Blogin arkisto

Markkinointiguru Sam Vanni

Share |

Keskiviikko 9.3.2011 klo 16.58 - Samuel Hovi


Tarinan mukaan suosikkitaiteilijani Rafael Wardin oppi-isä Sam Vanni antoi tärkeimmäksi evästykseksi nuorelle lahjakkuudelle elämänohjeen "Tee sitä, mitä muut eivät tee". Tämä nerokkaan yksinkertainen lausahdus on paras markkinointiviisaus, mitä olen ikinä kuullut.

Kuluttaja vastaanottaa tutkimuksen mukaan 2000 markkinointiviestiä päivässä, yrityspäättäjä vielä hieman enemmän. Skaalan asteikolta löytyy kaikkea myyntipuhelusta leffatähden pitämien Leviksien kautta naapuripitserian ständiin. Moniko näistä jäi mieleen, kuinka moni johti ostopäätökseen?

Jari Sarasvuon määritelmä huomiotaloudesta on luonnollinen jatkumo erilaisten asioiden tekemiselle. Mikäpä voisi olla parempi tapa herättää huomiota kuin tekemällä asiat eri tavalla, olemalla erilainen? Kun ensimmäiset tummaihoiset saapuivat Suomeen, he herättivät valtavasti huomiota olemalla huutomerkkejä pilkkujen ja pisteiden joukossa. Onko markkinointisi huutomerkki?

Ammenna musiikista eväitä markkinointiin. Selvitä, mikä on ollut milloinkin suosittua musiikkia ja miksi. AC/DC on eräs maailman myydyimmistä artisteista sen vuoksi, että se on ollut erilainen 70-luvulta tähän päivään saakka. Sillä on yksinkertaista musiikkia, yksinkertainen ydinviesti, jonka se vie perille vuosikymmenestä toiseen: "Bailaa aamuun saakka!" Varmista, että markkinointisi vie viestisi perille.

Unohda näkyvyys. Itse asiassa, unohda kaikki, mitä olet luullut tietäväsi markkinoinnista tai mitä 1930-luvulle jäänyt mainostoimistosi on sinulle syöttänyt ja seuraa kehittämääni kolmen askeleen ohjelmaa, jolla saat konkreettisia tuloksia.

  1. Mieti, mitä erilaista haluat sanoa.
  2. Sanomisen sijaan huuda se!
  3. Toista, kunnes menestyt.

Uskon vakaasti, että nämä portaat toimivat markkinoinnissa. Mikäli eivät, kokeile jotain muuta. Thomas Alva Edison kertoi hehkulampun kehityksestä, ettei hän epäonnistunut kertaakaan, vaan keksi 2000 tapaa, miten hehkulamppu ei syty.

Samuel Hovi

Avainsanat: Samuel Hovi, Sam Vanni, markkinointi, markkinointiguru, mainonta, mainostoimisto, markkinointiviestintä, markkinat, viestintä, mainostaja, mainos, myynti, yritys, menestys


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini