Saavuta kansainvälinen yrittäjyys internetin avullaTiistai 27.1.2015 - Saija Mahon
Tällä vuosisadalla asiat ovat kuitenkin onneksi hieman helpottuneet. Et tarvitse juuri muuta kuin yhteyden internettiin ja kansainvälinen kauppa voi alkaa! No, ja tottakai verkkosivustotkin olisi hyvä olla paikoillaan. Ja ehkä jopa sosiaalisen median profiilit. Tarvitset myöskin paljon energiaa, kestävyyttä, pitkäjänteisyyttä ja vahvaa visiota ja uskoa omaan juttuusi. Mutta tämä ei olekaan mitään uutta vai mitä yrittäjäkollegat! Internet on mullistanut liiketoiminnanUseimmat maantieteelliset rajoitukset ja kansallisten rajojen kynnykset ovat poistuneet. Miten valita oikeat digitaaliset kanavat?Digitaalisen median viidakko kattaa monia erilaisia alustoja ja lähestymistapoja; sosiaalisen median kanavat, hakukoneet, forumit, blogit ja tuhannet muut sivut. Näistä ei läheskään kaikki voi olla sopivia juuri sinun yrityksellesi ja liiketoiminnallesi, joten on erittäin tärkeää, että näistä poimitaan ne ydinkanavat. Ja varsinkin ne, joissa potentiaaliset asiakkaasi ja kohderyhmäsi viettävät aikaa eniten. Jossain määrin digitaalisen kanavien valinnassa kannattaa ottaa huomioon samoja periaatteita kuin jos kävisit kauppaa paikallisesti:
Tunne yleisösiOli tavoitteesi sitten pieniä tai suuria, on erittäin oleellista, että tunnet kohdeyleisösi. Ja että tiedät miten heille puhutaan ja kommunikoidaan. Missä he viettävät aikaansa internetissä? Miten sinä voit auttaa heitä ratkomaan ongelman tai täydentämään tietyn tarpeen? Miten pystyt tehokkaasti puhumaan heidän kanssaan 'samaa kieltä'? Ja tämä voi konkreettisesti tarkoittaa montaa eri kieltä, varsinkin jos halutaa käydä verkkokauppaa globaalisti. Valloita yksi markkina-alue kerrallaanInternetin välityksellä koko maailma on meille avoinna, ja tämä voi olla erittäin houkutteleva konsepti. Haluat mennä ja valloittaa koko maapallon yhdellä hutaisulla! Miksi ei, mutta ole valmiina kohtaamaan ja pohtimaan eri maiden haasteita:
Onkin siis parempi ottaa yksi askel kerrallaan, ja ottaa se perusteellisesti, ettet loppupelistä kaadu ojaan ja siitä allikkoon. Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?Digitaalinen media muuttuu koko ajan, ja tavat käydä kauppaa digitaalisesti muuttuu myös. Kehittyvä digitaalinen tekniikka – niin kutsuttu 'Esineiden internet' tulee vauhdilla maailmanmarkkinoille, ja esimerkiksi pian 3D-tulostuksen avulla voit lähettää fyysisiä tuotteita verkossa sähköpostin välityksellä. Teknologia kehittyy joka päivä ja varsinkin tulevien vuosien aikana huimasti, mutta hyvän liiketoiminnan periaatteet tulevat varmasti pysymään suhteellisen samoina. Yrittäjä joka ei tartu hetkeen nyt, tulee jäämään jälkeen. Saija Mahon Facebook: |
Avainsanat: Saija Mahon, yrittäjyys, yrittäminen, markkinointi, markkinointiviestintä, digitaalinen media, sosiaalinen media, internet |