Gartner on ennustanut, että USA:n 18 miljoonasta myyjästä 15 miljoonaa saa etsiä muita töitä vuoteen 2020 mennessä. Tätä tulkitaan mm niin, että vain viidennes saa siis pitää työpaikkansa. Suomessa on n. 80 000 B2B-myyjää. Gartnerin logiikalla heitä poistuisi n. 66 000, mikä tarkoittaisi säästyneinä työkustannuksina seuraavan 6 vuoden aikana Suomessa n. 16 miljardia euroa
Gartner on ennustanut, että USA:n 18 miljoonasta myyjästä 15 miljoonaa saa etsiä muita töitä vuoteen 2020 mennessä. Tätä tulkitaan mm niin, että vain viidennes saa siis pitää työpaikkansa. Suomessa on n. 80 000 B2B-myyjää. Gartnerin logiikalla heitä poistuisi n. 66 000, mikä tarkoittaisi säästyneinä työkustannuksina seuraavan 6 vuoden aikana Suomessa n. 16 miljardia euroa
Menossa on myynnin historian "väärentäminen". Lukuisat vetävät samoilla lainatuilla ideoilla, että nykyään myyjän tehtävä on muuttunut ja muuttuu. Ikäänkuin muutos olisi tämän ajan ilmiö. Nyt tehtävänä on kuulemma auttaa ja helpottaa ostopäätöstä, ratkaista ongelmia jne... totuus on että tämä ei ole mikään uusi keksintö. Voidaan sanoa, että myyjän tehtävä on aina ollut se. Tämä on ollut voimassa niin 1920- luvulla, 1950- luvulla, 1980-luvulla, vuosituhannen vaihteessa kuin nytkin. Keksitään pyörää uudelleen. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta ei pidä kuvitella, että myynti on vasta keksitty! Oikea myyjä löytää kyllä paikkansa ja oikea myyjä on muutoksista selvinnyt. Vähennystä tapahtuu siis ylivoimaisesti eniten siinä 80% ryhmässä, jolle pitäisi olla ihan eri nimeke, kuin myyjä siinäkin tapauksessa, että ennuste on oikeansuuntainen ja lisäksi Suomen vauhti on sama mikä ennusteessa. Suomessa asiat kulkevat kuitenkin kovasti jälkijunassa.
Tätä vauhditusta ja väärentämistä tapahtunee ainakin osittain sen takia, että digitaaliset markkinoijat ja monet muut copypastaavat kyseenalaistamatta omaksi argumentikseen nämä asiat. Tällä en kiellä millään tavoin, etteikö muutosta kovasti tapahdu. Osa vauhdittamisesta on täysin tietoista, kuten väärentämisestäkin, osa jotain muuta. Eiköhän kuitenkin jopa 1920- luvunkin todellisista huippumyyjistä suurin osa pärjäisi tänäkin päivänä, pienellä päivityksellä? Meillä on Suomessa monesti vanhoillinen ja erittäin karrikoitu käsitys myymisestä, jopa hieman kieroutunutkin. Osin myös alentava. Ilmesti täytyy alentaa, jotta itsensä voi ylentää? Tämä on senkaltaista myyntiä, jossa haukutaan muu tuote, jotta saadaan oma myydyksi?