Blogin arkisto

Näin rakennat verkkosivut itse ja säilytät vapautesi

Share |

Keskiviikko 25.2.2015 - Anja Kadziolka


anjakadziolka.jpgVerkkosivut on oltava jokaisella yrityksellä. Tämä on yleensä kaikille selvä juttu. Mutta miten verkkosivut käytännössä saadaan pystyyn? Jos tekniset asiat eivät itselle ole helppoja, voi olla vaikea käsittää prosessia domainista palveluntarjoajan valintaan ja sivuston tekniseen rakentamiseen.

Nykyään voi myös tekniikkaa tuntematon tehdä verkkosivut itse. Olen itse siitä elävä todiste. Ajanhallinnan kannalta järkevää on toki palkata hommaan ammattilainen, mutta hyvä on silti tietää, mistä oikeastaan kannattaa maksaa tai ehkä jotain voisi tehdä itsekin. Jos aikaa ja osaamista ei ole, saatetaan ottaa käyttöön valmiita paketteja, joista sitoudutaan maksamaan kuukausimaksua. Joskus ehkä liikaakin.

Säilytä vapautesi luoda!

Huolehdi, että sivustosi ei päädy panttivankitilanteeseen. On tärkeää, että pystyt itse muokkaamaan sivujasi, lisäämään sosiaalisen median liitännäisiä, vaihtamaan sivujen ilmettä vaikka lennossa ja optimoimaan sisältöä. Kun rakennat verkkosivut seuraavaksi esittelemälläni tavalla, pidät sivut omissa käsissäsi ja vain taivas on rajana sille, mitä kaikkea voit tehdä!

Mikä on domain?

Verkkosivujen osoitetta, siis www.yritysesinimi.fi, kutsutaan domainiksi. Domaineja ylläpitää Viestintävirasto ja niitä voi varata osoitteessa www.domain.fi. Domainin omistaminen maksaa 12 euroa vuodessa. Kun varaat domainin, saat itsellesi postitse sen valtuutusavaimen, joka on pitkä numerosarja. Laita se talteen, sillä tarvitset sitä, jos haluat vaihtaa palveluntarjoajaa, eli siirtää sivusi toiselle serverille, jossain vaiheessa. Itse olen vaihtanut palveluntarjoajaa monta kertaa.

Domainia varatessa sinulla täytyy olla tiedossa nimipalvelimet, jotka saat joko palveluntarjoajaltasi tai Googlaamalla ”ilmainen nimipalvelin”. Yksinkertaisinta on varata domain palveluntarjoajan kautta.

Varaa domain palveluntarjoajalta

Palveluntarjoajalla tarkoitetaan yritystä, jonka palvelimella eli serverillä verkkosivut ovat. Kun tiedät, minkä domainin alle haluat verkkosivut rakentaa, voit varata sen palveluntarjoajan (esim. Louhi ja Sigmatic) kautta. Palveluntarjoajia on todella paljon, mutta näitä kahta voin omasta kokemuksesta suositella. Valitse palveluntarjoaja, jonka asiakaspalvelu toimii ja jonka palvelimella sivustosi pysyy pystyssä.

Palveluntarjoajan kautta voit varata domainin muutaman euron lisäkustannuksella. Selvitä, hoitaako palveluntarjoajasi domainin uusimisen vai pitääkö sinun itse pitää siitä huoli. Joka tapauksessa, sinä itse omistat domainin, ei palveluntarjoaja. Sinulla on valtuutusavain. Jos haluat vaihtaa palveluntarjoajaa, voit sen tehdä milloin vain. Tällöin voi tulla pieni katko sähköpostiliikenteeseen, ja jos tallennat sähköpostit koneellesi, et kadota niitä vaihdoksessa.

Jos rakennat verkkosivut WordPressille, valitse sellainen palvelu, jossa on MySQL-tuki, tämän löydät yleensä palvelun kuvauksesta helposti.

