Blogin arkisto

Huippumyyjä: "Asiakkaat tietävät sen, että teen mitä lupaan"

Share |

Keskiviikko 14.10.2009 - Tuija Rummukainen


Seuraava huippumyyjämme Jari on elävä esimerkki siitä, että huipputuloksiin voi päästä uudella alalla, vaikkei alatuntemusta ole juuri lainkaan, kun asenne ja sitkeys ovat riittävällä tasolla.
Tämä 46-vuotias oppikoulun neljänteen luokkaan lopettanut huippumyyjä korjaili aikoinaan autoja. Seitsemän vuotta sitten hän päätti vaihtaa alaa, ja pestautui vuokratyövoimaa myyvään yritykseen.

Jari myy vuokratyövoimaa rakennusalalle ja toimii pääkaupunkiseudulla. Hänen tuloksensa ja tulonsa ovat huikeita; hän myy neljä kertaa enemmän kuin heidän yrityksessään seuraava myyjä ja liki kuusinkertaisen määrän keskivertomyyjään verrattuna!

- Myyntityö on mukavaa, sillä siinä tapaa uusia ihmisiä. Tosin nykyisin kyllä tulee tilauksia niin automaattisesti, etten oikein enää oo päässy myymään. Tähän tulee sellainen asiakasverkosto. Pilke silmässä tätä hommaa tehdään, hän kommentoi.

Slammari hoituu kyllä

Jari tekee paljon töitä ja pitkää päivää. Myös hänen vaimonsa auttaa häntä paperi- yms. töissä. Jari aloittaa päivänsä aikaisin, jopa ennen kuutta, ja tarvittaessa jatkaa myöhään iltaan.

- Alkuun piti tehdä töitä seitsemän päivää viikossa ja silti en saanut tällaista tulosta aikaan. Mut nyt sitä on jo oppinut. Muistan, kun yksi asiakas alkuaikoina kysyi, että saatko mulle slammarin aamuksi työmaalle. Vastasin, että joo saan. Sitten aloin ottamaan selvää mikä tuo slammari on, naurahtaa tämä itseoppinut huippumyyjä.

Vaikkei hän tuntenut alan terminologiaa, hän selvitti asiat.

Ihmisten löytämistä

Jari on ahkeran ja tunnollisen oloinen kansanmies. Hänen silmänsä nauravat koko ajan ja koko hänen olemuksensa viestii "pilke silmäkulmassa" -ajatusta.

Erilaisia persoonia Jari tapaa asiakkaina jatkuvasti.

- Kaikkia asiakkaita tervehdin kädestä pitäen. Jotkut asiakkaat eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Jotkut pitää itseään herroina, ja toiset ei. On hitaita ja nopeita asiakkaita. Ihmiset ovat omanlaisiansa tällä rakennuspuolella. Mut siinä se luottamus sitten tulee. Nykyisin pystyn uusille asiakkaille jo nimeämään niin paljon vanhoja asiakkaita, että uudetkin luottavat. Myyminen on sellaista ihmisten löytämistä.

Hän myöntää olevansa perfektionisti ja vihaa virheitä. Hän tarkistaa asiat useampaan kertaan, ja ei koskaan myöhästy. Luvatut asiat ja tapaamiset hoituvat sovitussa ajassa.

Jarinkin myynnin toimenkuvaan liittyy paljon muuta kuin työvoiman myyminen asiakkaalle. Hänen täytyy sen lisäksi löytää nämä myytävät eli ammattimiehet. Sekin on eräänlaista myymistä, sillä ammattimiehistä rakennusalalla on huutava pula. Jari on siis osannut hoitaa myös tuon hankintapuolen. Siinä hänen täytyy myydä rakennusalan ammattilaiselle itsensä ja se yritys, jossa itsekin työskentelee. Vakioporukassa olevat miehet tietävätkin, että Jarin hommissa töitä riittää jatkuvasti eikä pelkästään sesonkiaikana. Tämä saa myös ammattimiehet sitoutumaan paremmin.

Miten ja miksi Jari tekee niin hurjan paljon enemmän tulosta kuin muut?

- En hyväksy epäonnistumista. Kun tätä on nyt alettu tekemään, niin tätä tehdään. Eikä ole ollut tapana epäonnistua. Jo silloin alussa ei tainnut mennä kuutta kuukautta, kun olin jo myyntitilastojen ykkönen.

Vaikka oma saari!

Mikä vie eteenpäin eli mikä motivoi tätä erittäin hyvin toimeentulevaa myynnin ammattilaista?

- En tiedä. Halu olla paras. Ja ostin just uuden auton, Jari naurahtaa.

Kun kysyin häneltä kuinka kauan tämä hyvin tienaava myynnin ammattilainen aikoo vielä olla töissä, hän vastaa hymyillen:

- Uskoisin, että jonkun vuotta vielä teen tätä.

Jarin esimies osaa motivoida myyjänsä hyvin. Myyjillä ei ole mitään lasikattoja tuloilleen eli he saavat tienata niin paljon kuin haluavat. Lisäksi tämä myynnin esimies innostaa alaisiaan omiin tavoitteisiin eli pitää myyjät nälkäisinä uusille haasteille. Hän innostaa myyntimiehiään hankkimaan uusia autoja, asuntoja, veneitä - jopa omia saaria!

Millaisen vinkin Jari antaisi myyjälle, joka haluaa huipputuloksiin?

- Sitkeyttä ja kiertämistä tämä alkuun vaatii. Sit alkaa saada päitä auki ja sitten se rupee natsaamaan.

Teksti on poiminta Tuija Rummukaisen kirjasta Huippumyyjä.

Avainsanat: Tuija Rummukainen, myyntityö, myynti, huippumyyjä


Kommentit

27.9.2011 10.54  Google-markkinointi

Allekirjoitan itsekin myyjänä toimineen tämän artikkelin pääkohdat. Sitkeyttä tarvitaan ja ennen kaikkea oikeaa asennetta. Vastoinkäymisistä ei kannata ottaa hernettä nenään - niitä tulee aivan varmasti, erityisesti myyntityössä. Toinen asia on vasta-argumenttien käsitteleminen. Tähän törmään erityisesti omassa työssäni kun markkinoin Google-mainonnan ja hakukoneoptimoinnin palveluita.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini