Blogin arkisto

Näin teet itsestäsi kiireisen, mutta samalla olet peevelin aikaansaamaton!

Share |

Perjantai 29.11.2013 - Juha Ahola


juhaahola.jpgTekemällä hitaasti päätöksiä ja muuttamalla niitä nopeasti pidät huolen, että olet jatkossakin kiireinen, stressaantunut, etkä saa aikaiseksi juuri mitään. Toisille niin yksinkertaiset ja helpot hoidettavat asiat paisuvat käsissäsi monisäikeisiksi asioiksi, joissa tarvitaan kontaktia useiden ihmisten kanssa useaan kertaan.

Katellaan, soitellaan… (ei hyvää päivää!!)

Odotatko esimerkkejä ärsyttävän, hyökkäävän, syyllistävän ja pessimistisen aloituskappaleen tueksi? Uskotko, jos sanon, että monille pelkän rahan siirtäminen tililtä tilille saattaa aiheuttaa monta puhelua, useamman tekstiviestin tai Facebook-chätin, uusia yhteydenottoja samoille henkilöille, rahan konkreettista viemistä paikasta toiseen, tapaamisia ja aikataulujen synkronointia. Entäpä tapaaminen kaupungilla? "Katellaan vielä", "soitellaan", "palataan vielä asiaan", "soitteletko vielä", "muistutatko vielä minua" (joka olen homman alullepanijana)...

Yksinkertainen on kaunista ja toimivaa!

Eräs kultainen sääntö asioiden hoitamisessa on se, että tekee ne mahdollisimman kivuttomasti, yksinkertaisesti ja vähillä "säädöillä". Mitä pidemmälle asiat voi sopia valmiiksi ja etukäteen, sen parempi. Totta kai elämässä tulee yllätyksiä ja mutkia matkaan, mutta niiden määrä on vähäisempi, kun ei jätä heliumpalloja aina ilmaan roikkumaan ja sido toisten ihmisten aikatauluja.

Ota koppi, jos olet ottaaksesi!

Saatat sanoa "mahdollisesti" tai "mietin sitä" tai "se on työn alla" tai "yritetään". Tai voit sanoa "hoidan asian".

Jos et todella halua sitä, älä tuhlaa aikaasi sanomalla "mahdollisesti". Sano vain "ei" ja siirry muihin tehtäviin. Jos tosiaankin haluat sitä, älä vähättele vaivannäköäsi sanomalla "ehkä". Ota vastuu sanomalla "hoidan asian".

Ne, jotka sanovat "hoidan asian" ovat niitä ihmisiä, jotka vievät homman päätökseen asti. He ovat ihmisiä, jotka suorittavat tehtävät loppuun saakka valmiiksi.

Ratkaisuja peliin!

Kun olet vuorovaikutusvastuussa, esitä ratkaisuja. Fasilitoi homma mahdollisimman pulkkaan omalta osaltasi. Älä jätä mitään asiaa heijumaan ilmaan. Jos koet vuorovaikutustilanteessa, että on tarve sopia tapaaminen, sovi se (pvm, aika ja paikka lukkoon, mitään ei saa jäädä avonaiseksi!)! Jos sinua pyydetään tekemään jokin asia, hoida se. Jos asia on pieni ja vaivaton hoitaa, älä leiki "kiireistä" ja paisuttele asiaa sen suuremmaksi kuin se onkaan, vaan hoida se pois päiväjärjestyksestä omalta osaltasi. Näin asia ei kuormita työmuistiasi sen pidempään.

Esimerkki case – pallo nopeasti takaisin!

Esimerkkinä parin viikon takaa oli erääseen liikeideaan sopivan henkilön löytäminen. Eräs kaverini otti kopin asiasta idean esittäjältä ja koska Oulu oli kohdealueena, kaverini soitti ensitöikseen ja välittömästi minulle kysyäkseen, olisiko yrittäjätuttavapiirissäni joku ko. alalla toimiva henkilö. Oivalsin erään henkilön samantien ja kun puheluni kaverini kanssa oli päättynyt, soitin välittömästi kontaktilleni, jonka jälkeen liikeidean esittäjä sai liidin (eli kontaktini yhteystiedot) ja pallo oli hetkessä takaisin. "Katellaan, pitää soitella tässä jahka joutaa, ehtii, viitsii" -asenteella homma saattaisi olla edelleen jäissä. Homma meni vähän niin kuin tenniksessä tai ilmakiekko-pelissä – pallo palautetaan välittömästi pois omalta kenttäpuolelta.

Esimerkki case – "Laita ne sinne johonki nii mää katon ne sitte joskus"

Olin kymmenkunta vuotta sitten K-supermarketissa kesätöissä. Kauppaan tuli uusia virvoitusjuomia, joille ei ollut hyllypaikkaa. Kysyin juomaosaston vastaavalta, mihin kohtaan laitan nämä pullot. "Laita ne sinne johonki nii mää katon ne sitte joskus." Miettikääpä, kauanko katsominen olisi vienyt, kun seisoimme juomaosastolla kyseisellä hetkellä. Vastaava olisi voinut tehdä päätöksen samantien ja ehkäpä se olisi 1–2 minuuttia ottanut ajatella ja päättää. Tämä on vain tyypillinen tapa jättää asiat roikkumaan, ja olen lähes varma, että pullojen pysyväksi paikaksi jäi se paikka, johon minä ne päätin laittaa.

Osaa myös kieltäytyä

Ei kannata myöskään nuoleskella ja miellyttää ihmisiä siten, että lupailee ja ottaa vastaan tehtäviä tai asioita, joita ei halua tai kykene hoitamaan. Lopputulos on kuitenkin pettymys – molemmille! Ole rehellinen!

Execution!

Niitä ihmisiä tarvitaan, joilla on kykyä panna toimeksi. Legendaarinen, jopa maailman parhaaksi johtajaksi tituleerattu GE:n Jack Welch sanoi aikoinaan, että johtajan tärkein ominaisuus on kyky panna toimeksi (execution). Samaan hengenvetoon hän totesi, että kyseinen ominaisuus näyttää olevan niin harvinainen, että sitä voidaan verrata jopa musiikkikorvaan lahjakkuutena.

Hyvä johtaja, esimies ja asioiden hoitaja osaa, kykenee ja haluaa tehdä nopeita päätöksiä, joita ei muuta helposti. Tällöin hän on jämerä, eikä aika mene vatulointiin ja samojen asioiden edestakaisin pyörittelyyn.

Hoida ne keissit, jotka otat ja sillä selvä!

Juha Ahola

vauhtipyora.fi

Avainsanat: Juha Ahola, yrittäminen, case, asenteet, päätöksenteko, vastuu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini