Blogin arkisto

Vantaalainen toimitusjohtaja Pekka sanoi "kerro minulle huonot uutiset heti"

Share |

Maanantai 21.1.2013 - Heikki Luoma


heikkiluoma.jpgYmmärsin, että Pekka halusi heti tietää, jos asiakkaan toimitusprojekti myöhästyy ja, jos myynnin ennustama iso uusi kauppa ei toteudu lainkaan tai se siirtyy.

Pekan pyyntö oli kuitenkin iso poikkeus. Yleensä toimitusjohtajat eivät pyydä saada tietää heti huonoja uutisia vaan hyvät.

Tiesin että huono uutinen kertoo riskin realisoituvan. Pekka kuten monet muutkin toimitusjohtajat ja yritysten omistajat, käyttävät paljon aikaa riskien pienentämiseen. Ei ole syytä peitellä riskin toteutumista.

Aikaisin tiedetty huono uutinen tekee sen, että voit heti suunnitella vahinkojen minimointia. Damage control kuten englanniksi sanotaan.

Lupasin kertoa huonot uutiset heti Pekalle, kun saan niistä tiedon.

Työskenneltyäni kymmenien yritysten (en ole varma onko yrityksiä kymmeniä tai yli sata eikä se ole oleellista) kanssa olen havainnut, että yleensä huonot uutiset eivät ole tervetulleita.

Huonojen uutisten tuoja voidaan ampua.

Eräs kuningas kuultuaan, että hänen hallitsemansa kaupunki oli joutunut viholliselle, poltti viestit ja tappoi viestintuojan, ettei joutuisi kohtaamaan omaa voimattomuuttaan ja rajoittuneisuuttaan.

Monissa yrityksissä on vallalla valheellinen positiivisuuden ihanne, johon huonot uutiset eivät vain kuulu. Kulttuuri ikään kuin kieltäytyy hyväksymästä niiden olemassa oloa.

Huonojen uutisten kertoja onkin kritisoija, joka pitää savustaa ulos yrityksestä, jotta muut voivat jatkaa myönteisessä positiivisessa utopiassa, joka kuitenkin aina ennen pitkää loppuu, kun realismi iskee todellisella voimallaan.

Espoolainen toimitusjohtaja Maarit kauhistui kun esittelin hänelle hänen yrityksensä myyntitoiminnan laadusta laatimaani raporttia. Olin tehnyt samanlaisia aikaisemmin ja jälkeenpäin lukuisissa muissa yrityksissä, eikä tuossa raportissa ollut minun kokemukseni mukaan mitään kummallisen huonoa.

Toimitusjohtaja Maarit oli kuitenkin järkyttynyt. Hänellä oli ollut vain aavistus yrityksensä myyntitoiminnan tilasta ja raportissani realismi iski koko voimallaan. Hän joutui käymään läpi ison henkisen prosessin todellisuuden ja aikaisemman kuvitelmansa välillä.

Maarit myös ampui viestintuojan. Minut. Tuon tapahtuman jälkeen hän ei palkannut minua enää, vaikka hän esitteli ehdotukseni ja raporttini myyntihenkilöstölle ja hallitukselle ja yrityksen myynti kasvanut aika mukavasti ja kannattavuus tuplaantunut.

Iso raportti oli aivan liikaa Maaritille. Onkin parempi, että annostella huonot uutiset sopiviksi nieltäviksi paloiksi. Sellaisiksi jotka vastaanottaja pystyy sulattamaan.

Isokin huono uutinen kuitenkin sulaa aikaa myöten niin kuin huonosti sulava ruoka ähkyn ja vaivojen jälkeen.

Vantaalaisen toimitusjohtaja Pekan politiikka, "kerro mulle huonot heti" on paras, koska saat jatkuvasti huonoja uutisia, eivätkä ne koskaan ehdi kasvaa isoksi mahdottomaksi niellä.

Kirjoitan blogia ja artikkeleita siksi, että tarjoamani ilmaiset ideat ja ajatukset auttaisivat toisia menestymään paremmin. Samoja ideoita olen käyttänyt työskennellessäni yritysten tulosten parantamiseksi ja olen mielestäni onnistunut aika hyvin.

Heikki Matias Luoma
Actional Oy
www.actional.fi

Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, esimies, esimiestyö


Kommentit

23.1.2013 18.33  AP

Parempi näin. Jotkut valitsee taas vain huonoja uutisia ja näkökulmia, ikäänkuin muita ei koskaan olisi olemassakaan.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini