Sukupuolia stereotypisoiva mainos on vahingollinen lapsilleKeskiviikko 28.11.2012 - Taru Jousia Mainokset heijastelevat aina oman aikansa kulttuuria. Niiden on osuttava maaliin eikä tolppaan. Elämme aikakautta, jolloin ihmisten tietoisuus monista asioista on kasvanut varsin nopeasti – näin on käynyt myös yksilönvapauden ja sukupuoleen kasvattamisen kanssa. Mainostajan voi olla näin ollen vaikea pysyä vauhdissa mukana ja kantaa omaa osuuttaan kulttuurisesta muutoksesta. Tiukkoja malleja siitä, miten ollaan tyttöjä ja poikia on alettu kyseenalaistaa enenevissä määrin. Yhä harvemmin kuulee lauseita "pojat eivät itke" tai "tytöt eivät pelaa jääkiekkoa". Itkeminen on ihmisen perusoikeus sukupuolesta riippumatta. Harrastukset ovat kaikkien harrastuksia eivätkä sukupuolen mukaan vain osalle kansaa oikeutettuja. |
3 kommenttia . Avainsanat: Taru Jousia, perhe, mainos, stereotypiat, rooli, sukupuolirooli |
Stereotyypitöntä kasvatustaKeskiviikko 13.5.2009 klo 8.00 - Riikka M. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2008 Suomessa syntyi 59 530 lasta, mikä oli 801 lasta enemmän kuin edellisenä vuonna. Saas nähdä mitä vuosi 2009 tuo tulleessaan, kun minä itsekin kannan korteni kekoon, ja tuttavapiirissäni tiedän tällä hetkellä olevan 10 ihmistä, jotka odottavat tai ovat juuri saaneet lapsen. |
3 kommenttia . Avainsanat: Stereotyyppi, kasvatus, syntyvyys, vauva, sukupuolisensitiivisyys, arvot, sukupuoliroolit |