Blogin arkisto

Rookie-tason munaus mainonnassa jättää kertomatta...

Perjantai 22.11.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTein vastikään rekrymainoksen A4:lle copy-paste-menetelmällä kotisivuiltamme. Asettelin muutaman kuvan vielä houkuttimeksi, ja mainos oli valmis. Siitä tuli ihan ok:n näköinen.

Eilen vaimoni katsoi kyseistä rekrymainosta vänkärin paikalla autossa, ja vilkaisin itse sitä noin sekunnin ajan. Oivalsin samantien, että mainoshan on aivan luokattoman tasoinen yhdestä syystä. Selvästi markkinointiviestinnän alkeet olivat unohtuneet mainosta tehdessä.

Markkinointiviestinnässä ei nimittäin riitä, että viestistä (mainoksesta) selviää, MITÄ viestii, vaan aivan keskeisessä roolissa on myös, KUKA viestii.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, rekrytointi, markkinointi, markkinointiviestintä, mainostaminen, case

Sukupuolia stereotypisoiva mainos on vahingollinen lapsille

Keskiviikko 28.11.2012 - Taru Jousia

tarujousia.jpgMainokset heijastelevat aina oman aikansa kulttuuria. Niiden on osuttava maaliin eikä tolppaan. Elämme aikakautta, jolloin ihmisten tietoisuus monista asioista on kasvanut varsin nopeasti – näin on käynyt myös yksilönvapauden ja sukupuoleen kasvattamisen kanssa. Mainostajan voi olla näin ollen vaikea pysyä vauhdissa mukana ja kantaa omaa osuuttaan kulttuurisesta muutoksesta.

Tiukkoja malleja siitä, miten ollaan tyttöjä ja poikia on alettu kyseenalaistaa enenevissä määrin. Yhä harvemmin kuulee lauseita "pojat eivät itke" tai "tytöt eivät pelaa jääkiekkoa". Itkeminen on ihmisen perusoikeus sukupuolesta riippumatta. Harrastukset ovat kaikkien harrastuksia eivätkä sukupuolen mukaan vain osalle kansaa oikeutettuja.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Taru Jousia, perhe, mainos, stereotypiat, rooli, sukupuolirooli

Markkinointiguru Sam Vanni

Keskiviikko 9.3.2011 klo 16.58 - Samuel Hovi

Tarinan mukaan suosikkitaiteilijani Rafael Wardin oppi-isä Sam Vanni antoi tärkeimmäksi evästykseksi nuorelle lahjakkuudelle elämänohjeen "Tee sitä, mitä muut eivät tee". Tämä nerokkaan yksinkertainen lausahdus on paras markkinointiviisaus, mitä olen ikinä kuullut.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Samuel Hovi, Sam Vanni, markkinointi, markkinointiguru, mainonta, mainostoimisto, markkinointiviestintä, markkinat, viestintä, mainostaja, mainos, myynti, yritys, menestys

Nettikeskustelijan sielun saa parilla eurolla

Torstai 19.8.2010 klo 9.35 - Paavo Vasala

Pitkään Eniron keskustelupalstana toiminut Suomi24 on siirtynyt tanskalaisen aikakauslehtitalo Allerin omistukseen. Nyt tiedämme, mikä on suomalaisen nettikeskustelijan rahallinen arvo. Se on reilu kaksi euroa per sielu.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Paavo Vasala, sosiaalinen media, nettikeskustelu, mainosarvo, yritysviestintä, digitaalinen media, perinteinen media, viestintäkanava

USA harkitsee uutistaloille valtion tukea ja tekijänoikeuslakien tiukentamista

Torstai 3.12.2009 klo 8.00 - www.mediaviikko.fi

Yhdysvaltain liittovaltion kauppakomissio harkitsee valtion tuen käynnistämistä uutisyhtiöille. Mainostulot laskevat yhä rajusti.

Internetin tuhotessa vuosisatoja vanhan liiketoimintamallin uutisia tuottavat yhtiöt ovat ajautuneet syviin talousvaikeuksiin ja niiden toimintaa uhkaa lopettaminen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tekijänoikeuslaki, lait, uutistalot, mainostulot

Ostanko Google-mainontaa paketti- vai palveluhinnoittelulla?

Keskiviikko 26.11.2008 klo 12.00 - Jukka Hankaniemi

Googlen AdWords-sponsorilinkkien jälleenmyynnissä käytetään yleisesti kahta hinnoittelutapaa; paketti- ja palveluhinnoittelu. Hinnoittelumalli ei yksistään kerro kampanjoinnin laadusta - kummallakin tyylillä voi tehdä tuottavaa hakukonemainontaa, mutta molemmissa on omat luonteenpiirteensä.

Lue lisää »

10 kommenttia . Avainsanat: Jukka Hankaniemi, hakukonemainonta, hakusanamainonta, Google-mainonta, Google AdWords, mainos, mainonta, markkinointi, hakukone