Ystävällisyydestä voimaa johtamiseenTiistai 9.4.2013 - Ville Saarikalle "Se, miltä ihmisistä tuntuu, saattaa olla kaikkein tärkeintä sekä henkilökohtaiselle että tiimin menestykselle. Ihmisten täytyy tietää, että sinä välität heistä, joten osoita säännöllisesti heille arvostusta. Sano 'kiitos' usein. Etsi asioita, joita juhlia. Kohtele ihmisiä kunnioittavasti", kertoo Fordin toimitusjohtaja Alan Mulally (Schwartz, Gomes & McCarthy 2010). The Economistin (19.1.2013) mukaan Mulally myös elää niin kuin opettaa. Hän halaa – ja on täysin aito. Hän on johtaja, jolle haluat antaa parastasi. Mulally ei syyttele, mutta silti tarttuu asioihin. Hänen aikanaan politikointi on saanut Fordilla väistyä. Nykyisin yhtiössä ei suojata kaverin selustaa, vaan ongelmista kannetaan reilusti vastuuta. |
Avainsanat: Ville Saarikalle, johtaminen, johto, esimies, esimiestyö |
|
9.4.2013 14.26
Raimo Lampi
Kannustus ylipäätään on faktallisesti havaittu tehokkaammaksi ja sitouttavammaksi johtamistavaksi kuin haukut ja parjaamiset. Nolaamisesta tai kiusaamisesta puhumattakaan. |
9.4.2013 18.53
Harri Jyrkiäinen
Hei |
10.4.2013 9.55
Alf Rehn
Keskeisintä tässä ei oikeastaan liene ystävällisyys sinänsä, vaan kunnioitus (mitä voi tietenkin näyttää ystävällisyydellä). Me haluamme kaikki että meitä kunnioitetaan, ihmisinä ja ammattilaisina. Johtaja joka käyttäytyy tavalla joka nolaa ja alentaa alaista kieltää tämän ammattilaisuuden (ihmisyydestä puhumattakaan), jolloin moni tuntee että on ihan OK tehdä huonompaa työtä ? pomohan on osoittanut ettei ammattimaisuutta kunnioiteta. |
10.4.2013 10.09
Pauli Vuorio
Olen pitkälti arvostetun Alf Rehnin kanssa samaa mieltä. Asiakaspalvelu ja myyntityössäkin se, että toisesta tuntuu siltä, että häntä arvostetaan auttaa asioia ihmeesti eteenpäin. Tunne tulee siitä, että arvostus on oikeata. Useimmiten aavistamme onko toinen aito. Ennemmin tai myöhemmin. Yleensä ennemmin. |
11.4.2013 11.10
Sami Haanpää
Mielestäni hyvä johtaja osaa herättää henkilökunnan ymmärtämään miksi he käyvät töissä ja osaa tukea heitä henkilökohtaisiin tavoitteisiinsa pääsyssä niin että hyöty sataa myös firman laariin. |
Mahtavaa. Tässä on oppimista myös kaikkiin muihin kuin johtajan tehtäviin.Opettajille, poliitikoille, esimiehille alaistaitoihinkin.