Itse olen todennut opettaessa, että oppilailla on erilaisia tapoja oppia asioita eli on niitä visuaalisia, auditiivisiä sekä kinesteettisiä opiskelijoita. Ja omassa opiskelussa pitäisi oppia tuntemaan oma tyylinsä oppia. Itse kuulun aika suurelta osin visuaalisen opiskelijan muottiin.
Oman oppimistyylin tunnistaminen on loppujen lopuksi aika tärkeää, jotta saa kaiken irti opiskelusta. Jo pelkästään muistiinpanojen tekemistapa vaihtelee oman oppimistavan mukaisesti. Auditiivisen opiskelijan kannattaa keskittyä kuunteluun ja tälläisen visuaalisen opiskelijan kannattaa pohtia omaa strategiaa muistiinpanohjen tekemiseen.
Itse olen todennut opettaessa, että oppilailla on erilaisia tapoja oppia asioita eli on niitä visuaalisia, auditiivisiä sekä kinesteettisiä opiskelijoita. Ja omassa opiskelussa pitäisi oppia tuntemaan oma tyylinsä oppia. Itse kuulun aika suurelta osin visuaalisen opiskelijan muottiin.
Oman oppimistyylin tunnistaminen on loppujen lopuksi aika tärkeää, jotta saa kaiken irti opiskelusta. Jo pelkästään muistiinpanojen tekemistapa vaihtelee oman oppimistavan mukaisesti. Auditiivisen opiskelijan kannattaa keskittyä kuunteluun ja tälläisen visuaalisen opiskelijan kannattaa pohtia omaa strategiaa muistiinpanohjen tekemiseen.
Opiskelijahan voi tehdä muistiinpanoja oikeastaan kahdella eri tavalla eli joko kopioimalla opetuksen ranskalaisten viivojen avulla eli ottaa vastaan tiedon ja kopioida sen muistiinpanoihin. Toinen tapa on tehdä aktiivisia muistiinpanohja pohtimalla samalla asiaa ja lisäämällä omia pohdintoja muistiinpanoihin.
Tuon ensinmainitun muistiinpanomenetelmän kautta syntyy kopio luennosta ja usein myös tuntemattomat ja vaikeat sanat siirtyvät muuttumattomina (ja myös tuntemattomina) muistiinpanoihin. Itse en vain pidä sellaisia muistiinpanoja itselle hyödyllisinä.
Itse pyrin tekemään omat muistiinpanoni pohdinnan tuloksena ja useinkin käytän lineaarisen tekniikan sijaan mind mappejä apuna. Kuvan synnyttäminen vaatii pohtimista ja asioiden käsittelyä ja sitä kautta myös asian palauttaminen uudelleen on helpompaa kuin esim. monisivuisten muistiinpanojen. Erityisesti, koska useinmiten luentokalvot saa kuitenkin luettua uudelleen netistä tms.
Ja kuinka tälläinen visuaalinen opiskelija tekee mind mapin oikein. Ei oikeistaan mitenkään, sillä omaa visuaalista kuvaa aiheesta ei parane kahlita säännöillä. Mutta toisaalta seuraavat asiat helpottavat mind mapin tekemistä:
- Piirretään vaakasuorassa olevalle paperille
- A3 olisi kiva, mutta luennoilla A4:nenkin kelpaa
- Pääaihe keskelle paperia, kuvakin on kiva selventämään
- Lisätään kuvaan viivoilla asiasanoja, lukuja jne.
- Ryhmitellään asioita yhteen edellisen kohdan mukaan
- Muistetaan käyttää värejä ja kuvia apuna
- Kaavat yms. vaikka paperin reunaan ja nuolen avulla oikeaan paikkaan
Kannattaa harjoitella ja miettiä helpottaako asioiden muistamista. Ainakin itsellä toimii paremmin kuin pitkät listat asioista.
Itse pyrin aikoinaan samaan kokonaiskuvaa opiskeluista ja luin eräänkin kerran opinto-opasta läpi. Pelkistä kurssilistoista ei irronnut oikein mitään muuta kuin päänsärkyä. Erityisesti kun pohdin pääaineen vaihtoa. Ja sitten eräänä päivänä aloin luomaan asiasta mind mappejä freemindin avulla. Itselle aukesi aika hyvä kuva siitä mitä joutuu pakosti opiskelemaan tutkintoon. Ja sitä kautta oma vakaumukseni vahvistui siitä mitä haluan opiskella.
Eli muistiinpanojen lisäksi visuaaliselle oppijalle on hyödyksi osata käyttää jotain mind mappejä luovaa ohjelmaa. Parhaimmillaan niiden avulla saa tehtyä helposti myös kaavioita projekteista tai muista hankalasti hahmotettavista asioista.Mutta tämä olisi toisen blogikirjoituksen aihe.
Eli yhteenvetona, kannattaa pyrkiä selvittämään oma oppimistyyylinsä ja hyödyntää sen ominaisuuksia. Ja niiden, ketkä kuvittelevat olevansa visuaalisia opiskelijoita, kannattaa opiskella erilaisia muistiinpanotekniikoita tukemaan opiskelua. Ja yksi näistä tekniikoista on juuri tuo yllämainittu mind map eli miellekartta tai raskaampi käsitekartta.
Tälläistä tänään pohdin, Kari…
Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.
www.karivahtolammi.com
Minulla oppimistavat riippuvat paljon opiskeltavasta asiasta. Joitain asioita on helpompi hahmottaa visuaalisesti, joitain sisäistää paremmin tekemällä (kineettisesti) ja jotkut vaativat näiden lisäksi kovasti kuuntelua ilman muuta "räpellettävää".