Mitäs se myynti oikein onkaan?Maanantai 10.10.2011 - Pauli Vuorio Myynti on monestikin aggressiivista ahkeruutta vaativa asia. Ahkera, aktiivinen myyjä päihittää vähemmän ahkeran, elleivät myyntitaito tai muut ominaisuudet eroa järisyttävällä tavalla. Kun määrää on tarpeeksi, saadaan samalla harjoitteita, toistoja, jotka tuovat kokemusta ja rutiineja selkäytimeen. Myynti on asennelaji. Kun on rakentava asenne ahkeruuteen ja oman työn arvostamiseen, tuloshakuinen pääsee jo hyvään alkuun ja usein paljon pitemmällekin. Myynti ei siis ole raketti- tai tähtitiedettä, aivan kuten monet huippumyyjät ja kouluttajat ovatkin jo todenneet. Merkittävää on kuitenkin se, että pitemmän päälle pelkkä ahkeruus ei riitä. Paitsi että myyjän täytyy jatkuvasti päivittää jo oppimiaan asioita, asennettaan ja tietojaan, on myös tason nosto taidoissa välttämätöntä. Tämä on tärkeää ymmärtää oman motivaation ja kehittymisen takia. Tasoa on huomattavasti helpompaa nostaa, kun on saanut oikeaa kokemusta riittävän määrän kautta. Myyjä pystyy vaikuttamaan puhetaidoillaan ja kehonkielen viesteillä sekä oppimalla lukemaan muita ihmisiä näissä taidoissa. Useimmiten kyse on siitä, mihin myyjä suuntaa energiansa. Hyvä myyjä on ajankäytön hallinnan ammattilainen. Hän etsii ne tekijät, joista myyntitulos syntyy ja keskittyy eniten niihin. Kokeneillakin myyjillä saattaa olla kehitettävää kuuntelutaidossa ja -halussa sekä kysymystekniikoissa. Henkilökohtaisessa myyntityössä vaikuttavia asioita ovat muun muassa
Hyvin yleinen kysymys kuuluu, että synnytäänkö myyjäksi. Vastaukseni on: jokaisella on mahdollisuus kehittyä jopa huippumyyjäksi. Mitään varsinaista myyjän prototyyppiä ei ole. Huippumyyjä voi yhtä hyvin olla energinen ekstrovertti kuin hiljainen diplomaattikin, mies tai nainen. Tietyt piirteet ovat kuitenkin huippumyyjille yhteisiä. Niistä erityisen tärkeä on kyky tulla toimeen torjutuksi tulemisen ? ja jo pelkästään mahdollisuuden tulla torjutuksi ? kanssa. Yllä oleva kuvaa sitä, missä järjestyksessä ja mitä suuret kokonaisuudet ovat vaikuttamisessa. Niin myynnissä kuin esiintymisessäkin. Pauli Vuorio |
Avainsanat: Pauli Vuorio, ethos, logos, pathos, myynti, myyntityö, huippumyyjä |