Blogin arkisto

Saavuta kansainvälinen yrittäjyys internetin avulla

Share |

Tiistai 27.1.2015 - Saija Mahon


saijamahon.jpgKansainvälinen yrittäjyys oli ennen suhteellisen rajoitettu käsite, ja melkeinpä ainoastaan mahdollista vain isoille organisaatioille ja yrityksille. Toimistot tuli olla kaikissa niissä maissa, joissa kauppaa haluttiin käydä, henkilökunnasta puhumattakaan, ja tottakai yksityinen suihkukone joka lennätti maiden välillä, oli ehdottomasti oltava.

Tällä vuosisadalla asiat ovat kuitenkin onneksi hieman helpottuneet. Et tarvitse juuri muuta kuin yhteyden internettiin ja kansainvälinen kauppa voi alkaa!

No, ja tottakai verkkosivustotkin olisi hyvä olla paikoillaan. Ja ehkä jopa sosiaalisen median profiilit. Tarvitset myöskin paljon energiaa, kestävyyttä, pitkäjänteisyyttä ja vahvaa visiota ja uskoa omaan juttuusi. Mutta tämä ei olekaan mitään uutta vai mitä yrittäjäkollegat!

Internet on mullistanut liiketoiminnan

Useimmat maantieteelliset rajoitukset ja kansallisten rajojen kynnykset ovat poistuneet.
Internet ja digitaalisuus ovat mahdollistaneet täysin uuden lähestymistavan yrittäjyyteen ja liiketoimintaan joka tunnetaan maailmanlaajuisesti nimellä 'global online entrepreneurship' (viite: Morgan-Thomas & Reuber). Mutta tätä uutta konseptia tulee osata käyttää oikein.

Miten valita oikeat digitaaliset kanavat?

Digitaalisen median viidakko kattaa monia erilaisia alustoja ja lähestymistapoja; sosiaalisen median kanavat, hakukoneet, forumit, blogit ja tuhannet muut sivut. Näistä ei läheskään kaikki voi olla sopivia juuri sinun yrityksellesi ja liiketoiminnallesi, joten on erittäin tärkeää, että näistä poimitaan ne ydinkanavat. Ja varsinkin ne, joissa potentiaaliset asiakkaasi ja kohderyhmäsi viettävät aikaa eniten.

Jossain määrin digitaalisen kanavien valinnassa kannattaa ottaa huomioon samoja periaatteita kuin jos kävisit kauppaa paikallisesti:

  • Sivustosi on näyteikkunasi, jonka voi nähdä kuka tahansa, missä päin maailmaa tahansa. Varmista, että se on suunniteltu asiakas ytimessä, ristiriidattomasti ja viehättävästi, vastaamaan asiakkaan tarpeita. Huonona puolena  tässä on tottakai se, että kilpailijoidesi näyteikkunat ovat varmasti lähellä omaasi. Joten muista aina pitää silmällä kilpailijoiden toimintaa ja tunne kilpailuareenasi.
  • Valitse kauppapaikkasi tarkasti. Ei tarvitse tunkea kaikkiin mahdollisiin sosiaalisen median kanaviin esimerkiksi, vaan valitse markkinatutkimusta tehden kaksi tai kolme sosiaalisen median kanavaa, jotka soveltuvat sinun liiketoiminnallesi parhaiten. Yleiset sivustot kuten Facebook, Twitter ja YouTube ovat yleensä hyviä vaihtoehtoja, mutta on toki myös hyvä selvittää, josko alallesi on yksittäisiä, erikoistuneita alustoja.
  • Vältä myymistä sosiaalisessa mediassa. Ymmärrä jokaisen digitaalisen kanavan rooli ja tarkoitus. Hakukoneet ovat enemmänkin mainostamista ja myymistä varten, sosiaalinen media sitten taas kiinnostavia uutisia ja potentiaalista asiakaskuntaa hyödyntäviä vinkkejä varten.

Tunne yleisösi

Oli tavoitteesi sitten pieniä tai suuria, on erittäin oleellista, että tunnet kohdeyleisösi. Ja että tiedät miten heille puhutaan ja kommunikoidaan. Missä he viettävät aikaansa internetissä? Miten sinä voit auttaa heitä ratkomaan ongelman tai täydentämään tietyn tarpeen? Miten pystyt tehokkaasti puhumaan heidän kanssaan 'samaa kieltä'? Ja tämä voi konkreettisesti tarkoittaa montaa eri kieltä, varsinkin jos halutaa käydä verkkokauppaa globaalisti.

Valloita yksi markkina-alue kerrallaan

Internetin välityksellä koko maailma on meille avoinna, ja tämä voi olla erittäin houkutteleva konsepti. Haluat mennä ja valloittaa koko maapallon yhdellä hutaisulla! Miksi ei, mutta ole valmiina kohtaamaan ja pohtimaan eri maiden haasteita:

  1. Millä kielellä uusilla markkinoilla tulisi käydä kauppaa?
  2. Mikä on kyseisen maan liiketoimintakulttuuri?
  3. Miten kohdeyleisö eroaa kotomaan yleisöstä?
  4. Viestintä, joka toimii Suomessa, ei välttämättä toimi muualla
  5. Mikä maa, mikä valuutta?

Onkin siis parempi ottaa yksi askel kerrallaan, ja ottaa se perusteellisesti, ettet loppupelistä kaadu ojaan ja siitä allikkoon.

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

Digitaalinen media muuttuu koko ajan, ja tavat käydä kauppaa digitaalisesti muuttuu myös.

Kehittyvä digitaalinen tekniikka – niin kutsuttu 'Esineiden internet' tulee vauhdilla maailmanmarkkinoille, ja esimerkiksi pian 3D-tulostuksen avulla voit lähettää fyysisiä tuotteita verkossa sähköpostin välityksellä.

Teknologia kehittyy joka päivä ja varsinkin tulevien vuosien aikana huimasti, mutta hyvän liiketoiminnan periaatteet tulevat varmasti pysymään suhteellisen samoina.
Tosiasia on myöskin, että muutaman seuraavan vuoden aikana, maailmanlaajuinen digitaalinen yrittäjyys tulee todennäköisesti olemaan pikemminkin sääntö kuin poikkeus.

Yrittäjä joka ei tartu hetkeen nyt, tulee jäämään jälkeen.

Saija Mahon
Saija on Mahon Digital Marketing Oy:n ja The Caviar Clubin perustaja ja toimitusjohtaja.

Kotisivut:
Mahon Digital: www.mahondigital.fi
The Caviar Club: www.thecaviarclub.fi
Oma kotisivu: www.saijamahon.co.uk

Facebook:
www.facebook.com/MahonDigital
www.facebook.com/TheCaviarClubFinland

Avainsanat: Saija Mahon, yrittäjyys, yrittäminen, markkinointi, markkinointiviestintä, digitaalinen media, sosiaalinen media, internet


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini