Myyntityössä ihminen punnitaanMaanantai 29.8.2011 - Pauli Vuorio Ennakkoluulo myyjästä löyhämoraalisena pysyy yllättävän tiukassa ainakin mielikuvissa. Asiaa tuntemattomien mielissä yleistykset yksittäistapauksien kautta kärjistyvät kun puhutaan myyntityöstä. Todellisuudessa ei liene kovin montaa ammattia, jossa punnitaan ihmistä niin paljon kuin myynnissä.
|
Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntityö, ennakkoluulot, myyjä, mielikuvat, asiakaspalvelu |
|
1.4.2009 16.20
Pauli Vuorio
Jaa.Ei kuka tahansa voikaan myyjäksi ryhtyä. Ainakaan tuosta vain. Tarkoitus viime kaneetilla kehottaa myymään ajattelin, että jokainen voi kuitenkin myydä ja myykin jotain: mielipiteitään, ajatuksiaan, asennettaan.... Eli olipa tehtävä tai elämä lähes millainen vaan myymme jotain aina silloin kun pyrimme muuttamaan toisten mielipidettä, perustelemaan omaa mielipidettä jne... |
1.4.2009 16.32
Kokeiltu on
Yksi konsulttimaailman guru, Timo Rope, sanoi eräässä tilaisuudessa, että kunnon myyjää vie eteenpäin nimenomaan rahanhimo. Ilman sitä ei kenenkään kannata haaveilla menestymisestä myyntityössä. |
1.4.2009 16.37
XXX
Myyjät on koneita. Mieti nyt jotain lehtimyyjää vaikka. Illat pitkät veivataan numeroo ja kuunnellaan eitä. Sitkee pitää olla että semmosta jaksaa tehä. |
1.4.2009 18.17
Laskin
Työssään taitava myyjä kyllä tietää, että tietty prosentti pitää saada eitä, että tulee niitä kylliäkin. |
2.4.2009 9.21
AVV:n Ä
Myyjän työssä pääsee kokemaan ihania onnistumisen hetkiä. Yksi mainio hetki minulla oli kun asiakas sanoi minulle: Olet sinä sitten hyvä myyjä kun olen jo monta kertaa lopettanut ostamisen, mutta aina vaan otan lisää. |
2.4.2009 10.19
Petro
Hmm no hyvä itsetunto ja sitkeä asenne ovat yksiä myyjän tärkeimmistä ominaisuuksista. Jos niitä ei ole niin on aika vaikea nähdä myyntityön sopivan henkilölle. |
4.4.2009 0.37
hakemisto
"Todellinen ihmisyyden mittari on se, miten kohtelemme sitä ihmistä, josta ei voi hyötyä yhtään mitään". |
22.4.2009 23.35
Nina Purmonen
"Todellinen ihmisyyden mittari on se, miten kohtelemme sitä ihmistä, josta ei voi hyötyä yhtään mitään". Tämä pitää paikkansa, on kuitenkin hyvä vielä korostaa, että se, jonka kanssa ensivaikutelmalta saatamme kuvitella ettei kauppaa voi syntyä, saattaa ollakin henkilö, jonka kanssa iso kauppa syntyy, kun jaksamme vähän nähdä vaivaa. Myyjän yksi tärkeimmistä ominaisuuksista onkin mielestäni olla pääosin ennakkoluuloton tai pyrkiä palvelemaan asiakkaita ennakkoluulottomasti. Olen samaa mieltä Vuorion kanssa siitä, että myyntityötä on turha tehdä vain rahan tähden. Jos motivaationa on myyjällä pelkkä raha, se saattaa mielestäni itse asiassa johtaa jopa parhaiden asiakkaiden menettämiseen. Näin ollen sydän tulisi olla mukana työssä ja erityisesti myyntityössä korostuukin mielestäni sisäisen yrittäjyyden tärkeys. |
29.8.2011 15.55
Kari Kuronen
Myyjien ammattitaidoista puhuen pitää 20/80 %:n sääntö paikkansa. Eli 20 % myyjistä on ammattilaisia ja 80 % tavalla tai toisella harjoittelijoita. Tämäpä taitaa pitää paikkansa muissakin ammattikunnissa. |
29.8.2011 16.13
Pauli Vuorio
Olen samaa mieltä. |
Niin, itse olen vähän eri mieltä kirjoittajan kanssa: siis ei kuka tahansa voi ryhtyä myyjäksi.
Sehän on ihan täysin asennekysymys ja oikeastaan myös mielikuvakysymys: lukija itse määrittelee mikä myyjä oikeastaan hänelle on ja mitä myynti tarkoittaa. Jos mielikuva on väärä, mutta sen pohjalta tehdään päätöksiä niin onnistuminen on sattumasta kiinni.
Jos ajattelet että ruuanlaitto on typerää hommaa, on aika helppo olla kiinnostumatta ja jos et ole kovin kiinnostunut, niin tuskin sinulla on kovin suuria haluja olla siinä edes hyvä...