Koulutus vaatii muutakin kuin massaluennonTiistai 11.10.2011 - Heikki Ikonen Olen osallistunut elämäni mittaan erinäiseen määrään seminaareja kirjavilta elämänalueilta, kirjallisuustieteestä bisnekseen. Olen myös vertaillut kokemuksiani toisten kanssa. Useimmat jakavat kanssani käsityksen, että suurten tilaisuuksien massaluennoilla on aika vähän tekemistä koulutuksen kanssa, vaikka ne sellaiseksi määritellään. Toki tilaisuuksissa jaetaan runsaasti tietoa, ovathan luennoijat yleensä alansa kärkeä. Mutta jokainen opintoja joskus suorittanut tietää, ettei muutaman varttitunnin esitelmiin paljoa asiaa mahdu. Syvempi perehdytys mihin tahansa asiaan vaatii enemmän aikaa – kokonaisen luentosarjan tai laajan kirjallisen esityksen. Al Goren ajatuksiin tutustuu seikkaperäisimmin hänen kirjojensa kautta. Hänen naamansa näkeminen lavalla ei tuo tietopakettiin oleellista lisäarvoa. Tieteen maailmassa tutkijoiden painavimpia töitä ovat julkaisut. Seminaareissa he voivat esitellä niitä, mutta varsinaisen asian jokainen saa tehokkaammassa muodossa lukemalla tutkimukset. Se on parempi tie senkin vuoksi, että tekstiin voi paneutua haluamallaan tahdilla, ja niin usein kuin tarve vaatii. Esitelmissä se ei ole mahdollista. Koulutuksellistakin merkitystä seminaarityyppisillä tilaisuuksilla voi olla, mutta kokemukseni mukaan se edellyttää aikaa, riittävän pieniä ryhmiä ja vuorovaikutusta. Kouluttajan ja koulutettavien välille on luotava elävä suhde, jossa osallistujien oma aktiivisuus on oleellinen osa prosessia. Yliopistoissakin massaluennot on tarkoitettu perusopintojen tankkaamiseen. Loppuvaiheen tärkeimmät vaiheet, kuten lopputyö, käsitellään pienissä ryhmissä ajan ja vaivan kanssa, professorin henkilökohtaisessa ohjauksessa. Tällainen koulumuotoinen työskentely voi tarjota jotain sellaista, jota et saavuta pelkällä lukemisella. Se on työläs ja resursseja vaativa formaatti. Mutta jos se toimii, kannattaa paketista maksaakin. Heikki Ikonen |
Avainsanat: Heikki Ikonen, koulutus, seminaari, luento, massaluento |
|
11.10.2011 16:38
Pauli Vuorio
Seminaareissa on mahdollisuus saada alkuidea ja innostus käyntiin. Siihen tarkoitukseen hyvä esiintyjä on aina hyvin erilainen nostattaja, kuin asian lukeminen artikkelista, haastatteluista, kirjoista. |
Naulan kantaan osuu -minä olen myös aina ihmetellyt tuota seminaari-innostusta. Oppimisen kanssa sillä ei ole paljoa tekemistä, vaikka sillä tietysti suuria joukkoja tavoitetaankin. Kuulijat voi toki huomioida luennollakin, ja isoissakin tilaisuuksissa voi käyttää aktivoivia menetelmiä, jos ne hallitsee. Pääpainonhan pitäisi olla kuulijassa, ei esitelmöijän omien tietojen ja taitojen esittelyssä, vai mitä?