Jukka ei saanut otetta johtamiseensa, mutta sitten hän alkoi olla ihmisiksiMaanantai 18.3.2013 - Heikki Luoma Keskustelin toimitusjohtajan Jukan kanssa uudesta työntekijästä. Puhe siirtyi johtamiseen. Sen uuden ja muidenkin johtamiseen. Mitä se voisi olla? Ymmärrän että moni on epävarma johtamisensa suhteen. Sitä testataan, sitä moititaan ja on mitä erilaisempia johtamisen temppuja. On tunnejohtamista, tavoitejohtamista, aikajohtamista, stretegista johtamista jne. Termejä vilisee. Niistä on vaikea ottaa kiinni. Jukkakin oli epävarma. Hän ei saanut otetta johtamiseensa. |
5 kommenttia . Avainsanat: coachaus, DiSC, DiSC -profiili, esimiestyö, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisprosessi, käyttäytyminen, käyttäytymisprofiili, käyttäytymistyyli, motivaatio, motivointi, muutos, toteutus, valmennus |
Pari keinoa joilla muutat muiden ongelmakäytöstäMaanantai 25.2.2013 - Heikki Luoma Coachatessa yritysjohtoa ja myyntiä törmään toisinaan siihen, että jonkun on muututtava jollain tavalla, mutta koskaan henkilö, jonka halutaan muuttuvan, ei ole puhuja itse vaan joku toinen. Ulkopuolelta muutokseen pakottaminen on kuitenkin lähes tuhoon tuomittua. Parempi, tuottavampi ja tehokkaampi keino on aloittaa itsestä. Jos haluat, että jonkun toisen käytös muuttuu, on parempi ottaa ensimmäinen askel itse ja muuttaa omaa käyttäytymistä. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, muutos, työyhteisö |
Muutos on vaikeaa, sanovat kaikki, mutta harva tiedostaa syynMaanantai 18.2.2013 - Heikki Luoma Erään yrityksen johtajan kanssa puhuessani hän kertoi entisestä työnantajastaan haikailevasti ja kaipaillen. Hän ei ollut ajatuksissaan vieläkään – kahdessa vuodessa – luopunut henkisesti entisestä työnantajastaan. Kaksi vuotta on tavallista pidempi aika. Lähes jokainen uuteen työpaikkaan tuleva puhuu ja miettii entistä jonkin aikaa. Kyse on muutoksen vaikeudesta. Oikeastaan eräästä muutosprosessin yksityiskohdasta. Yksityiskohta on hyvästien jättö, luopuminen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, muutos, muutosprosessi |
Poista itseltäsi painolasti nyt lopettamalla se mitä sinun ja muiden ei pidä enää tehdäKeskiviikko 2.1.2013 - Heikki Luoma Vuosien mittaan – viime vuonnakin – sinulle ja organisaatioon on kertynyt jätettä, josta on aika ajoin päästävä eroon kuten kodeissa viedään jätteet roskikseen. Kun muutetaan kotia, siivotaan ja heitetään pois sellaista, joka on tullut turhaksi. Kun turha on heitetty pois, voi muuttaa uuteen kotiin kuorman kanssa, jossa ovat vain tärkeät asiat. Sama koskee organisaatioita. Ei voi muuttaa ja muuttua, jos riippana on paljon turhaa, aikaa ja voimavaroja vievää. Siksi on luovuttava ennen kuin voi muuttua ja muuttaa. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, esimies, esimiestyö, muutos, muutoksen suunnittelu ja toteutus |
Muutosta ei pidä tehdä lonkalta ampumalla vaan suunnitellen tähtäämälläMaanantai 29.10.2012 - Heikki Luoma Muutos on nykyajan mantra. Se on jatkuvaa ja kiihtyvää ja samalla ne, jotka eivät muutu, jäävät kelkasta. Sanotaan myös, että ainoa varma asia on muutos. Muutoksen syleilystä on tullut hyve. Asia johon jokaisen on suhtauduttava myönteisesti ja oltava mukana sillä ellei ole, on muutosta vastaan. Yrityksen ylin johto kehittää uuden strategian, säästöohjelman tai yritys menee uusille markkinoille tai muuttaa tapaa, jolla tuotteita ja palveluja myydään ja markkinoidaan. |
2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, muutos, myyminen, myynti, luopuminen |
Kun asiakas viivyttelee eikä kauppa eteneMaanantai 8.10.2012 - Heikki Luoma Oletko koskaan joutunut tilanteeseen, jossa asiakastapaaminen on onnistunut erinomaisesti? Asiakas on innostunut, mutta vähän ajan kuluttua huomaat, ettei mitään tapahdu. Innostus on laantunut ja asiakas viivyttelee. Jopa välttelee. Kauppa ei ainakaan edisty kohti toteutumista. Harva myynnissä työskennellyt on voinut välttyä tuollaiselta. Mitä asialle voi tehdä? |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, kauppa, muutos, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi, |
Tätä myyntivalmentajat eivät halua sinun tietävänKeskiviikko 3.10.2012 - Heikki Luoma Myyntikouluttaja näytti minulle arvostelulomakkeita. Niissä oli koulutukseen osallistuneiden arvioita ja ne olivat suorastaan ylistäviä. Koulutus oli menestys! Hämmästyksekseni kouluttaja heitti täytetyt lomakkeet laatikkoon eleellä, joka kertoi melkein halveksunnasta. Ihmettelin. Mistä oli oikein kysymys? |
2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, muutos, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi, valmennus |
Päättäjän kuolema ja kollektiivinen ostaminenKeskiviikko 29.8.2012 - Heikki Luoma Ennen oli helpompaa. Näin voinee sanoa myymisestä. Oli yksi ehdoton päättäjä. Kun myyjä sai sen yhden ostamaan, oli kauppa kotona. Nyt on yhä useammin aivan toisin. Ostaminen on nykyään usein kollektiivista. On joukko ihmisiä, jotka vaikuttavat ostopäätökseen. Vaikutus on usein ennakoimatonta ja tunnistamatonta. Se on iso haaste myyjille. Ostettavat tuotteet ja palvelut ovat teknisesti monimutkaisempia, niitä on haasteellisempaa ottaa käyttöön kuin ennen ja asiakasorganisaation riskit kasvavat. Monimutkaiset ostokset edellyttävät paljon päätöksiä, joihin vaikuttaa yhä suurempi joukko asiantuntijoita, portivartijoita ja komiteoita ja työryhmiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, kauppa, muutos, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi, ostoprosessi, |
Varo näennäis-osaamistaTiistai 26.6.2012 - Oili Valkila Sain äskettäin uuden tietokoneen, joka sisältää työohjelmieni lisäksi myös uudet Office-ohjelmaversiot ja uuden selaimen. Hieno juttu, sillä uusi vempele on aina kiinnostava, ja sillä saa aina tehdyksi ainakin jonkin asian paremmin, kätevämmin tai nopeammin kuin vanhalla. Uudet ohjelmaversiotkin muuttuvat aina niin vähän, että niitä pystyy käyttämään entisellä tiedolla. Siis 'pystyy käyttämään'. Se ei tarkoita, että niitä osaisi käyttää. |
3 kommenttia . Avainsanat: Oili Valkila, osaaminen, tietotekniikka, uudistukset, muutos |
Muutos ja työn iloKeskiviikko 23.5.2012 - Kristiina Palmgren Suomalainen työelämä elää melkoista muutosvaihetta. Isot yritykset siirtävät toimintojaan maihin, joissa työn tekeminen on halvempaa tai sitten lähemmäksi asiakasrajapintaa. Verotulojen vähentyessä, julkishallinnon on myös kiristettävä vyötään ja sen toimintoja tulee kehittää eteenpäin. Suomalainen kuntakartta on myös melkoisen paineen alla. Työelämässä on nyt "tuhannen talaan paikka" miettiä miten isot muutokset viedään läpi. Uuden strategian jalkauttaminen on aina taitolaji. |
9 kommenttia . Avainsanat: Kristiina Palmgren, SEFE, esimiestyö, johtajuus, muutos, organisaatiokulttuuri, työhyvinvointi, työn ilo, työyhteisö |
Kolme taikasanaa vuodelle 2012: MINÄ OLEN VASTUUSSAKeskiviikko 28.12.2011 - Petri Niskanen Minä olen vastuussa oman tekemiseni tuloksista, perhe- ja ystäväpiirini ilmapiiristä, työyhteisöni hyvinvoinnista, maamme ja tämän maailman huomisesta. Elämme muutoksessa ja myllerryksessä. Taloudellinen epävakaa maailmantilanne johtaa pelkoihin poliittisessa päätöksenteossa, elinkeinoelämän ja yritysten stragioissa ja investoinneissa, työyhteisöjen jokapäiväisessä toiminnassa, perheiden elämänsuunnittelussa ja yksittäisen ihmisen päässä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Petri Niskanen, työyhteisö, ilmapiiri, muutos, muutoksen hallinta, johtaminen, esimiestyö |
MuutoksestaMaanantai 27.6.2011 - Pauli Vuorio Hitaus muutoksiin sopeutumisessa on yleismaailmallinen ja yleisinhimillinen käyttäytymispiirre. Se ei ole minkään ammattiryhmän tai organisaatioportaan erityisominaisuus. |
27 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, muutos, muutosvastarinta, asenteet, tottumukset |
Mitä myynti voikaan opettaa?Keskiviikko 14.7.2010 - Pauli Vuorio Vanhan englannin sana "sell" on tiettävästi tarkoittanut antamista tai auttamista ja siihen liittyvää merkitystä. Nyt se tarkoittaa jopa pettämistä (rahasta). Suomessa asia on muuttunut vielä selvemmin – vai onko kyse siitä, että muutos on tapahtunut meillä nopeammin? |
5 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, vaikuttaminen, manipulointi, asenne, asennemuutos |
Uupumista voi ehkäistäTiistai 29.6.2010 klo 10.21 - Olli Linjala Täysin väärä luulo on se, että työuupumusta, pohjaan palamista ja masennukseen sairastumista ei voisi ennalta ehkäistä. Yhtä väärä on uskomus, että työ uuvuttaa, harvoin siitä on kysymys. |
1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, työuupumus, masennus, arvot, hyvinvointi, jaksaminen, asenne, myönteisyys, kielteisyys, ihmissuhteet, johtaminen, työyhteisö, avoimuus, luottamus, työelämän pelisäännöt, pysähtyminen, arvostus, oikeudenmukaisuus, elämänmuutos |
Kun raha loppuu, alkaa ajatteleminenKeskiviikko 26.5.2010 - Olli Linjala Onko välttämätöntä odottaa tappiin saakka, viimeiseen, josta ei ole paluuta? Haluaako yrittäjä altistaa yrityksensä tahallaan kriisiin? Uhanalaistaa henkilökuntansa työpaikat, saattaa heidät tukalaan talouteen, velkavankeuteen itsensä seuraksi? Ei tietenkään. Useimmiten muutoksen tarpeet tulevat ulkopuolelta. Asiakkaat säilyvät, tilaukset vaan hupenevat. Nyt on hyvä päivä ajatella, suunnitella yhdessä. Nostaa henkilökunnan oman arvon tuntoa ja työyhteisön arvostusta. Luoda pohja menestymiselle. |
8 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, työyhteisö, muutos, arvostus, rutiinit, kielteisyys, menestys, yhteisöllisyys |
Ilmaista mainetta ja markkinointiaMaanantai 17.5.2010 - Olli Linjala Hyvissä arkipäivän käytöstavoissa ei ole mitään kielteistä, loukkaavaa tai järjellä vastustettavaa. Ne parantavat työyhteisöjen ja paikkakunnan mainetta ilmapiiriä, estävät pohjaan palamista, auttavat jaksamaan, vähentävät koulu- ja työpaikkakiusaamista. Hyvistä käytöstavoista hyötyvät kaikki niin kotioloissa kuin työpaikoilla. Hyvillä tavoilla ja käytöksellä voidaan kohentaa kaupunki- ja kuntakuvaa, vähentää väki- ja ilkivaltaa. Miellyttävällä kohtelulla parannetaan huomattavasti myös palvelulaadun mielikuvaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, markkinointi, mielikuvat, palvelu, käytöstavat, asenne, asennemuutos |
Työhyvinvointi - vakavasti otettava haaste johtamiselleMaanantai 15.2.2010 klo 7.30 - Pirkko-Liisa Vesterinen Kiire, jatkuva muutos, ennakoimattomuus, kasvavan tehokkuuden vaatimukset, kehittyminen ja kehittäminen, inhimillisyyden häviäminen työstä, vapaa-ajan ja työn rajan hämärtyminen ovat lähes kaikille työelämässä oleville tuttuja asioita, jotka saattavat kuormittaa. Puhutaan ajan hallinnan, muutoksenhallinnan jopa elämän hallinnan keinojen oppimisesta, jotta työntekijä selviää masentumatta ja katkeamatta ennenaikaisesti työssä. |
1 kommentti . Avainsanat: Pirkko-Liisa Vesterinen, kiire, muutos, työelämä, työilmapiiri, työntekijä, työpaikka, työ, elämän hallinta, muutos, muutoksenhallinta, johto, johtaja, esimies |
Mikä on sinun tarinasi?Tiistai 2.2.2010 klo 16.55 - Lenita Lehtonen Vaikka äitini on riikinruotsalainen, hän ei puhunut minulle ja sisarelleni ruotsia, kun olimme pieniä. Tämä oli minun tarinani näihin päiviin asti. Kerroin sen yleensä sunnilleen heti, kun puhuin ruotsia uuden tuttavuuden kanssa. Samaa juttua kerroin monille muillekin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Lenita Lehtonen, itsetunto, asenne, tottumus, muutos |
Saa ihmiset kiinni tekemästä asioita oikeinTorstai 26.11.2009 - Juhani Töytäri Kun kerran on itsestään selvää, että aina on ensin ajatus, sitten toiminta ja vasta sitten tulokset, tuntuu vaikealta käsittää, että niin moni pyrkii parempiin saavutuksiin oivaltamatta ettei se voi onnistua kuin oman henkilökohtaisen muuttumisen kautta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juhani Töytäri, muutos, onnistuminen, menestys, kiittäminen, kehu |
Ainoa turvamme on terve käyttökate eli toiminnan tulos, jonka teet sinä itseMaanantai 18.5.2009 klo 8.00 - Olli Linjala Tulevaisuutemme on itse asiassa hyvin pienistä jutuista kiinni. Viisaat sanovat, että yksi euro lisää päivässä kotimaisen tuotteen tai työn hankkimiseen työllistäisi 20 000 suomalaista. Jokaisella omassa työyhteisössään on lukuisia mitättömän pieniä asioita, joilla nostamme toiminnan tulosta, eli lisäämme niitä euroja, joilla turvaamme työpaikkamme. |
8 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, toiminnan tulos, käyttökate, asennemuutos, huolellisuus, palvelu, asenne |