Ilman myyntiä kaikki on turhaaKeskiviikko 16.4.2014 - Pauli Vuorio Olen nähnyt lukuisia tapauksia, joissa on ajateltu, että tuote myy itse itsensä tai se myydään vain markkinoimalla ja sitten, arvatkaa mitä on tapahtunut? Miksi niin monien näiden, jotka kärjikkäämmin myyvät jotain, väitteellä ettei myyjiä tarvita täytyy tämä itse myydä aktiivisella henkilökohtaisella myyntityöllä? Siirretäänkö B2B myyjiä myymään tätä? Gartner on ennustanut, että USA:n 18 miljoonasta myyjästä 15 miljoonaa saa etsiä muita töitä vuoteen 2020 mennessä. Tätä tulkitaan mm niin, että vain viidennes saa siis pitää työpaikkansa. Suomessa on n. 80 000 B2B-myyjää. Gartnerin logiikalla heitä poistuisi n. 66 000, mikä tarkoittaisi säästyneinä työkustannuksina seuraavan 6 vuoden aikana Suomessa n. 16 miljardia euroa. Peli ratkaistaan nykyään ja tulevaisuudessa vielä enemmän ostoprosessin ihan alkupäässä. Peli on kylläkin ratkaistu suurelta osin kautta myynnin historian ostoprosessin alkupäässä. Todiste? Jos et luota lainkaan tai myyjä on luotaantyöntävä yms. ei mitään jatkoprosessia tulekaan tai jos se on väkisin puskettu se ei johda toivottuun tulokseen, ainakaan tarpeeksi laadukkaasti... Tässäkään ei siis ole mitään uutta taivaan alla tässä mielessä. Kaikki myyjäksi mielletyt eivät ole myyjiä. Pauli Vuorio Kirjoittaja on mm. tämän median päätoimittaja sekä myyntikouluttaja. Klikkaamalla nimeä voit halutessasi lähettää hänelle myös henkilökohtaista palautetta kirjoituksesta tai ottaa häneen yhteyttä. |
Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö, |