasta huolehtia? Kyllä rekisterin pitäjällä pitäisi olla aktiivisuutta tämän takia. |
1.4.2009 16.24
Kuusysi
Sensaatiojournalismi elää kukoistuskauttaan, se on selvää. Suomen Asiakastieto taas taitaa suoltaa tiedotteita milloin mistäkin asiasta ihan vain tiedottamisen ilosta. Enpä usko, että tuossakaan ko. tiedotteessa sen kummempaa tarkoitushakuisuutta on. Joku ei vain ole tullut loppuun asti miettineeksi (eikä siis tarkistaneeksi) sitä, että miten ylipäätään voi olla mahdollista, että lakia rikottaisiin noinkin räikeästi ja avoimesti. |
1.4.2009 16.25
Kuusysi
Sensaatiojournalismi elää kukoistuskauttaan, se on selvää. Suomen Asiakastieto taas taitaa suoltaa tiedotteita milloin mistäkin asiasta ihan vain tiedottamisen ilosta. Enpä usko, että tuossakaan ko. tiedotteessa sen kummempaa tarkoitushakuisuutta on. Joku ei vain ole tullut loppuun asti miettineeksi (eikä siis tarkistaneeksi) sitä, että miten ylipäätään voi olla mahdollista, että lakia rikottaisiin noinkin räikeästi ja avoimesti. |
1.4.2009 16.46
jp
Ikonen olis aivan hyvin voinut poistaa otsikosta vai-sanan ja laittaa tilalle ja-sanan. Onhan se nyt selvää että hämäräbisnestä tehdään koko ajan eikä tarvi kun aukasta Hesari niin huomaa että tyyli ja otsikointi on käynyt aika raflaavaksi....Ennen saatoi luottaa siihen että painettu sana on aina totta. Nykysin ei voi olla varma mistään mitä lehdessä lukee. |
1.5.2012 16.48
seksikaupat
hyvä meininki suomessa nykyään. |
17.12.2012 8.23
Klik
Eipä kai se mikään yllätys nykyajan korruptoituneessa maailmassa ole, että talousrikollisia löytyy melkein jokaisen laitoksen johdosta. |
Lehdistöä, mediaa ei kiinnosta aina totuus ollenkaan vaan lukija ja katsojamäärät. Seksi ja sensaatio myy.
Nyt jopa yle noudattaa monesti tuota SS periaatetta.
Kovat on ajat kun pääministerin seksisähköpostista on Iltapäivälehdessä kymmenen sivua, siitä on kyllä taustat otettu hyvin selville. Eli hyvin pyyhkii Suomessa.