Suomi on myynnin kehitysmaa, muutamista loistavista tuloksistakin huolimatta. Niin on moni muukin , jolla viittaan siihen että esim. maailman tunnetuimpiin kuuluvan yritysvalmentajan Brian Tracyn mukaan jopa 70 % ei oikeastaan kouluta myyjiään lainkaan.
Onko siis mikään ihme jos muut keinot ajaisivat ohi, jos pelkästään tämän takia?
Suomi on myynnin kehitysmaa, muutamista loistavista tuloksistakin huolimatta. Niin on moni muukin , jolla viittaan siihen että esim. maailman tunnetuimpiin kuuluvan yritysvalmentajan Brian Tracyn mukaan jopa 70 % ei oikeastaan kouluta myyjiään lainkaan.
Onko siis mikään ihme jos muut keinot ajaisivat ohi, jos pelkästään tämän takia?
Gartner on ennustanut, että USA:n 18 miljoonasta myyjästä 15 miljoonaa saa etsiä muita töitä vuoteen 2020 mennessä. Tätä tulkitaan mm niin, että vain viidennes saa siis pitää työpaikkansa. Suomessa on n. 80 000 B2B-myyjää. Gartnerin logiikalla heitä poistuisi n. 66 000, mikä tarkoittaisi säästyneinä työkustannuksina seuraavan 6 vuoden aikana Suomessa n. 16 miljardia euroa.
Kieltämättä on totta, että tietenkin on paljon aloja, tuotteita ja palveluita, joissa on paljon järkevämpi tapa on tehdä kaupan saamiseksi jotain ihan muuta kuin soitella tai mennä käymään. On jo kauan ollut.
Liidejä ja kuumia asiakkaita, prospekteja tarvitaan nykyään tehokkuuden lisäämiseksi muilla(kin) tai kokonaan muilla keinoilla, kuin ennen ( lue:muinaisina aikoina ) ja tähän keskitytään nyt enemmän ja on syytäkin. Ennenkin on kuitenkin monista myyntitehtävistä suuri, jopa suurin osa ollut prospektointia. Lopulta kuitenkin tarvitaan myyjää. Monissa tapauksissa ilman myyntiä kaikki on turhaa ja ilman myyjää sitä myyntiä ei tapahdu, vaikkakin moni onkin ostanut myös myyjästä huolimatta. Myynnin kustannukset suhteessa tuottoihin nousevat koko ajan ja niissä tapauksissa on syytä muuttaa asioita radikaalisti, ei sekään kuitenkaan myyjää ulos sulje, jos myyjä on oikea myyjä.