Blogin arkisto

Just in case opiskelua

Share |

Tiistai 29.4.2014 - Kari Vahtolammi


karivahtolammi.jpgAina joskus nyppii tuo ns. just in case -opiskelu. Eli opiskellaan asioita muistiin varmuuden varalle. Olo on kuin pikkupojalla, joka kävi pänttäämässä tietoa kirjastossa. Tuli ahmittua tekniikkateoksia kilometrikaupalla ja tarkistettua asioita tietosanakirjoista. Kotonakin kirjahyllyssä ollut 24-osainen tietosanakirja oli usein auki ja tietoa kaivettiin sen uumenista ja viittauksia seuraamalla.

Nykysin olen yhä enemmän kaatunut just in time -opiskelun pariin. Opettelen enään suuria suuntalinjoja ja keskityn tarpeen vaatiessa nopeaan tiedon etsimiseen ja sen kriittiseen lukemiseen. Nippelitiedot saa sitä kautta selville. Ja tarvittaessa tallennan tarvittavat tiedot helposti uudelleen löydettäviksi.

Kysymys: tarkoittaako Debet

  1. Saamista
  2. Hyvittämistä
  3. Ihan jotain muuta

Omassa opiskelussa on kuitenkin suurimpana ongelmana juuri tuo just in case -opiskelu. Eli joutuu opiskelemaan asioita vain siksi, että niitä kysytään tentissä. Nippelitietoa, käsitteitä ja muuta samankaltaista. Varsinkin aineissa, joissa haluasi saada jonkin asteisen kokonaiskuvan alueesta, tuntuu turhalta opiskella peruskurssilla yksityiskohtia.Ymmärrän kyllä, että osassa kursseja käsitteet ovat osa toimintaa, mutta siltikin kaipaan kokonasvaltaisempaa näkemystä asiasta.

Tuo opiskelun nippelitiedon hallitseminen kyllä helpottaa tenttijän työtä. Hän voi keskittyä tekemään monivalintakysymyksiä aihealueesta ja tarkistaa annetun materiaalin ulkoaluku. En vain aina tiedä sitä, että auttaako ulkoaoppiminen asian ymmärtämistä.

Itse miettisin tarkasti, että opiskelenko vain nippeliatietoa varmuuden vuoksi vai pitäiskö kuitenkin opiskella suuntalinjat ja pyrkiä ymmärtämään asia. Ja vasta tarvittaessa etsiä nippelitiedot.

Yllämainittu on tyypillinen kysymys, jossa tarkistetaan käsitteiden muistamista. Mutta se ei tarkoita vielä, että ymmärtäisi kirjanpidon perusteista yhtään mitään. Se vain tarkistaa käsitteiden nimien oppimista. Vaikka tietäisi käsitteiden alkuperäisetkin tarkoitukset, niin lisäisikö se tietoa kirjanpidosta (debet velka, kredet luottamus). Tärkeintä kuitenkin olisi ymmärtää kaksinkertaisen kirjanpidon syvin olemus eli se, että aina käytetään kahta eri tiliä rahan kuljettamiseen kirjanpidossa. Ja näitä asioita pitäisi mielestäni tentata eikä suinkaan nippelitietoa, jossa oppii esim. käsitteen muttei ymmärrä sen käyttöä.

Itse olen opettanut jonkin verran ja siellä miettinyt näitä samoja asioita. Eli tenttaanko nippelitietoa vai teetänkö mieluummin harjoitustyön. Ja päätynyt useinkin tuohon jälkimmäiseen. Eli siinä joutuu hyödyntämään opetuksessa saatuja asioita eikä suinkaan opettelemaan ulkoa luentokalvoja. Ja harjoitustyössä voi keskittyä tuohon just in time- ajatteluun eli tietoa haetaan vasta tarvittaessa eikä opiskella vain varmuuden vuoksi.

Kuhan pohdin,

Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.
www.karivahtolammi.com

Avainsanat: Kari Vahtolammi, opiskelu, koulutus, tieto, nippelitieto


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini