Buukkari soittaa, mutta ei onnistu sopimaan tapaamista. Tuotteeseen/palveluun on kenties kiinnostusta, mutta kalenteri ei ole käsien ulottuvilla. Mitä tekee buukkari?
A) Lupaa laittaa sähköpostilla pari ehdotusta tapaamiselle.
B) Ehdottaa ajankohdan puhelimessa siten, että laittaa vahvistuksen sähköpostilla siitä ja ollaan yhteydessä, jos se ei sovikaan.
Buukkari soittaa, mutta ei onnistu sopimaan tapaamista. Tuotteeseen/palveluun on kenties kiinnostusta, mutta kalenteri ei ole käsien ulottuvilla. Mitä tekee buukkari?
A) Lupaa laittaa sähköpostilla pari ehdotusta tapaamiselle.
B) Ehdottaa ajankohdan puhelimessa siten, että laittaa vahvistuksen sähköpostilla siitä ja ollaan yhteydessä, jos se ei sovikaan.
Kynnys peruuttaa jo sovittu asia on hyvä syy valita B) vaihtoehto ja ymmärrettävästi A) vaihtoehtoon on yllättävän helppo olla reagoimatta, jos ei “ehdi” lukea mailia ja ajatella sopivaa ajankohtaa.
Kiinnittäisin huomiota myös siihen, miten vahvistus tai ehdotus tehdään. Välttämättä ostaja ei suostu laittamaan mitään ajankohtaa lukkoon ilman kalenteria. Sähköposti on mielestäni väritön, mauton ja hajuton väline. Sähköpostiin reagoimattomuus on yleisesti varsin hyväksyttävää. Myyjää saa pompotella.
Mitäpä, jos myyjä vaivautuu katsomaan yrittäjän FB- tai LinkedIn –profiilin ja kysyy, haluaisitko ehdotuksen mieluummin FB:hen tai LinkedIn:iin. Kun ostaja pääsee tekemään valinnan itse, hänellä on paljon suurempi kynnys olla reagoimatta ehdotukseen. FB:ssä näkee, milloin toinen on nähnyt privaviestin (vaikka se menisi muut-boxiin) ja ostaja tietää myös tämän. Lisäksi em. Profiileissa näkee toistensa kuvat, joten lähestyminen on huomattavasti persoonallisempi.
Ostaja huomaa, keitä yhteisiä tuttuja löytyy ja saattaa vakuuttua niistä. Puhutaan nk. kotikylän kutsusta. Kun löytyy yhteisiä tuttuja, sitä ollaan huomattavasti tutumpia ja alttiimpia kaupankäynnille.
Mukaudu tähän päivään! FB ja LinkedIn ovat mainioita välineitä ottaa askel lähemmäksi asiakasta, jos se vain sopii sinun tapaan myydä!
Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi