Blogin arkisto

Aikaa ei voi hallita, tekemisiään voi

Share |

Torstai 19.9.2013 - Anja Kadziolka


sekuntielamaablogi.jpgKun työt alkavat kesän jälkeen taas toden teolla ja mielessä on tuhat ja yksi ideaa, jotka pitäisi toteuttaa, täytyy vähän priorisoida. Mitä paremmin töitä pystyy aikatauluttamaan, sitä paremmin kaiken muistaa tehdä.

Itse yritän saada hommat hanskaan näin:

1. Listaan päivän asiat järjestyksessä "hoida ainakin nämä" listan kärkipäässä. Tärkeimpiä asioita ovat talouteen ja asiakashankintaan liittyvät jutut.

2. Pidän tietokoneen vieressä kalenteria, muistikirjaa ja to-do-listaa, jotta ajatukseni pysyisi kasassa.

3. Pidän Excelissä listaa sivuista, joille luon sisältöä. Että muistaisin jokaisen vuorollaan.

4. Jaan to-do-listan tehtävät kalenteriin eri päiville.

5. Katson välillä strategiaa ja tavoitteita, ja listaan asioita, jotka vievät minua eteenpäin.

Kun tehtävät on etukäteen mietitty ja listattu, voi niitä sitten työpäivän aikana tehokkaasti paukuttaa menemään. Kun muistettavat asiat on kirjoitettu ylös, ei tarvitse kantaa stressiä siitä, muistaako kaiken tehdä. Jos mahdollista, on hyvä miettiä, voisiko jotkut to-do-listan asioista delegoida jollekin toiselle. Tämä säästäisi roimasti omaa aikaa. Jos joku tehtävä tuntuu liian suurelta eikä sitä sen vuoksi koskaan ehdi aloittaa, kannattaa se yrittää jakaa useampaan pieneen osioon.

Tietokoneella työtä tekevän ajatus harhautuu todella helposti Faceen, Twitteriin, Pinterestiin ja muille eri sivustoille. Varsinkin jos näiden palveluiden käyttö liittyy työhön. Joskus, kun haluan keskittyä pidempään johonkin, olen huomannut että on rauhoittavaa, jos netin sulkee kokonaan. Silloin Skype ja Face eivät pimpota eikä Twitterissä tarvitse pakonomaisesti klikkailla uusia twiittauksia auki. Ja kun ajatus sumentuu, on hyvä lähteä lenkille, jos vaan ehtii. Ajanpuute on aina hyvä tekosyy silloin, kun aika ei ole hallinnassa. Pitäisikö siis jatkossa kirjoittaa myös lenkit kalenteriin?

Ihan rehellisesti sanoen, tämä kaikki on vielä harjoittelussa. Minulla on tapana pomppia asiasta toiseen jatkuvasti, ja sen vuoksi aika hurahtaa sormien lävitse. Innostun helposti ja hyppään seuraavaan asiaan. Kuvittelen pystyväni hoitamaan kaiken yhdellä kertaa. Minussa riittää siis työsarkaa. Uskon kuitenkin jonain päivänä saavani itseni järjestykseen. Työn lisäksi aikaa pitäisi jäädä myös virkistymiseen ja lasten kanssa leikkimiseen, mutta palataanpa näihin toisella kertaa.

Ja nyt päästään siihen mielenkiintoiseen osuuteen: kommentit. Kerro minulle ja muille, miten itse organisoit työpäiväsi?

Anja Kadziolka

Kirjoittaja on yrittäjä ja kahden lapsen äiti.

Lue alkuperäinen kirjoitus ja kirjoittajan blogia Sekuntielämää tästä.

Avainsanat: Anja Kadziolka, organisointi, naisyrittäjät, ajankäyttö


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini