Blogin arkisto

Oksentamalla myyjä tappaa hyvänkin viestin! Älä tyhjennä lipasta ensikohtaamisessa!

Share |

Perjantai 13.6.2014 - Juha Ahola


kuva

Kokematon tai omalla toiminnalleen sokea (tai hetkellisesti sokeutuva) myyjä lankeaa ansaan. Hän tykittää lippaat tyhjäksi kerralla tottumuksestaan tai tyhmyyttään ymmärtämättä sitä, että ihmisen kyky vastaanottaa tietoa kerralla on rajallinen.

Kaikkien viestien määrä on selvästi korkeampi kuin vastaanottokyky, mutta todellisuudessa läpäisevien viestien määrä jää vielä vastaanottokyvyn alle. Missä kaikkealla tämä todentuu esimerkiksi?

Markkinointiviestintä/mainonta

Sähköpostimarkkinointi, flyer-mainonta, tv- ja radiomainonta, nettisivuilla olevat mainokset, sanomalehdet ym. Viestintää on todellakin aivan liikaa yksilön vastaanottokykyyn nähden. Tämä on markkinoijille iso haasta. Miten onnistua erottautumaan viestinnällä kilpalijoista tässä viestintäviidakossa?

Myyntitilanne face-to-face

Myyjä pyrkii kertomaan tuotteesta/palvelusta niin paljon kuin sielu sietää ja tekee tämän (jopa) tiedostamattaan. Ostajan vastaanottokyky on ylittynyt ja elekielestä voisi tulkita, että kuppi on täysi. Myyjällä karkaa ns. mopo käsistä, eikä hän kuule edes ostosignaaleja. Usein ongelma on siinä, ettei myyjällä ole selvää agendaa etukäteen, joten hän surffaailee ja sooloilee puhuen, mitä mieleen juolahtaa. No, tämähän johtaa poukkoiluun ja suunsa kuivaksi puhumiseen, kun on omaan asiaansa rakastunut.

Blogikirjoittaminen / sisältömarkkinointi

Tänä päivänä promotellaan sisältömarkkinoinnin voimaa. Yksi keino sisältömarkkinointiin työkaluna on blogi. Oman kokemukseni pohjalta useamman vuoden ajan blogeja lukeneena/seuranneena ja kaksi vuotta intensiivisesti kirjoittaneena voin todeta, että kaikenlaista kulkijaa mahtuu kirjoittajien joukkoon. Subjektiivisen kokemukseni mukaan valtaosa bloggaajista syyllistyy siihen, että kirjoittaa liian harvoin ja aivan liian pitkiä kirjoituksia.

Pieniä tekoja paljon

Itse asiassa laihduttajat erehtyvät saman asian puitteissa. Lyhyt tsemppaus versus pitkäjänteinen painonhallinta pienillä, säännöllisillä valinnoilla. Bloggaajan olisi parempi katkaista artikkeli kahteen tai neljään osaan ja julkaista pala palalta. Tiedän tunteen! Ei sitä tahdo malttaa tehdä. Itse kärsimättömänä ihmisenä osaan luullakseni hypätä Facebookissa stalkkailevan, blogiin ‘harhautuvan’ lukijan housuihin. Ei hän jaksa keskittyä artikkeliini kuin 1-2 (max 3) min ajan, joten 4 – 7 kappaletta on aika sopiva kirjoituksen pituus. Tietysti löytyy myös niitä ihmisiä, jotka ovat tietyistä aiheista niin kiinnostuneita, että lukevat pitkänkin postauksen ajatuksella läpi, mutta valtaosa on uskoakseni jokseenkin kärsimättömiä lukijoita.

Älä hukuta tärkeitä viestejä mölinään

Lisäksi olen törmännyt pidempien artikkeleiden tiimoilla siihen ongelmaan, että hyvä viesti hukkuu liian pitkään kirjoitukseen, vaikka sen lukisikin kokonaan. Kuvittele kannullinen mehua ja tyhjä juomalasi. Koko kannullista ei kannata kaataa lasiin, sillä lasi ei kykene vastaanottamaan tilavuuttaan enempää mehua. Ja jos koko kannullisen kaataa todella nopeasti niin lasiin ei jää juuri mitään.

Pitkäkin viesti selkiytetty ja jäsennelty tarkoituksenmukaiseksi

Ostajalle tai lukijalle informaatioähky aiheuttaa päättämättömyyden tunteen. Ehkei se ole kuitenkaan tavoitteena. Älkäämme sekoittako nyt kahta asiaa. Esim. sähköpostimarkkinointi edellyttää toistoa, toistoa, toistoa eli viestiä tulee pommittaa usein, mutta viestin ei tule olla mammutin mittainen. Tästä poikkeuksena tiedostan kyllä, että jotkin tahot viestivät tarkoituksella ylipitkiä viestejä, mutta tällöin viestin sisällä on selkeästi pääotsikot ja call-to-action –painikkeet eli vastaanottajaa vakuutetaan “jaaritteluilla”, joita ei edes oleteta luettavan valtaosan toimesta.

Eikö sitä kuitenkin sanota, että yksinkertainen on kaunista. Ja jos pystyy yksinkertaistamaan asioita, viestimään ytimekkäästi, se on arvokas taito. Tällöin viestinnän laadun merkitys korostuu.

Kannattaa tiedostaa viestinnän määrän, vastaanottokyky ja läpimenevien viestien määrä eivät ole sama asia.

P.S. Tulipa kirjoitettua normaalia pidempi artikkeli eli astuttua samaan ansaan, josta artikkelin alussa kerroin.

Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi

Avainsanat: Juha Ahola, Markkinointiviestintä, mainonta, myynti, blogikirjoittaminen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini