Blogin arkisto

Informaatiodieetti tekee hyvää - myös aivoille rentoutusta!

Share |

Perjantai 5.7.2013 - Juha Ahola


juhaahola.jpgMikä ihmeen informaatiodieetti? Oletko tullut miettineeksi, kuinka paljon olemme uutispropagandan, piilomainonnan ym. kohteena? Vielä puolitoista vuotta sitten surffailin useamman kerran päivässä Iltasanomien ja Iltalehden verkkosivuilla käyttäen aikaa arviolta 30–60 min/ pvä tyhjänpäiväisten uutisten parissa.

Julkkisten viuhahtelut, päihtymystilat, hölmöilyt, avierot ym. tyhjänpäiväiset uutiset ovat "näköjään" päivän tärkeintä antia. Moni sanoo, että tuo on roskajournalismia ja kummeksuu, kuka noita lehtiä ostaa ja juttuja lukee? Samalla kuitenkin itse kukin meistä (suurin osa) altistaa itsensä ko. uutisille päivittäin ja lukee artikkeleita. Aivan! Miksihän niitä siellä sitten on? Miksihän kyseisten artikkeiden vierellä on mainosbannereita ja popup –mainoksia?

Aluksi vähensin käyntikerrat IL:n ja IS:n sivuille 1/ pvä ja sen jälkeen käyntikerrat jäivät noin 2–3/ vko, jonka jälkeen poistin IL:n ja IS:n kirjanmerkeistä. Muutama viikko sitten päätin, etten mene ko sivuilla suoraan, vaan ainoastaan, jos jokin järkevä uutinen on FB:ssä kaverin seinällä linkitettynä. Viimeisen 3 viikon aikana olen käynyt max. 1/ vko kyseisillä sivuilla nimenomaan linkityksen johdosta. Suoraan en mene sivuille ja sillä saletti!

Mikä helpotus! Varsinaisesti en ole informaatiodieetillä, vaan olen valikoivalla informaatiodieetillä boikotoiden roskalehtiä. Miksi boikotoin roskalehtiä? Siksi, että kyseisten lehtien jutuista suuri osa ei ole minulle mitenkään hyödyllistä, vaan päinvastoin. Jos joukkoon osuu oikea ja tärkeä uutinen, sen löydän kyllä vaikkapa tekstitv:n tai Kalevan nettisivuilta. Kyse on siitä, millaisella informaatiolla haluaa itseään aivopestä? Millaisen uutisoinnin kohteena haluaa olla?

Voisinko vakavissani väittää satsaavani yrityksen tai henkilökohtaiseen kehitykseen liiketoiminnan parissa, mikäli käytän enemmän aikaa roskalehtien sivuilla kuin vaikkapa myyntiä, markkinointia, strategiaa, taloutta, liikkeenjohtamista käsittelevillä verkkosivuilla (kuten Taloussanomat, Kauppalehti)?

Minä haluan itse päättää, millaisia uutisia luen. Entisenä IL:n ja IS:n verkkolehden lukijana jouduin roska-artikkeleiden uhriksi samalla, kun saatoin löytää jotain oikeaa asiaa. En todellakaan pystynyt valitsemaan, millaisen propagandan kohteena olen, vaan kyllä otsikot pomppivat silmissä, vaikka mitä tekisi.

Kokeilepa valikoivaa informaatiodieettia. Laita vaikkapa IL ja IS boikottiin ja kokeile, jäätkö muka paitsi jostain? Ehkä huomaat samalla, että aikaa ja rennompaa mieltä löytyy hiukan tärkeämmille asioille.

P.S. Seuraava askel on Facebookissa pörräämisen vähentäminen. Eiköhän se pystyssä pysy, vaikkei siellä muutaman tunnin välein käykään tarkistamassa asiaa. =D

Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi

Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, osaaminen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini