Blogin arkisto

Ostanko Google-mainontaa paketti- vai palveluhinnoittelulla?

Share |

Keskiviikko 26.11.2008 klo 12.00 - Jukka Hankaniemi


Googlen AdWords-sponsorilinkkien jälleenmyynnissä käytetään yleisesti kahta hinnoittelutapaa; paketti- ja palveluhinnoittelu. Hinnoittelumalli ei yksistään kerro kampanjoinnin laadusta - kummallakin tyylillä voi tehdä tuottavaa hakukonemainontaa, mutta molemmissa on omat luonteenpiirteensä.

Googlessa jokainen hakusana on hinnoiteltu erikseen ja yhden klikkauksen (käynti) teoreettinen lähtöhinta on 1 sentti. Käytännössä yksittäisen sanan klikkihinta määräytyy monen asian yhteisvaikutuksesta - tärkeimpinä vaikuttimina ovat sivuston relevanttius mainostettavalle sanalle sekä kilpailu. Mitä enemmän mainostajia on yksittäiselle sanalle, sen korkeammaksi hinta muodostuu huutokaupan myötä. Google.fi-etusivun mainospaikkojen klikkaushinta on tällä hetkellä vähän kilpailuilla sanoilla noin 0.05-0.5 euroa ja kilpailuimmille termeille noin 0.5-5 euroa. Kustannus syntyy vain mainosta klikanneista, sivustolle siirtyneistä kävijöistä.

Pakettihinnoittelu

Pakettihinnoittelussa jälleenmyyjä ei erittele eri sanoille omia kustannuksiaan vaan asiakkaalle jokainen käynti on saman arvoinen, hakusanasta riippumatta. Pakettihinta sisältää kaikki AdWords-kampanjaan liittyvät kulut, eikä sen päälle lasketa erillisiä kuukausi- tai aloitusmaksuja. Myös muutokset (hakusanat, mainostekstit) ja kampanjoinnin seuranta (sijainti, optimointi) kuuluvat perinteisesti pakettihintaan.

Esimerkki:

  • 5000 käyntiä - 3000 euroa
  • asiakkaan toimialaan liittyvät hakusanat (sovitaan erikseen)
  • muutokset kampanjaan maksuttomia
  • kampanjasuunnittelu sisältyy hintaan

Pakettihintaisen kampanjan kate määräytyy jälleenmyyjän hakukoneelle maksaman ja asiakkaalta veloitettavan kustannuksen erotuksesta. Mitä halvemmalla jälleenmyyjä toteuttaa kampanjan, sitä suurempi on kate. Tästä johtuen jälleenmyyjän on edullista aktiivisesti seurata ja optimoida kampanjaa, joka on tehokkaassa Google-mainonnassa välttämätöntä.

Toisaalta epärehellisen jälleenmyyjän kiusauksena on tuottaa liikennettä edullisilla, mutta epärelevanteilla sanoilla voiton maksimoimiseksi. Siksi mainonnasta on aina vaadittava tarpeeksi tiheä raportointi, jolla asiakas voi seurata millä sanoilla liikennettä kertyy ja kuinka paljon. Kaikilla Google-jälleenmyyjillä on mahdollisuus ajastaa maksuton raportointi, joten vaadi se!

Palveluhinnoittelu

Palveluhinnoittelussa jälleenmyyjä laskuttaa käynnit "läpilaskutuksena", eli asiakas maksaa yksittäisistä klikkauksista saman hinnan, minkä Google veloittaa jälleenmyyjältä. Tavoitteeksi voidaan sopia kävijämäärä, mutta yleisempi tapa on käyttää kuukausittaista tai vuosittaista budjettia, joka varataan käytettäväksi Googlen veloittamiin kustannuksiin mainonnasta. Jälleenmyyjä laskuttaa kampanjan tuotantoon ja ylläpitoon liittyvät toimet erikseen ja tilinhallinnasta veloitetaan joko kiinteähintainen kuukausimaksu tai budjetin suuruuteen sidottu komissio.

Esimerkki:

  • sopimuskausi: 12 kuukautta
  • mainosbudjetti: 500 euroa/kk
  • kampanjan suunnittelu: 600 euroa (sisältää 5 mainosryhmää, 100 hakusanaa)
  • tilinhallinta: 100 euroa/kk (sis. raportointi, kampanjan tilan tarkkailu)
  • muutostyöt/kampanjan optimointi: 75 euroa/h

Palveluhintaisessa Google-mainonnassa jälleenmyyjän kate muodostuu nimensä mukaisesti ainoastaan palvelumaksuista. Toisaalta jos kampanja vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja muutostöitä, voivat ylläpidolliset kulut nousta mainosbudjettiin nähden kohtuuttomiksi.

Palveluhinnoittelu sopiikin parhaiten pitkäkestoiseen mainontaan, jossa liikennettä kertyy paljon. Riskinä on tehoton mainonta - jälleenmyyjä ei hyödy jatkuvasta kampanjoinnin seurannasta samaan tapaan kuin pakettihinnoittelussa. Tästä syystä kannattaa huolehtia, että kampanjan aktiivinen seuranta ja perusylläpito sisältyvät kuukausimaksuihin.

Kumpi hinnoittelumalli sopii minulle?

Kumpaakin mallia voidaan soveltaa eri tilanteissa tehokkaasti. Hinnoittelumallia suurempi merkitys Google-mainonnassa onkin sen tunnuslukemilla. Siksi kummassakin tyylissä on tärkeää seurata kampanjoinnin kokonaiskustannuksia ja heijastaa ne saavutettuihin hyötyihin.

Vaadi aina mainonnan toteuttajaltasi raportointi ja mahdollisuus kävijäseurantaan. Google tarjoaa maksuttoman Analytics-kävijäseurantaohjelman, mutta myös puhtaasti kolmannen osapuolen seurantaohjelmat ovat suositeltavia. Ammattitaitoisen jälleenmyyjän opastuksella pystyt helposti seuraamaan kuinka mainonnan kautta tavoitettu liikenne käyttäytyy sivustolla ja tekee haluttuja toimia.

Valitse ammattitaitoinen toimija

Google-mainontaa jälleenmyy Suomessa tänä päivänä hyvinkin sekalainen seurakunta, johon liittyvät paitsi alaan erikoistuneet toimistot, myös mainos- ja mediatoimistot, kotisivupalveluja tarjoavat yritykset sekä erilaiset hakemistoyritykset. Google-mainonnan kilpailuttaminen kannattaa, mutta hinta ei ole ainut oikea mittari. Jälleenmyyjiltä kannattaa vaatia referenssejä oman alan yrityksistä, selvittää tarkkaan palvelun sisältö ja sen kokonaiskustannukset.

Tärkeintä on, että jälleenmyyjällä ja asiakkaalla on selkeä kuva yhteisistä tavoitteista Google-mainonnassa, hinnoittelumallista riippumatta.

Jukka Hankaniemi
Blowback web-design

 

Avainsanat: Jukka Hankaniemi, hakukonemainonta, hakusanamainonta, Google-mainonta, Google AdWords, mainos, mainonta, markkinointi, hakukone


Kommentit

27.11.2008 16.34  Googlemainonnasta on paljon keskustelua

Joskus kuulee jonkun sanovan, että google myyjät on ihan huijareita kun kampanjan voi ostaa googlelta itsekin. Vähän sama kuin tekis itse mainoksensa peruskoulupohjalta ?

27.11.2008 20.48  Meitä on moneksi

Joo, ja nettisivutkin tekee siskon poika muutamalla kymmenellä eurolla...

2.12.2008 11.00  Marko Hasa

Google-mainonta on helppo käynnistää itse, mutta mainonta muuttuu omissa käsissä nopeasti kalliiksi ja tehottomaksi, jos ja kun ei ymmärretä tämän mainontamuodon ominaisuuksia. Olen nähnyt lukemattomia itse tehtyjä kampanjoita, joissa kustannukset ovat karanneet käsistä heti alussa eikä ole edes tiedetty, mistä se johtuu. Tällaisista kokemuksista vedetään lisäksi helposti johtopäätös, että Google-mainonta on kallista vaikka asia on juuri päinvastoin.
Itse kirjoitetun Google-mainoksenkin muuten ammattilainen tunnistaa melko helposti.

Ymmärrän täysin yrittäjiä, jotka haluavat tehdä tämän(kin) itse. Vilpitön ja voittoa tavoittelematon ohjeeni kuitenkin on, että perehdy huolellisesti itse mainostusohjelmaan tai jätä se kokonaan asiantuntijalle.

3.12.2008 9.17  Kerran oppiminenkaan ei aina auta

Mainosohjemaan perehtyminenkään ei välttämättä auta ilman lähes kokoaikaista seurantaa, sillä Googllen järjestelmä kehitittyy ja muokkautuu koko ajan sekä tilanne mainoshuutokaupassa myös muuttu kokoajan. Jos hakusanoina on sanoja, jotka eivät vastaa täydellisesti sisältöä, kampanjaa täytynee koko ajan "tehdä".

3.12.2008 11.45  Salomon

Kun osaa tehdä ja muutoin omaa tarpeeksi hyvän asiantuntemuksen kannattaa tehdä itse jos on tarpeeksi iso kampanja

11.3.2009 17.36  Osta vain tulosta

Osta klikkauksia !

14.4.2011 15.47  Paatunut yrittäjä

Oisko aika alkaa rohkeesti myymään CPA hinnoittelulla. Eli markkinoijalle kilahtaa euroja vasta joko yhteydenotosta tai ostotapahtumasta kotisivuilla! Muuten hommassa ei oo mitään eroa perinteisiin medioihin!

14.4.2011 16.39  Niin

Markkinat ja asikkaiden ostotietous ovat muuten asiassa muuttuneet aika paljon lyhyessä ajassa. Vaikka suurin osa onkin aika ulkona.

Eurojen mittaus aika iso luottamuskysymys. Mainontaa tehdään myös muiden asioiden takia, kuin suoran heti mulle eurot tänne takia.
Esim. rekrytoinnisssa tunnettavuudella on jokin merkitys.

19.9.2011 14.54  Google-mainonta

Niin sanottujen klikkipakettien myyjät ovat vieneet uskottavuutta koko toimialalta. Onneksi näiden pakettien ostaminen on käsittääkseni vähentynyt viime aikoina kun asiakkaiden tietotaito on tämän osalta kasvanut. Ongelmana klikkipaketeissa on, että palveluntarjoaja tekee voittonsa klikkauksista. Jos asiakas maksaa esim. keskimäärin klikistä 0,6 ?, ei palveluntarjoajan kannata näyttää Google AdWords-mainosta sellaisella hakusanalla, joka hinta on esim. 0,9 ?. Huomattavasti reilumpi ja asiakkaan kannalta läpinäkyvämpi tapa on erottaa tehdyn työn osuus itse Google-budjetista. Toinen asia on itse Google-tili ja sen omistus - Google AdWords-tilin pitäisi aina olla asiakkaan omassa hallussa ja omistuksessa.

19.9.2011 14.59  Tämmöstäkin

Tämäkin on vielä alkeistietoa tai vanhaa asiasta. Google paketteja ja facebook paketteja myydään näytöillä, ja klikkauksia pyritään jopa palveluntarjoajan hinnoittelussa ja todellisuudessakin jopa välttämään. Näin lähes kaikki on katetta kun palveluntarjoaja ostaa klikeillä, mutta pyrkii saamaan ne minimiin. Kaikkki hyvin , kate hyvin, mutta asiakkaan etu ja hyöty on täydessä ristiriidassa.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini