Olen seurannut muutaman päivän Petri Hollmenin Perjantaikokki-blogia, jossa hän kritisoi työsuojelutarkistusta ja sen pikkutarkkuutta. Teksti on kyllä osin kirjoitettu kieliposkessa, mutta takana on mielestäni ihmettelyä myös siitä miksi määrättyjä rutiineja pitää noudattaa. Tekstin eräässä kommentissa yksi lukijoista puhuu myös lean managementista ja mainitsee sen olevan huonon byrokratian poistoa.
Olen seurannut muutaman päivän Petri Hollmenin Perjantaikokki-blogia, jossa hän kritisoi työsuojelutarkistusta ja sen pikkutarkkuutta. Teksti on kyllä osin kirjoitettu kieliposkessa, mutta takana on mielestäni ihmettelyä myös siitä miksi määrättyjä rutiineja pitää noudattaa. Tekstin eräässä kommentissa yksi lukijoista puhuu myös lean managementista ja mainitsee sen olevan huonon byrokratian poistoa.
Jäin vain pohtimaan, että tarkoittaako lean yleensä vain poistoa vai mitä ihmettä se tarkoittaa. Leanin yhteydessä puhutaan kyllä hukasta (muda/mura) ja niiden poistamisesta, mutta se ei liene leanin itsetarkoitustus. Vaan leanin tarkoitus lienee se, että tuotanto toimii tehokkaasti ilman pullonkauloja ja jokainen toiminto tuo asiakasarvoa.
Esimerkiksi Perjantaikokki- blogin kommentissa mainittu huonon byrokratian poisto ei ole oikeastaan leanin tarkoitus. Eli tällöin joudutaan etsimään mitä se huono byrokratia on. Eli tekemään turhaa työtä sen eteen, että löydetään korjauskohteita. Eli luodaan hukkatehtävä, jonka tarkoitus on tunnistaa huonoa byrokratiaa.
Lean- ajattelun voisi mukavasti kiteyttää kolmen eri ajatuksen avulla:
- Tehdään oikeita asioita
- Tehdään asiat oikein
- Ja pyritään tekemään ne aina paremmin (jatkuva kehitys, kaizen)
Do the right thing
Yksinkertaisin tapa välttää hukkaa on tehdä oikeita asioita. Eli asioita tehtäessä pitää muistaa palvella sekä ulkoisia että myöskin sisäisiä asiakkaita. Eli etsitään ne asiat, jotka tuovat lisäarvoa ja tehdään niitä. Eli yksi perusasiota on tunnistaa avainprosessit, kehittää niitä ja pohtia niiden merkitystä.
Do it right
Se, että tunnistaa oikeat tehtävät, ei vielä riitä. Eli on myös tärkeää opetella tekemään tehtävät oikein. Eli eri työvaiheille etsitään parhaat ratkaisut ja niitä ratkaisuja myös noudatetaan. Käytännössä uusi ratkaisu useinmiten myös muuttaa prosessia eli oikein tehtävien tekemiseen oikealla tavalla liittyy aina myös kehitystä.
Get better
Kolmas asia lean- ajattelun sisäistämisessä on jatkuva kehitys eli Kaizen. Eli käytännössä yksikään prosessi ei ole valmis vaan elää koko ajan. Prosesille tulee pieniä muutostarpeita ja jatkuvan kehittämisen kautta ongelmat ja muutostarpeet kirjataan ylös, etsitään ratkaisut ja otetaan käytöön. Eli pidetään kehitys koko ajan pyörimässä. Yksikään prosessi ei ikinä ole valmis.
Leania
Noilla kolmella asialla voidaan kohdistaa toiminta oikeaan suuntaan eli pohtimalla mitä pitää tehdä, miten se tehdään ja etsimällä jatkuvasti kehittämiskohteita. Eli lean (magement) ei ole byrokratian poistokohteiden etsimistä vaan oikeiden asioiden tekemistä järkevästi.
Maanläheistä lähestymistä leanista, mutta joskus näinkin. Kari…
Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.
www.karivahtolammi.com