Älä hosu, kyllä sä sieltä selviät!Tiistai 27.10.2009 - Olli Linjala Olipa kerran isältä peritty yritys ja siinä ammattinsa osaava yrittäjä. Hän ja yrityksensä pärjäsi hienosti. Yrittäjällä oli upea omakotitalo, uudenkarheana hankittu mersu, huvila, vene ja - meinasi unohtua - myös vaimo, kaksi lasta ja labradorinnoutaja. Yrittäjä myi korkealaatuisia vaatteita koko perheelle työ- ja vapaa-ajan asusteista hienoimpiin juhlavaatteisiin. Hän työllisti kolme myyjää ja tuntipalkkaisen siivoojan sekä ompelijan. Yhteiskunnan arvostus ja vakaaksi muodostunut yritystoiminta kukoisti sekä toi arvostusta ja turvallisuutta elämään. Naapuripitäjään avattiin halpakauppa. Siellä myytiin myös osaksi samantyyppisiä vaatteita kuin yrittämmekin myi. Tuli "vääristynyt" kilpailutilanne. Yrittäjän turvallinen, rutiineihin urautunut ja itsestäänselvyydeksi muuttunut elinkeino sai kolauksen. Tuhon tie oli viitoitettu. Kielteisyys tuhoaaYrittäjä aloitti vastahyökkäyksen. Hän mollasi "kilpailijaansa" määrätietoisesti. Ei käynyt tutustumassa myymälään, valikoimiin saati kilpailevaan yrittäjään. Mollaus söi yrittäjän henkiset voimavarat. Olettamukset sekä ennakkoasenteet kasvoivat ja johtivat järjettömään toimintaan. Yrittäjä aloitti kokopäivätoimisen valittamisen. Kieteisyys johtaa järjettömyyksiinJokaiselle liikkeeseen tulleelle asiakkaalleen hän mollasi "kilpailijaansa" siitä, kuinka halvalla se myy. Valitti huonoja aikoja, moitti asiakkaiden juoksevan halpojen hintojen perässä. Kertoi kuulleensa huhuja, että samat housut kuin meillä, ovat siellä puolta halvempia. Hän meni jopa ulos rappusille asiakasta vastaan kertoakseen, että ei meillä enää käy kukaan. Lopputulos; yritys loppui, ihmiset jäivät työttömiksi, yrittäjä koki ennenkuulumatonta häpeää, avioero sekä itsetunnon romahtaminen, alkoholiongelma ja kortti kuivumaan. Sen pituinen se. Myönteisyydellä menestykseenKohdallaan olevalla asenteelle yrittäjä olisi todennut tilanteen ja keskittynyt oman hyvinvointinsa ylläpitämiseen. Tutustunut kilpailijaansa löytääkseen omaa toimintaansa kehittäviä pelimerkkejä. Kilpaillut kotimaisuudella, palvelulla, miellyttävällä kohtelulla sekä asusteiden laadukkuudella. Hän ei tiennyt, että halpakaupassa ei ollut kuin muutamia Kiinassa ja Intiassa valmistettuja. saman tyyppisiä tuotteita. Kaikki menestymisen eväät olivat olemassa. Tieto on toiminnan perustaMuutos on usein välttämätöntä. On poikettava urautuneista rutiineista. On pysähdyttävä ajattelemaan aivan uudella sykkeellä. On etsittävä omat vahvuudet, keskityttävä niihin ja kehitettävä entistä parempia toimintamalleja. Muutos vaatii aina luopumista. Mikä on kannattavaa toimintaa, mikä rutiineihin juurtunutta perässä vedettävää kivirekeä. On innostettava oman henkilökunnan ideointia, luovuutta ja kokemusta. On haettava mielipiteitä ulkopuolisilta ja puntaroitava niitä ennakkoluulottomasti. Pysähdy, jotta pysyisit vauhdissaUrautuminen rutiineihin tappaa halun ja johtaa kielteisyyteen. Kielteiset asenteet sytyttävät punaisia valoja elämään ja hylkivät onnistumista ja menestymistä. Myönteinen, eteenpäin vievä asenne löytää mahdollisuuksia hyvinvointiin ja menestymiseen. Myönteinen asenne hamuaa onnistumisia sekä antaa elämälle ja yrittämiselle palkitsevan sisällön. Olli Linjala |
Avainsanat: Olli Linjala, kilpailutilanne, selviytyminen, vahvuudet, kielteisyys |
|
Hyvä kirjoitus ja varoittava esimerkki paikalleen juuttumisen kohtalokkuudesta. Jos jää toistelemaan, että maailma on epäoikeudenmukainen, on suunta yleensä aina vain alaspäin. Saman kaltainen tilanne on monella yrityksellä markkinoinnissa. Kun vanhat markkinoinnin tavat eivät enää toimi, aletaan halveksia kilpailijoita, jotka ovat oikeasti miettineet mistä asaikkaita kaikkein kustannustehokkaimmin voisi saada. Hakukonemarkkinointi ja hakukoneoptimointi esimerkiksi ovat monella alalla suorastaan lyömättömän tehokkaita tapoja, ainakin näitä verrataan perinteisiin "mennään messuille ja laitetaan puolen sivun lehti-ilmoitus"-strategioihin.