Blogin arkisto

Rookie-tason munaus mainonnassa jättää kertomatta...

Share |

Perjantai 22.11.2013 - Juha Ahola


juhaahola.jpgTein vastikään rekrymainoksen A4:lle copy-paste-menetelmällä kotisivuiltamme. Asettelin muutaman kuvan vielä houkuttimeksi, ja mainos oli valmis. Siitä tuli ihan ok:n näköinen.

Eilen vaimoni katsoi kyseistä rekrymainosta vänkärin paikalla autossa, ja vilkaisin itse sitä noin sekunnin ajan. Oivalsin samantien, että mainoshan on aivan luokattoman tasoinen yhdestä syystä. Selvästi markkinointiviestinnän alkeet olivat unohtuneet mainosta tehdessä.

Markkinointiviestinnässä ei nimittäin riitä, että viestistä (mainoksesta) selviää, MITÄ viestii, vaan aivan keskeisessä roolissa on myös, KUKA viestii. Ajatellaanpa vaikka Gigantin mainoksia televisiossa. Kuka meistä muistaa, mitä he viestivät tarkalleen ottaen? KUKA, MITÄ – Gigangista saa kodinkoneita ym. edullisesti. Totta kai 32-tuumaisen taulu-tv:n myyminen 188 eurolla on voimakas houkutin ja nostaa kävijämäärää kivijalka- ja verkkokaupassa, mutta päätarkoitus Gigantilla on aivopestä mahdollisimman suurta kohderyhmää viestillä: "Gigantti, se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa." Ostakaa meiltä, kun ostohalu tai tarve syntyy.

Oleellista on se, että silloin, kun prospektin päähän jysähtää ajatus, että tarvitsemme kodinkoneen, niin silloin menemme Giganttiin (verkko- tai kivijalkakauppaan). Tästä voidaan tehdä johtopäätös, että markkinointi tarkoittaa markkinoiden luomista ja kasvattamista (mahdollisimman moni tietää idean). Tietty määrä, esimerkiksi 0,5 prosenttia reagoi viestintään menemällä nettisivuille heti viestin nähtyään, mutta varsin moni sivuuttaa asian paneutumatta siihen tarkemmin, mutta osa hylkää idean. Mitä useampi ihminen hylkää idean, sitä suurempi markkina on. Toisto – toisto – toisto. Ja ajatus kypsyy, jolloin useat alunperin ja useammin idean kieltäneet tulevat vielä asiakkaiksi.

Mietipä huviksesi, kuinka moni 50–60-vuotias kielsi jyrkästi idean kännykän käyttöönotosta noin 15 vuotta sitten, mutta tänä päivänä käyttää kännykkää, ellei ole aivan super-anarkisti ja vastarannan kiisti. Toisekseen samasta kohderyhmästä Facebookin käyttäjämäärä kasvaa koko ajan. 5 vuotta sitten Facebook oli meidän "nuorempien" juttu, mutta kyllä vanhemmistamme varsin moni on myös käyttäjänä tänä päivänä.

Palataanpa ladulle. Minkä karmean mokan minä tein? Mainoksesta ei selvinnyt selkeästi, KUKA viestii. Logomme oli mainoksen ylälaidassa, mutta missään kohtaa ei lukenut kissan kokoisilla kirjaimille HELPMAX SIIVOUS- JA KOTIHOITOPALVELUT, eikä edes www.helpmax.fi tai www.facebook.com/Helpmax. Voinko olettaa, että ihmiset tunnistavat logomme?

Mikä ongelma tässä on? Jos kyseinen mainos on vaikkapa kaupan seinässä, minimaalisen harva ihminen pysähtyy mainosta lukemaan rivi riviltä. Suurin osa, joka edes mahdollisesti sen huomaa, antaa kyseiselle mainokselle huomiota alle sekunnin. Näin ollen alle sekunnin silmäyksellä pitäisi kumauttaa ohikulkijan alitajuntaan tieto, KUKA viestii.

Jälkiviisaana oivallan virheeni johtuvan pääosin siitä, että tein tuon copy-pasten. Kotisivuillamme on selvää, kuka viestii, kun logot ja nimet ovat koko ajan esillä ja samalla voi laittaa asiasanoista linkitykset, jotka eivät valitettavasti toimi printtimainoksessa. Esimerkiksi "Täytä hakemus tästä" toimii netissä, mutta printissä asia pitää esittää tyyliin: "Täytä hakemus osoitteessa www.HELPMAX.fi."

Hyvä ohje mainoksen tarkistukseen on sellainen, että vilauttaa mainosta jollekulle 1–2 sekunnin ajan ja kysyy, mitä jäi mieleen. Jos KUKA ja toivon mukaan myös MITÄ selviää, niin viesti voi olla toimiva. Kalevan työpaikkailmoituksissa nämä asiat tulevat aina esille isoin kirjaimin. Vaikkapa seuraavasti: SALE hakee KASSATYÖNTEKIJÖITÄ (ja perään tulee pienellä tekstillä kiinnostuneille lisätietoa).

En ole vielä niin toipunut tästä sössimisestä, niin en kehtaa laittaa liitettä tähän, mutta tässä vaiheessa toipumista uskallan kuitenkin myöntää, että susi mikä susi, mutta tästä voi oppia. Näin sitä haksahtaa välillä sivuraiteille.

Onko sinulla vastaavia kokemuksia?

Tee selväksi markkinointiviestinässä, kuka viestii.

Juha Ahola

vauhtipyora.fi

Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, rekrytointi, markkinointi, markkinointiviestintä, mainostaminen, case


Kommentit

22.11.2013 9.02  Kalevi

Tein itse, säästin.

22.11.2013 10.41  AP

Heh heh

5.11.2023 15.05  Meiju

Kiitos Juha kirjoituksestasi, jaat siinä hyviä ajatuksia kuinka viimeistelytyöt mainoksiin on tehtävä huolella. Muistan muuten hyvin juuri tuon, kuinka isoisäni vastusti tosi paljon kännykän käyttöä ja nykyään käyttää sitä ihan muina miehinä. Kiitos muistutuksesta aina ollaan tarkkoja kuka viestii.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini