Suomalaisten medioiden toimittajia vaivaa krooninen negatiivisten uutisten manaaminen, manipulointi ja "kaikki on huonosti" -holismi.
Suomalaisten medioiden toimittajia vaivaa krooninen negatiivisten uutisten manaaminen, manipulointi ja "kaikki on huonosti" -holismi.
Lokakuussa rekisteröitiin 44 prosenttia enemmän trattoja yritysten maksuhäiriöinä. Velkojien jättämät konkurssihakemukset lisääntyivät 30 prosenttia ja yritysten itsensä jättämät hakemukset 69 prosenttia verrattuna viime vuoden lokakuuhun.
Näin lukee Kauppalehden etusivulla mustataustaisella pohjalla 24.marraskuuta 2008. Onko tämä uutinen? Kyseessä on hyvin tehty mainos tunnetuimmalta luottoluokittajalta. Ovatko mainoksen luvut totta? Kyllä varmaankin. Onko itse asia totta? Se riippuu siitä, mistä näkövinkkelistä asiaa katsoo.
Onkohan asiaan vaikuttanut dramaattisesti luottoluokituslaitosten kriteerien raju ja osittain oma-aloitteinen muutos noin vuoden sisällä. Toinen merkittävä asia on se, että perimistoimenpiteiden nopeutta on muutettu ja näin saatu aikaan taas kerran lukuja pyörittämällä haluttuja uutisia.
Kyseisessä mainoksessa ei ole mitään vikaa. Markkinointi-ihmiset ovat vain käyttäneet tilaisuutta hyväkseen. Kokonaan toinen asia on se, mitä jätetään kertomatta, jotta päästään mainoksen "faktoihin". Lisäksi on kyseenalaista, kuka tästä hyötyy pitkällä aikavälillä. Jossain se on raja luottoluokittajien vallallakin.
Oikea ongelma on vain se, että lehdet tekevät mustalle pohjalle tehtyjä toimituksellisia uutisia tämän tästä. Mikä maaninen into suomalaisella medialla on kieriskellä negatiivisessa uutisoinnissa kuin sika lannassa? Huippuna voidaan pitää printtitoimittajien kirjoittamia juttuja siitä, kuinka printtimedian lukijat ja käyttö vähenevät. Tunnelma on kuin Matin ja Tepon tuotannosta hieman karrikoiduin uusin sanoituksin. Kaikki kappaleet alkavat: "Kohta kuollaan…"
Samaisen Kauppalehden sivulla 17 on taas menestyjät-listaa, tällä kertaa Itä- Uusimaalta. Miksi se ei ole otsikoissa?
Sanotaan stop! Ollaan ostamatta negatiivisesti otsikoituja median tuotteita. Ainakin jos ne ovat lehtiä ja irtonumeroita. Muistetaan, että nämä eivät ole nostetta aiheuttaneet vaan päinvastoin. Kyllä nämä samat ihmiset kuitenkin osaavat yrittää ottaa tulevasta noususta kunnian itselleen.
Pauli Vuorio
Yle on kans yks pahimmista. Kun joulumyyjäisiä uutisoitiin niin piti uutisoida, ettei lama niihin vielä vaikuta ja toistaa sana lama kymmenesti