1 Oire: Puuttuu uusia asiakkaita joihin ottaa yhteys
Ratkaisu: Asiakaskohderyhmän uudelleen määrittely ja tarvittaessa uuden asiakaskohderyhmän valinta
2 Oire: Prospektoinnin keinoja käytetään huonosti tai keinot puuttuvat
Ratkaisu: Prospektointikeinojen ja työkalujen laatiminen tai muuttaminen
3 Oire: Vaikeuksia päästä samalle aaltopituudelle asiakkaan kanssa
Ratkaisu: Ajatusten muutos siitä mitä myynti oikeastaan on. Kuuntelun ja asiakkaan tarpeiden tarkempi ymmärrys ennen ratkaisua
4 Oire: Kyvyttömyys saada asiakas myöntämään ongelmia tai tarpeita
Ratkaisu: Asiakkaan asenteita ja tilannetta luotaavien kysymysten laatiminen ennakkoon ja kysymysten käyttäminen asiakastilanteissa
1 Oire: Puuttuu uusia asiakkaita joihin ottaa yhteys
Ratkaisu: Asiakaskohderyhmän uudelleen määrittely ja tarvittaessa uuden asiakaskohderyhmän valinta
2 Oire: Prospektoinnin keinoja käytetään huonosti tai keinot puuttuvat
Ratkaisu: Prospektointikeinojen ja työkalujen laatiminen tai muuttaminen
3 Oire: Vaikeuksia päästä samalle aaltopituudelle asiakkaan kanssa
Ratkaisu: Ajatusten muutos siitä mitä myynti oikeastaan on. Kuuntelun ja asiakkaan tarpeiden tarkempi ymmärrys ennen ratkaisua
4 Oire: Kyvyttömyys saada asiakas myöntämään ongelmia tai tarpeita
Ratkaisu: Asiakkaan asenteita ja tilannetta luotaavien kysymysten laatiminen ennakkoon ja kysymysten käyttäminen asiakastilanteissa
5 Oire: Yhteys liian alhaalle asiakasorganisaatiossa
Ratkaisu: Ylempää yhteydenottoa varten tarvittava toimintamalli ja yhteys tarpeeksi korkeaan päättäjään
6 Oire: Keskusteltavat asiat koskevat liian alhaalla asiakasorganisaatiossa olevien henkilöiden ongelmia ja tarpeita
Ratkaisu: Keskusteltavien ja esiteltävien asioiden uudelleen määrittely
7 Oire: Heikot taidot tunnistaa asiakkaan tavoitteita ja rakentaa ratkaisu
Ratkaisu: Määrittää kysymykset ja tavat joilla tunnistaa asiakkaan tavoitteet ja asiakkaan kanssa tapahtuva yhteinen ratkaisun määritys
8 Oire: Neuvottelu henkilöiden kanssa, jotka eivät voi päättää
Ratkaisu: Kaikkien ostoon liittyvien asiakasosapuolien ja heidän rooliensa tunnistaminen
9 Oire: Tuotteen tai palvelun hyödyt perustuvat oletuksiin ja mielipiteisiin
Ratkaisu: Konkreettisten käyttötilanteiden ja esimerkkitulosten laatiminen
10 Oire: Tuotteen ta palvelun käyttöönotosta johtuvaa muutosta ei huomioida
Ratkaisu: Suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa muutoksen toteutus
11 Oire: Valmistautumattomuus neuvotteluihin
Ratkaisu: Valmistautuminen ja neuvottelujen suunnittelu
12 Oire: Liian aikaisia yrityksiä päättää kauppa
Ratkaisu: Auttaa asiakasta tekemään päätös johdattelemalla käsittelemään päätöksessä tarvittavat asiat
13 Oire: Myyntiaktiviteetit kohdistuvat asiakkaisiin joiden myyntihankkeet eivät etene
Ratkaisu: Laatuluokittaa asiakkaiden tilanne ja luopua niistä, jotka eivät ole asiakkaita
14 Oire: Keskittyminen asiakassuhteiden ylläpitoon
Ratkaisu: Myyntisuppilon siivoaminen paikoilleen jääneistä myyntihankkeista ja prospektoinnin aktivoiminen
15 Oire: Myyntitiimin sekava ilmapiiri
Ratkaisu: Keskittyminen uusien asiakkaiden prospektointiin ja kauppojen solmimiseen
16 Oire: Liian paljon myyjiä, jotka työllistävät toinen toisensa
Ratkaisu: Myyjien asiakastehtävien lisääminen tai myyjien vähentäminen
17 Oire: Myyntiä jarrutetaan kun tilauskirjat ovat täynnä ja kiihdytetään kun tilauskirjat ovat tyhjät
Ratkaisu: Kun tilauskirjat täynnä, keskittyminen prospektointiin. Kun tilauskirjat tyhjenenevät keskittyminen myyntisuppilossa olevien kauppojen päättämiseen
18 Oire: Tarjous sisältää tuotteen tai palvelun kuvauksen
Ratkaisu: Tarjous sisältää asiakkaan ratkaistavat asiat loogisesti jäsenneltynä toimitettavan ratkaisun suhteen
Heikki Matias Luoma
Actional Oy
www.actional.fi
Kiitos tästä.