Naulaaminen, yksinkertaistako?Keskiviikko 20.5.2020 - Kari Vahtolammi Siitä on jo vuosia tai vuosikymmeniä, kun istuin työkalupakin kulmalla ja join maitoa lasipullosta. Mutustin voipaperista kääröstä esiinkuorittuja eväsleipia ja kysyin isältäni, että mikä tuossa naulaamisessa on niin vaikeaa. Siinähän vain lyödään nauloja puun sisään. Hän katseli ja vastasi. Ei naulaamisessa ole mitään vaikeaa. Otetaan vasara ja löydään naulaa ja joskus aina käytetään saattajaa apuna ettei puu kolhiinnu. Niinhän se on, naulaaminen ei ole vaikeaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työnteko, koulutus, kouluttautuminen, some, sosiaalinen media |
Ymmärtämisen vaikeusTorstai 9.8.2018 - Pauli Vuorio Luetusta muodostetaan joskus kaikki mutu tuntumalta ihan pelkän otsikon perusteella ja olettamuksella sekä arvauksilla.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ymmärtäminen, luetun ymmärtäminen, median lukutaito |
Some: Ei tekniikkaa vaan ajatustavan muutosKeskiviikko 1.6.2016 - Kari Vahtolammi Harva pohtii sitä, että ensimmäisistä blogikirjoituksista on jo yli 20 vuotta aikaa. Tai että nykymuotoista bloggaamista kommenteineen on harrastettu jo Open Diaryn viitoittamalla tiellä 16–17 vuotta. Eli vaikka sosiaalinen media terminä on uudehko, niin puitteet sille ovat olleet olemassa lähemmäs parikymmentä vuotta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, some, sosiaalinen media, blogi, viestintä |
Bloggaamisen lyhyt oppimääräTiistai 1.9.2015 - Kari Vahtolammi Yhä useammin sosiaainen media alkaa kuulumaan eri työntekijöiden työnkuvaan. Ja aika usein bloggaaminen on ensimmäinen työkalu sosiaaliseen mediaan tutustuttaessa. Bloggaaminen voi olla muutakin kuin pelkkää asioiden viestintää ja blogia voi hyödyntää muutenkin kuin vain kirjoitusten alustana. Mutta tällä kerralla käydään läpi vain lyhyt oppimäärä bloggaamisesta. Vaikkakin Katleena Kortesuo ehdottelee bloggaamiselle ammattitutkintoa, niin lyhyemmälläkin oppimäärällä pääsee liikeelle. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, bloggaus, blogi, sosiaalinen media, kirjoittaminen, viestintä |
Miten tarjoamalla vähemmän voit myydä enemmän?Keskiviikko 24.6.2015 - Anja Kadziolka Kun lapsi kasvaa ulos vaatteistaan tai leluistaan, ne siirretään syrjään uusien tieltä. Joskus ne eivät pääse nurkkaa pidemmälle. Varastoon, kierrätykseen tai kirpparille kaipaavat tavarat tuijottavat meitä syyttävästi nurkistaan, koska emme osaa luopua niistä. Kun yrittäjä kasvaa ulos palveluistaan, hän luo uusia. Ja kun opimme jotain uutta, voimme lisätä sen palveluvalikoimaan. Tarjoamme silti vielä vanhojakin palveluita, koska emme osaa luopua niistä. Palveluyritykselle kertyykin uusia palveluita samaa tahtia kuin lapsiperheellä tavaraa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, palvelujen markkinointi |
Palvelujen markkinointi - 5 tärkeää asiaaKeskiviikko 17.6.2015 - Anja Kadziolka Palvelujen markkinointi ei koskaan ole ollut helpompaa ja selkeämpää kuin nykyään. Jokainen markkinointia opiskellut tietää, että kyse on tuotteistuksesta, brändäyksestä ja henkilökohtaisesta myyntityöstä. Kysymyksistä: ”Miten tehdä näkymätön tuote näkyväksi?” ja ”Miten erottua kilpailussa?”. Viime viikolla muistelin erään yrittäjän kanssa, miten palvelujen markkinointi tehtiin ennen internetiä. Silloin ainoa keino markkinoida oli painetuissa medioissa. Maksettiin mainoksista paikallislehdissä. Graafikko suunnitteli ja painotalo painoi esitteet. Sitten pistettiin koko ystäväpiiri hommiin jakamaan esitteitä postilaatikkoihin. Vietiin julisteita ilmoitustauluille. (Miten paljon aikaa tähänkin käytettiin!?) |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, palvelujen markkinointi |
Työyhteisö, jossa kaikki rakastavat oppimistaTorstai 11.6.2015 - Aila Wallin Olin SITRAn organisoiman hankkeen päätösseminaarissa. Siellä rakennettiin uutta koulutusta yhteiskuntamme, ja osittain myös globaaliksi rakentumiseksi. Tavoitteena on koulu, jossa kaikki rakastavat oppimista. Mietin, mitä sovellettavaa ideoissa ja keskustelussa olisi työpaikoille. Digitalisaatio on yksi tulevaisuuden ja osittain jo tämänkin päivän ajureista - maapalloistumisen ja monimuotoistumisen lisäksi. Tämä on selvää ja sen mukanaan tuomia haasteita ja mahdollisuuksia tuodaan esiin joka tuutista, jopa kyllästymiseen saakka. Internetin ihmeellistä, intensiivistä ja innovatiivista maailmaa hehkutetaan siinä määrin, että heikompaa välillä hirvittää. |
1 kommentti . Avainsanat: Aila Wallin, koulutus, oppiminen, koulu, työyhteisö, globalisaatio, internet, sosiaalinen media, |
Instagram yrityksen markkinoinnissa - 5 vinkkiäKeskiviikko 3.6.2015 - Anja Kadziolka Instagram on kerännyt viime vuosina paljon uusia käyttäjiä. Myös moni yritys on lähtenyt mukaan jakamaan kuvia toiminnastaan. Instagram tarjoaakin yritykselle hyvän tilaisuuden rakentaa kuvallista tarinaa tekstinä kerrotun rinnalle. Ei ole vain klisee, että kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa. Kuvien käytöllä on markkinoinnissa, erityisesti somessa, suuri merkitys yrityksen imagon rakentamisessa. Kuvat lisäävät myös mielenkiintoa yrityksen muita sisältöjä kohtaan. Mieti itseäsi, katsotko mieluummin kuvia vai luetko tekstiä? Tai luetko mieluummin tekstiä, jonka yhteydessä on kuva? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, instagram, latergram |
LinkedIn yrityksen markkinoinnissa - 5 vinkkiäKeskiviikko 22.4.2015 - Anja Kadziolka Oletko ajatellut, että LinkedIn voisi olla yrityksellesi tärkein sosiaalisen median kanava? Se nähdään silti yhä usein rekrytointikanavana ja cv:n säilytyspaikkana. Lähes jokaisella on LinkedIn-profiili, mutta harvempi käy siellä säännöllisesti. Moniin kanaviin verrattuna LinkedIn voi tuntua tylsältä ja kuivakalta, koska se on ammatillinen verkostoitumispaikka, mutta se on silti tehokas kanava, jossa yrittäjä voi rakentaa verkostojaan ja markkinoida yritystään. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, LinkedIn, sosiaalinen media |
Saavuta kansainvälinen yrittäjyys internetin avullaTiistai 27.1.2015 - Saija Mahon Kansainvälinen yrittäjyys oli ennen suhteellisen rajoitettu käsite, ja melkeinpä ainoastaan mahdollista vain isoille organisaatioille ja yrityksille. Toimistot tuli olla kaikissa niissä maissa, joissa kauppaa haluttiin käydä, henkilökunnasta puhumattakaan, ja tottakai yksityinen suihkukone joka lennätti maiden välillä, oli ehdottomasti oltava. Tällä vuosisadalla asiat ovat kuitenkin onneksi hieman helpottuneet. Et tarvitse juuri muuta kuin yhteyden internettiin ja kansainvälinen kauppa voi alkaa! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Saija Mahon, yrittäjyys, yrittäminen, markkinointi, markkinointiviestintä, digitaalinen media, sosiaalinen media, internet |
Liidigeneroinnin menetelmiäMaanantai 26.1.2015 - Heikki Luoma Edesmennyt ja monen mielestä 1900-luvun yksi merkittävimmistä yritystoiminnan ajattelijoista Peter Drucker määritteli, että yritystoiminnan tarkoitus on saada asiakkaita. Jotkut ovat toista mieltä. He saattavat sanoa, että tarkoitus on tehdä voittoa ja perustelevat sen Suomen lakiin. Lisäksi yrityksen voitto kuuluu omistajille. Oli miten oli, yritys ei tuota voittoa, ellei se saa hankittua asiakkaita, mikä pakottaa jokaisen, pienestä yhden miehen ja tietokoneen yrityksestä isoon kansanväliseen korporaatioon hankkimaan asiakkaita voidakseen tuottaa voittoa, josta osan voi jakaa yrityksen omistajille. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakashankinta, liidien hankinta, liidigenerointi, sisällön tuottaminen, sosiaalinen media, uusasiakashankinta |
Näin lähdet Twitteriin - koulutusvideoKeskiviikko 21.1.2015 - Anja Kadziolka Twitter on mitä loistavin mahdollisuus yrittäjälle verkostoitua ja kasvattaa näkyvyyttä. Lisäksi se on hyvä kanava asiakaspalveluun ja asiakkaiden sitouttamiseen. Mutta mitä moni ei ota huomioon on se, että sosiaaliseen mediaan osallistuminen lisää näkyvyyttä myös hakukoneissa! Twitteriin osallistuminen nostaa näkyvyyttäsi myös hakukoneissa. Twitteristä saat itse yhtä paljon kuin annat: tietoa, näkyvyyttä, uusia tuttavuuksia… Verkko- ja palvelutoimialojen lisäksi myös kivijalkamyymälät hyötyvät Twitteristä. Sen lisäksi että Twitteristä voi saada kävijöitä omille verkkosivuilleen, sen avulla voi ajaa liikennettä myös myymälään! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, twitter, sosiaalinen media |
Yrittäjät ja kunnon myyntimiehet ovat kalalla silloin, kun kala on syönnillä. Facebook on oiva väline!Perjantai 26.9.2014 - Juha Ahola "Ole oikeassa paikassa oikeaan aikaan!" Se on hyvin sanottu. Itselläni on kertoa lukuisia tilanteita "työajan" ulkopuolelta, kun olen tehnyt kauppaa. Facebook on eräs väline. Iltaisin, joskus öisinkin, on erittäin hyvä tilanne keskustella tuttujen kanssa naamakirjassa. Monille FB on hyvä keino kommunikoida varsinkin, jos päivisin on hetkistä asiakas-, tai esimies- tai johtamistyön parissa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, työ, työaika, sosiaalinen media, |
Kohenna mediapeittoaTorstai 26.6.2014 - Pasi Rahikka By Chris Brogan Voisit olla oman alueesi reportteri, siinä teollisuudessa, jota suurimman osan ajastasi palvelet. Sen sijaan, että olet markkinoijana ja omistajana-joka-teeskentelee-markkinoijaa -roolissasi, voisit vallan mainiosti tehdä töitä laajemman medianäkyvyyden eteen. Ihan vain ajatuksena.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, media, mediapeitto, viestintä, reportteri |
Syntymäpäiväsi kiinnostaa minuaTorstai 10.4.2014 - Pasi Rahikka By Chris Brogan |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, asenne, sosiaalinen media, verkostoituminen, |
Ota vaikuttamisen kaava menestyksesi avuksiKeskiviikko 19.6.2013 - Pasi Rahikka Mielenkiintoisen sisällön tuottaminen ihmisille, joita se kiinnostaa on vaikeampaa, kuin koskaan aiemmin. Olen aivan satavarma, että halusit minun sanovan helpompaa. Tekniikka on helpompaa. Voin luoda sisältöjä iPhonelleni (tai Androidille) joka ei ollut edes kuviteltavissa vielä niinkin vähän aikaa sitten, kuin 2007. Ja tästä huolimatta, samalla kun teknologia kehittyy, meidän kulutustottumuksemmekin kehittyvät. Siinä miten ihmiset ovat kanssakäymisessä keskenään on merkittäviä muutoksia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, esiintyminen, esitys, uusimedia, sosiaalinen media |
Älä astu toimittajan varpaille!Lauantai 13.4.2013 - Pekka Siikala Teoriassa media pyrkii olemaan puolueeton. Ainakin se media, joka itseään puolueettomaksi väittää. Ikävä kyllä kyseessä on vain median itsensä elättämä kaunis kuva, jonka takaa paljastuu raadollinen todellisuus. Ihminen. |
1 kommentti . Avainsanat: Pekka Siikala, media, tiedonvälitys, puolueettomuus |
Sosiaalisen median kaksisuuntainen vuorovaikutus ja asiakkaan etuPerjantai 8.2.2013 - Juha Ahola Kuinka moni suomalainen yritys oli 5 vuotta sitten Facebookissa? Ei monikaan! Kuinka moni yritys on nyt Facebookissa? Varsin moni! Miksi yritykset ovat tulleet ja tulevat pian Facebookiin? No, tietysti siksi, että Facebookissa ovat myös asiakkaat ja lisäksi myös kilpailijat. On siis tärkeä olla näkyvillä siellä, missä asiakas on markkinointiviestinnän kohteena ja tekee ostopäätöksiä. Sosiaalinen media on asiakkaan etu! Miksi? Siksi, että asiakkaan on helppo äänestää jaloillaan niin hyvässä kuin pahassa (tai tässä tapauksessa hiirellään ja näppäimistöllään), mikä yritys tarjoaa heitä kiinnostavia tuotteita tai palveluita, mutta ennen kaikkea, mikä yritys tarjoaa Facebookissa lisäarvoa asiakkaille. Lisäarvo voi olla esim. etu tai alennus, blogipostaus, hintavertailu, uutinen, testi-/näytetuote, kysely, arvonta, linkitys taikka pikaopas. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, yritysjohtaminen, sosiaalinen media |
Media syvän muutoksen kourissaTorstai 1.9.2011 - Heikki Ikonen Lehdistö kamppailee laskevien levikkien kanssa. Se hakee apua digitaalisesta mediasta, jossa yhden liiketoimintamallin sijaan lehdistöllä on jo nyt vähintään kolme vaihtoehtoa siirtyä digitaalisen mediaan: verkkolehti, ladattava lehti ja henkilökohtainen lehti, erittelee tutkija Ari Hakkarainen talouslehti Piksussa. |
4 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, media, lehdistö, verkkolehti, uusmedia, journalismi |
News of the WorldPerjantai 5.8.2011 - Kari Uoti Median tehtävänä on vahtia vallankäyttäjää, toimia demokratian unilukkarina, tuoda julkisuuteen tietoja, joilla ihmiset voivat muodostaa käsityksensä kenelle vallan maassa luovuttaa. Medialla on tärkeä tehtävä demokratiassa. Media on toisaalta myös businesta, sen tehtävänä on tehdä rahaa omistajilleen, tehdä uutisia, jotka kiinnostavat, joilla ihmiset saadaan avaamaan kukkaronsa median omistajien iloksi. |
3 kommenttia . Avainsanat: kari uoti, media, julkisuus, uskottavuus, News of The World, viranomainen |