Valitse julkaisujärjestelmä

Verkkosivut voi rakentaa joko yksityisen yrityksen itse kehittämälle, maksulliselle julkaisujärjestelmälle tai sitten ilmaiseen, jatkuvasti päivittyvään julkaisujärjestelmään, joista tunnetuimpia ovat WordPress, Drupal ja Joomla. WordPress on helppokäyttöinen, monipuolinen ja sitä käytän itse. WordPress on hyvä valinta myös siksi, että jos joskus haluat lisää ominaisuuksia, on WordPress-ohjevideoita ja lisäosia markkinoilla paljon.

WordPress kuvitellaan vielä monesti blogipohjaksi, vaikka moni isokin yritys on rakentanut verkkosivunsa sille. Jos turva-asioita pelkää, koskee sama pelko kaikkia järjestelmiä. Myös WordPress-sivujen turvallisuutta voi nostaa.

Asenna WordPress palvelimelle

Kun olet valinnut palveluntarjoajan ja varannut domainin sen kautta, voit asentaa WordPressin palvelimelle. Sen voit tehdä itse, tai sitten ostaa apua ammattilaiselta. Tästä voit lukea suomenkieliset asennusohjeet.

Valitse teema

Kun WordPress on asennettu, voit ottaa käyttöön joko ilmaisen WP-teeman tai sitten ostaa valmiin teeman noin 30-150 euron kertamaksulla. Teemalla tarkoitetaan valmista sivupohjaa, johon on valmiiksi suunniteltu, mihin kuvat ja tekstit tulevat. Monessa teemassa voit silti tehdä muokkauksia väreihin, fontteihin ja joskus myös sivun rakenteeseen. Muokkauksia voi tehdä myös koodarin avulla.

Voit toki suunnitella täysin yksilölliset sivut WordPress-julkaisujärjestelmään koodarin avulla, mutta en itse näe siihen tarvetta. Erityisesti jos budjetti on pieni.

Teemoja löydät esimerkiksi näiltä sivustoilta: ThemeForest ja WooThemes. Joitain teemoja voi muokata enemmän kuin toisia mutta useimmissa pystyt räätälöimään teeman oman yrityksesi ilmeeseen. Kun olet valinnut teeman, asenna se tai pyydä ammattilaista tekemään se.

Sivusto kannattaa uudistaa muutaman vuoden välein, ja WordPressissä se onnistuu nopeasti. Kun asennat sivuille uuden teeman, sisällöt, niin sivut, blogitekstit kuin kuvat siirtyvät automaattisesti seuraavaan teemaan.

Kun teema on asennettu, voit aloittaa sisällön: tekstin, kuvien, videoiden ja liitännäisten lisäämisen sivustolle. WordPressistä on olemassa niin paljon opasvideoita verkossa, että jos jotain et osaa tehdä, googlaa se. Täältä löydät suomenkielisiä opasvideoita.

Sivuston sisällön suunnitteluun liittyy niin paljon asioita, että niistä saa kokonaisen kurssin aikaan. Enää ei riitä, että sivusto on olemassa, vaan verkossa täytyy olla aktiivinen myös muissa paikoissa, jotta liikennettä sivustolle saa. Panostaa täytyy niin sisältömarkkinointiin, hakukoneoptimointiin kuin kävijöiden aktivointiin. Ja tietysti konsepti ja strategia täytyy olla alusta asti selvillä. Lue myös artikkeli 7 vinkkiä verkkosivuston suunnitteluun.

Tämä on se tapa, jolla itse rakennan sivustoja, ja jota suosittelen sinullekin. Näin sinulla on itselläsi hanskassa sivujen muokkaaminen, jota WordPressissä voit tehdä rajoituksetta, etkä ole sidottu mihinkään yritykseen tai esimerkiksi huonoon palveluun. Kun hallitset tämän, voit palvelun tökkiessä, sivuston kaatuillessa tai muiden ongelmien ilmetessä vaihtaa palveluntarjoajaa. WordPress-sivusi kulkevat mukanasi.

Anja Kadziolka
Kirjoittaja on yrittäjä ja kahden lapsen äiti
www.mamaonbis.fi

Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, internet, internetsivut, verkkosivut


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini