Blogin arkisto

Markkinointi ei ole mörkö - Se on tapa ajatella ja asennoitua kokonaisuuteen

Share |

Keskiviikko 5.5.2010 klo 8.00 - Olli Linjala


Markkinointi on jokaisen henkilökuntaan kuuluvan ihmisen velvollisuus, riippumatta mikä on asema, ammatti tai tehtävä. Jos asenne markkinointiin on välinpitämätön tai suorastaan kielteinen, joutaa sellaisten ihmisten työpaikka lähteäkin Kiinaan. Suomessa toimiminen edellyttää myönteistä, eteenpäin vievää asennetta ja halua menestyä omassa työssään. Ylpeyttä omasta työyhteisöstään ja yhteistyön ymmärrystä. Ei kuulu mulle -ajatusmalli on työyhteisöjä ja sitä kautta koko hyvinvointia nakertava asenne.

Avainsanat: Markkinointi, asenne, henkilökunta, asenneongelmat, Olli Linjala, ammattilaiset


Kommentit

9.5.2008 23.16  Veltto

Juuri näin on asia. Harmillista, mutta asennekasvatus olisi pitänyt aloittaa jo 30 vuotta sitten.

8.5.2010 12.11  Arkipäivän realismia

Hmmm... Mikäli tuo mainoksissa näkyvät kuvat esittävät todellakin Linjalaa itseään, luulisi noin kypsän herrasmiehen ja kokeneen kehittäjän tietävän itsekin, mistä tämä johtuu. Näin hiukan nuorempanakin toimijana olen havainnut ilmiön niin monta kertaa monessa paikassa, ja aina syy on ollut sama:

Hommaan ei osallistuta, koska siitä ei tule sentinkään etua itselle. Piste. Kertaan: Hommaan ei osallistuta, koska kaikki kehitystyn hyödyt ulosmitataan muualle ja siitä ei tule itselle yleensä minkäänlaista etua.

Etu mitataan palkassa. Rahassa. Nuoret innokkaat kehittäjätkin tekevät sitä aluksi vapaaehtoisesti siksi, että toivotaan asia huomattavan, saadaan ylennyksiä ja lisää palkkaa. Jos ei tule, homma hiipuu äkkiä.

Eikö Linjala todellakaan ole muka tätä huomannut?

Miksi yritys teettää kehitystoimia? Vastaan: Saadakseen etua. Millä yritys loppupelissä mittaa saamansa edun? No niin... aletaan päästä juurille.

Aivan samoin tekee työntekijä.

OMA ETU ON AIKAN YKKÖNEN, yhteinen etu tulee perässä. Jos haluat saada aikaan jotakin pitkäjänteistä kehitystä muidenkin kuin uraputkeen haluavien nuorten insinöörien kanssa, muutat tämän paradigman, mikä on käytännössä mahdotonta, tai sitten vedät etkä työnnä, mikä tarkoittaa kohtuullisen reiluksi koetun palkitsemisen sitomista kehitykseen ja sen tuloksiin.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini